رفع و درمان گرفتگی و سفت شدن عضلات ران پا

  1. خانه
  2. /
  3. پا
  4. /
  5. رفع و درمان گرفتگی و سفت شدن عضلات ران پا

گرفتگی عضلات ران یک مشکل بسیار شایع است که می‌‌تواند به صورت ناگهانی به وجود بیاید و باعث بروز درد و سفتی موضعی در قسمت پشت پا شود. اکنون این سوال مطرح می‌‌شود که علت بروز گرفتگی ران چیست؟ عضله همسترینگ به صورت غیر ارادی منقبض می‌شود و شما می‌توانید یک توده سفت و سخت را زیر سطح پوست خود مشاهده نمایید که نشان دهنده انقباض عضله است. اگر چه علت گرفتگی عضله ران مشخص نیست این اختلال دلایل متعددی دارد که عبارتند از کشیدگی عضله و کم آبی بدن. در این مقال قصد داریم به ارائه اطلاعاتی بپردازیم که شما باید در خصوص گرفتگی عضلات ران باید بدانید، از قبیل نحوه تسکین درد و جلوگیری از بروز مجدد آن.

علت گرفتگی عضلات ران پا چیست؟


از هر چهار مورد گرفتگی عضلات پا سه مورد از آن در هنگام شب و در حین خواب رخ می‌دهد. نکته جالبی که باید بدانید این است که در اکثر موارد گرفتگی عضلات پا به عنوان یک اختلال ایدیوپاتیک در نظر گرفته می‌شود. این امر بدین معناست که پزشک علت دقیق بروز آن مشکل را نمی‌داند. شرایط و عوامل متعددی در گرفتگی عضلات ران پا نقش دارند که در این مقاله به بررسی برخی از آنها می‌پردازیم.

رگ به رگ شدن عضله 

گرفتگی عضلات ران پا می‌تواند به علت گرم کردن صحیح بدن قبل از ورزش یا انجام دادن فعالیت ورزشی بیش از حد به وجود بیاید. رگ به رگ شدن عضله شایع ‌ترین علت گرفتگی عضله محسوب می‌شود. هنگامی که شما قبل از ورزش به انجام دادن حرکات کششی و حرکات مخصوص گرم کردن بدن نمی‌پردازید عضلات بدن شما تحت فشار قرار می‌گیرد و این امر باعث می‌شود احتمال آسیب دیدگی عضله و گرفتگی آن افزایش یابد. هنگامی که شما از عضلات خود بیش از حد استفاده می‌‌کنید اسید لاکتیک درون عضله به وجود می‌آید و باعث گرفتگی آن خواهد شد.

کم آبی بدن 

کم آبی بدن از علل گرفتگی عضلات ران پا

ورزش کردن و مصرف نکردن آب به مقدار کافی می‌تواند باعث گرفتگی عضلات ران شود. پزشکان ویژه دارند که مصرف ناکافی آب و الکترولیت‌های مورد نیاز بدن باعث می‌شود اعصاب حساس شده و باعث منقبض شدن عضله شوند. به طور کلی کار کردن در آب و هوای گرم و مرطوب باعث می‌‌شود بدن به سرعت دچار کم آبی شود و شما دچار گرفتگی عضله خواهید شد.

کمبود مواد معدنی 

کمبود مواد معدنی از قبیل منیزیم، پتاسیم و کلسیم باعث گرفتگی عضلات ران خواهد شد. به این مواد معدنی الکترولیت نیز می‌گویند. مصرف آب فراوان در هنگام ورزش کردن و انجام دادن فعالیت‌های روزمره بسیار ضروری است تا الکترولیت‌های بدن به طور مطلوب در حالت تعادل قرار بگیرند.

  حرکات اصلاحی و ورزشی برای درد شانه ناشی از خشکی، گرفتگی و اسپاسم شانه

سایر فاکتورهای خطر

برخی از فاکتورهای خاص باعث می‌شوند که شما بیش از دیگران دچار گرفتگی عضلات ران شوید. این عوامل به شرح زیر می‌باشند:

  • با بالا رفتن سن از حجم عضلات بدن کاسته می‌شود و عضله به سرعت تحت فشار قرار می‌‌گیرد که این امر منجر به گرفتگی آن خواهد شد.
  • ورزشکارانی که به طور مداوم در هوای گرم و مرطوب ورزش می‌کنند دچار گرفتگی عضلات ران خواهد شد.
  • افراد مبتلا به دیابت، بیماری‌های کبدی، فشردگی عصب و اختلالات تیروئیدی دچار گرفتگی عضله می‌شوند.
  • زنان باردار بیشتر از دیگران دچار گرفتگی عضلات ران خواهد شد که معمولا این مشکل پس از زایمان برطرف می‌گردد.

علائم گرفتگی عضلات ران چیست؟


گرفتگی عضلات ران و گرفتگی سایر عضلات بدن ممکن است هیچ گونه علامتی نداشته باشد اما گاهی اوقات بیمار دچار گرفتگی خفیف در ناحیه خاصی از بدن خود خواهد شد که با درد شدید و سپس گرفتگی بیشتر همراه می‌شود. اگر شما به عضلات به خود دست بزنید می‌توانید یک توده از بافت سفت را زیر پوست تان احساس نمایید که در چنین شرایطی عضله در حالت انقباض قرار دارد. گرفتگی عضله می‌تواند از چند ثانیه تا ۱۰ دقیقه طول بکشد. پس از آنکه گرفتگی اولیه عضله از بین رفت شما تا چند ساعت دچار مقداری سفتی یا حساسیت خواهید شد.

چگونه می‌توان گرفتگی عضلات پا را برطرف کرد؟


 هنگامی که احساس می‌کنید عضله ران شما در حال گرفتگی است باید فوراً عکس العمل نشان دهید. اگر چه نمی‌توان به طور کامل از گرفتگی عضلات جلوگیری کرد امکان کاهش شدت گرفتگی آن وجود دارد. برخی از روش‌های موثر برای برطرف کردن گرفتگی عضلات پا به شرح زیر می‌باشد:

کشش پا روی زمین

کشش پا روی زمین برای درمان گرفتگی عضلات پا

هنگامی که عضلات پای شما دچار گرفتگی می‌شود سعی کنید پای خود را در جهت مخالف بکشید. بدین منظور باید روی زمین بنشینید و پای خود را به سمت جلو قرار دهید سپس به آرامی خود را به سمت جلو بکشید تا کشش خوبی را در عضلات همسترینگ احساس نمایید. شما می‌توانید در حالت ایستاده نیز به کشش این عضلات بپردازید. برای این کار باید پاشنه پای خود را روی پای دیگر که دچار گرفتگی شده است قرار دهید و سعی کنید به آرامی خود را به سمت بالا بکشید. می‌توانید به منظور ایجاد تعادل بیشتر از دیوار کمک بگیرید. در حالت ایستاده به آرامی زانوی خود را خم کنید تا کشش خوبی را در عضلات ران تان احساس نمایید.

ماساژ درمانی 

هنگامی که شما به کشش عضلات پای خود می‌پردازید متوجه فشار بسیار مناسبی در عضلات خود خواهید شد که این امر به رفع گرفتگی عضلات پا کمک می‌کند. اگر شما یک رول فومی را در اختیار دارید می‌توانید در حالت نشسته آن را زیر ران دردناک خود بگذارید و به کمک دست تان آن را به حرکت در بیاورید. دقت داشته باشید که پای دیگر خود را در حالت خم شده کنید. سپس به آرامی آن را بین زانوها و باسن خود را حرکت دهید.

  انواع آب درمانی چگونه انجام می‌شوند و این روش چه فوایدی دارد؟

استفاده از کمپرس سرد و گرم 

استفاده از کمپرس گرم می‌‌تواند به رفع گرفتگی عضله کمک کند به این ترتیب هنگامی که شما دچار گرفتگی شدید عضله می‌شوید استفاده از کمپرس گرم بسیار کمک کننده خواهد بود. شما می‌توانید با قرار دادن یک حوله درون آب گرم در منزل از کمپرس گرم استفاده کنید. حوله را دور ناحیه دردناک پای خود قرار دهید و اجازه دهید به مدت ۲۰ دقیقه در محل باقی بماند. سپس می‌توانید از کمپرس یخ استفاده کنید و به مدت ۲۰ دقیقه در ناحیه دردناک پای خود قرار دهید تا به تدریج درد و گرفتگی عضلات پا برطرف گردد.

چگونه می‌توان از گرفتگی عضلات ران پا جلوگیری کرد؟ 


شما می‌توانید با پیروی کردن از مواردی که در بخش زیر به آنها اشاره می‌کنیم از گرفتگی عضلات ران پای خود جلوگیری کنید.

مصرف آب به مقدار کافی

متخصص از همه مردان می‌خواهم که روزی ۱۵ فنجان آب مصرف ‌کنند و زنان به ۱۱ فنجان آب در طول روز نیاز به خواهد کرد. اما شما می‌‌توانید با توجه به سطح فعالیت خود، سن تان، داروهایی که مصرف می‌کنید و در فصول گرما یا سرما مقدار آب مصرفی خود را تغییر دهید. زنان باردار و زنانی که در دوران شیردهی به سر می‌برند به روزی ۱۳ فنجان آب نیاز دارند تا دچار کم آبی نشوند. شما می‌توانید برای جبران مایعات بدن خود از آب ساده، آبمیوه، چای گیاهی یا شیر استفاده کنید. اگر شما به صورت سنگین ورزش می‌کنید و ورزش کردن تان بیش از یک ساعت طول می‌‌کشد می‌‌توانید از نوشیدنی‌های ورزشی برای جبران مواد معدنی و قند خود استفاده کنید.

مصرف مواد مغذی و مقدار کافی

سعی کنید در طول روز از حبوبات، غلات، میوه‌های خشک، انواع مغز و دانه‌های بیشتری استفاده کنید تا ذخایر منیزیم در بدن شما افزایش پیدا کند. پتاسیم در موز، سیب زمینی و هویج یافت می‌شود. اگر علی رغم استفاده از این مواد غذایی دچار کمبود مواد معدنی هستید می‌توانید با پزشک خود در خصوص استفاده از مکمل‌ها صحبت کنید به عنوان مثال پزشک برای رفع گرفتگی عضلات پا استفاده از مکمل منیزیم را توصیه می‌کند.

گرم کردن بدن قبل از ورزش 

گرم کردن بدن قبل از ورزش برای جلوگیری از گرفتگی عضلات ران پا

 باید قبل از ورزش کردن به کمک حرکات کششی مناسب به گرم کردن بدن خود بپردازید تا از گرفتگی عضلات ران جلوگیری شود. این مسئله در مواردی که شما شاهد گرفتگی عضلات ران خود هستید اهمیت بیشتری پیدا می‌‌کند. به جای آن که فورا شروع به دویدن نمایید باید به آرامی کمی راه بروید تا بدن شما گرم شود سپس:

  1. پاهای خود را به عرض شانه باز کنید و یکی از پای خود را کمی جلوتر بیاورید و اجازه دهید پاشنه شما با زمین برخورد کند.
  2. بالاتنه خود را با خم شدن، به سمت جلو متمایل کنید و باسن خود را به سمت عقب بکشید.
  3. به نقطه شروع برگردید.
  4. سعی کنید این تمرین را با هر دو پای خود انجام دهید.
  درمان سردرد تنشی هیجانی بعلت استرس،فشارعصبی در پیشانی،پشت سر وگردن

کشش پاها

علاوه بر گرم کردن بدن قبل از ورزش کردن باید سعی کنید به کشش عضلات همسترینگ خود نیز بپردازید. انجام دادن حرکات کششی در حالت ایستاده یا نشسته بسیار کمک کننده است. سعی کنید از حرکات یوگا غافل نشوید و از تمرینات متعدد مانند حرکت حرکت خوابیده بهره بگیرید. اگر شما اغلب در هنگام شب دچار گرفتگی عضلات پا می‌شوید سعی کنید قبل از خواب به انجام دادن حرکات کششی بپردازید.

چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟ 


اگرچه گرفتگی عضلات ران پا نشان دهنده یک مشکل جدی نیست معمولاً از بیمار خواسته می‌‌شود به پزشک مراجعه کند تا وجود اختلالات متعددی که به شرح زیر می‌باشند در او بررسی گردد:

  • مشکلات مرتبط با گردش خون از قبیل سخت شدن شریان‌های پا می‌تواند باعث گرفتگی عضلات شود. در چنین شرایطی شریان‌ها آن قدر تنگ می‌شوند که نمی‌‌توانند به طور صحیح به گردش خون بپردازند و این مشکل در هنگام ورزش بدتر خواهد شد.
  • فشرده شدن اعصاب به ویژه در ناحیه ستون فقرات به علت تنگی کانال نخاعی می‌تواند باعث بروز درد و گرفتگی با شود که در هنگام راه رفتن به مدت طولانی بدتر خواهد شد.
  • کمبود مواد معدنی از قبیل پتاسیم منیزیم یا کلسیم می‌تواند باعث کمبود شدید در بدن شود که باید برای درمان این مشکل به پزشک مراجعه کرد.

 در صورتی که شما اغلب دچار گرفتگی عضلات پا و درد شدید می‌‌شوید باید به پزشک مراجعه نمایید. در صورتی که دچار تورم و بی حسی پا، ضعف عضلانی و گرفتگی عضلات پا هستید که به درمان خانگی جواب نمیدهد باید به پزشک مراجعه نمایید.

در هنگام مراجعه به پزشک اتفاقی رخ می‌دهد؟  

هنگامی که شما به پزشک مراجعه می‌کنید پزشک از شما در خصوص علائمی که دارید سوال خواهد پرسید. از شما می‌پرسد که چه موقع دچار گرفتگی عضلات می‌شوید و می‌‌خواهد که به صورت عدد شدت گرفتگی عضلات پای خود را توصیف کنید. پزشک از شما می‌خواهد که اطلاعات لازم در خصوص سابقه پزشکی خود از قبیل ابتلا به یک بیماری خاص یا داروهایی که استفاده می‌کنید را در اختیار او قرار دهید. باید اطلاعات کامل را در ارتباط با فعالیت‌های جسمانی خود که ممکن است باعث گرفتگی عضلات پا شوند در اختیار پزشک بگذارید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
تلفن نوبت دهی کلینیک
× مشاوره در واتساپ