علائم آرتروز گردن و درمان این عارضه با ورزش، دارو و جراحی

درد، گرفتگی و خشکی گردن می‌تواند به معنای ابتلا به آرتروز باشد. در اینجا به چگونگی این بیماری و آنچه می‌توانید برای درمان آن انجام دهید، پرداخته شده است.

وقتی حرف از آرتروز به میان می‌آید، ممکن است به صدا دادن زانو (صدا غژغژ) یا انگشتان دردناک و متورم فکر کنید؛ اما اگر در گردنتان احساس خشکی و گرفتگی می‌کنید یا هنگام چرخاندن سر خود درد دارید، این درد گردن ممکن است به علت آرتروز نیز باشد.

دیسک‌ها و مفاصل گردن نیز، مانند سایر اعضای بدن، به دلیل فرسودگی تحلیل می‌روند. آرتروز گردن شامل این تغییراتی است که با گذشت زمان یا به دلیل آسیب دیدگی اتفاق می‌افتد. انواع التهابی آرتروز که به دلیل سیستم ایمنی بیش از حد فعال رخ می‌دهد، می‌تواند بر گردن شما نیز تأثیر بگذارد. درباره علت آرتروز گردن و نحوه درمان آرتروز گردن بیشتر بدانید.

علائم آرتروز گردن


در حالی که آرتروز گردن یک بیماری شایع است، علائم آن در افراد مختلف متفاوت است. برای اکثر افراد، آرتروز گردن هیچ علامتی ندارد. هنگامی که علائم آرتروز گردن بروز می‌کند، معمولاً به صورت درد و گرفتگی در گردن مشاهده می‌شود که از خفیف تا شدید است. ممکن است با نگاه کردن به بالا یا پایین برای مدت طولانی، یا با فعالیت‌هایی که گردن برای مدت طولانی در یک وضعیت ثابت نگه داشته می‌شود مانند رانندگی یا خواندن کتاب، این وضعیت بدتر شود. گردن درد معمولاً با استراحت یا دراز کشیدن فروکش می‌کند.

علائم دیگر آرتروز گردن ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • سردرد
  • هنگامی که گردن خود را می‌چرخانید، صدا یا احساس خرد شدن در گردن احساس کنید
  • اسپاسم عضلات در گردن و شانه‌ها
  • مشکل در راه رفتن
  • ضعف در دست ها یا پاها
  • از دست دادن تعادل

دو نوع دیگر از علائم که در افراد مبتلا به آرتروز گردن شایع است، رادیکولوپاتی و میلوپاتی است.

رادیکولوپاتی بر ریشه عصب نخاعی تأثیر می‌گذارد که این بخشی از عصب است که از نخاع اصلی منشعب می‌شود. این عارضه فشاری را بر ریشه عصب نخاعی وارد کرده و علائمی مانند درد، ضعف، بی‌حسی و یا احساس شوک برقی در اندام را ایجاد می‌کند.

میلوپاتی یک پروسه‌ی بیماری است که بر نخاع تأثیر می‌گذارد و با گذشت زمان به آرامی ظاهر می‌شود. علائم آن شامل فشرده شدن ریشه عصب نخاع، رادیکولوپاتی، درد، ضعف، بی‌حسی و / یا احساس شوک برقی در اندام است.

آرتروز گردن می‌تواند ناتوان کننده باشد، به خصوص اگر فشرده شدن نخاع وجود داشته باشد که منجر به از دست دادن قدرت، هماهنگی و تعادل می‌شود.

درمان آرتروز گردن 


در بیشتر موارد، درمان آرتروز گردن بدون جراحی است. در زیر گزینه‌های درمان غیر جراحی برای آرتروز گردن ذکر شده است.

گزینه‌های دارویی برای آرتروز گردن 

گزینه‌های دارویی برای آرتروز گردن 

داروهای مسکن و داروهای NSAID (داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی)

از داروهای مسکن بدون نسخه می‌توان برای رفع درد، التهاب و تورم استفاده کرد. داروهای NSAID مانند آسپرین، ناپروکسن و ایبوپروفن می‌توانند به تسکین درد و کاهش التهاب کمک کنند. مسکن‌ها (مانند استامینوفن) می‌توانند به تسکین دردی خفیف تا متوسط ​​کمک کنند. اگر داروهای بدون نسخه به تسکین درد کمکی نکنند، پزشک می‌تواند داورهای ضدالتهاب قوی‌تری برای شما تجویز کند.

  سزاموئیدیت (درد زیر شست پا) و درمان آن با وسایل ارتوپدی و ورزش پا

حتی اگر بسیاری از داروهای NSAID رایج بدون نسخه در دسترس هستند، مهم است که با پزشک خود در مورد عوارض جانبی و تداخلان دارویی آن‌ها صحبت کنید. داروهای NSAID می‌توانند عوارض جانبی قابل توجهی داشته باشند، از جمله عوارض گوارشی و با افزایش خطر بیماری‌های قلبی همراه هستند.

داروی ضد آرتروز اصلاح کننده بیماری

گردن درد ناشی از آرتریت التهابی به طور معمول با داروهای ضد روماتیسمی اصلاح‌کننده (تغییردهنده سیر بیماری) بیماری (DMARD)، مانند متوتركسات برای روماتیسم مفصلی درمان می‌شود. سایر داروهای DMARD معمول شامل لفلونومید، هیدروکسی کلروکین و سولفاسالازین می‌باشند. Biologics نوع جدیدتری از DMARD است که مسیرهای خاص سیستم ایمنی بدن را هدف قرار می‌دهد. داروهای DMARD به کاهش فعالیت سیستم ایمنی بدن که باعث التهاب و درد می‌شود کمک می‌کنند.

تزریق استروئید و بلوک‌های عصبی

تزریق استروئید و بلوک‌های عصبی برای درمان آرتروز گردن 

تزریق داروهای استروئید و بلوک‌های عصبی می‌توانند تسکین دهنده درد آرتروز در گردن باشند. هر دو می‌توانند برای دردی که از ناحیه گردن منتشر می‌شود مفید باشند.

برای تزریق استروئید اپیدورال، پزشکان مستقیماً به فضای اپیدورال کانال نخاع اطراف ریشه‌های عصبی دارو تزریق می‌کنند. این دارو ترکیبی از کورتیکواستروئیدها و بی‌حس‌کننده موضعی است که با هم التهاب را کاهش داده و درد را تسکین می‌دهند.

تزریق مفصل فاست تزریق بی‌حسی موضعی و کورتیکواستروئیدها است که مستقیماً در مفصل آسیب دیده تزریق می‌شود. مفاصل فاست، استخوان‌ها یا همان مهره‌های ستون فقرات را به هم متصل می‌کنند و باعث می‌شوند ستون فقرات خم شوند و پیچ بخورند.

داروی بی‌حسی، درد را موقتاً تسکین می‌دهد و کورتیکواستروئیدها باعث کاهش التهاب در مفصل می‌شوند.

بلوک عصبی، شامل تزریق ماده بی‌حسی موضعی نزدیک به عصب آسیب دیده یا گروهی از اعصاب برای جلوگیری از درد است. بسته به جایی که درد دارید، از انواع مختلفی از این تزریق‌ها استفاده می‌شود. ممکن است تنها به یک بار تزریق یا به چندین جلسه درمان با تزریق بلوک عصبی نیاز داشته باشید.

ورزش برای آرتروز گردن

ورزش برای آرتروز گردن

فیزیوتراپی

اگر به دلیل آرتروز، از گردن درد رنج می‌برید، پزشک ممکن است فیزیوتراپی را به شما توصیه کند. فیزیوتراپی برای آرتروز گردن شامل انجام تمرینات خاصی برای کمک به تقویت و کشش عضلات ضعیف یا کشیده است. فیزیوتراپی می‌تواند دامنه حرکت را بهبود بخشد. طول جلسات و برنامه‌های فیزیوتراپی، متفاوت و متناسب با شرایط شما خواهد بود.

شما در حین فیزیوتراپی تمریناتی انجام خواهید داد و در مورد تمریناتی که در خانه باید انجام دهید، دستورالعمل‌هایی را دریافت می‌کنید.

فعالیت بدنی منظم در خانه

وقتی گردن شما درد می‌کند ممکن است احساس کنید که توانایی حرکت کردن را ندارید و یا حتی تمایل به حرکت کردن ندارید؛ اما غیرفعال بودن ممکن است خشکی و گرفتگی را افزایش دهد که این خود باعث می‌شود تحرک شما حتی محدودتر شود. درد و ناراحتی معمولاً با تحرکت داشتن بهتر تسکین می‌یابد تا استراحت کردن.

  انواع آب درمانی چگونه انجام می‌شوند و این روش چه فوایدی دارد؟

ورزش‌هایی که شامل کشش، تقویت و بهبود دامنه حرکتی هستند، می‌توانند به کاهش درد کمک کنند و گردن شما را انعطاف‌پذیرتر نگه دارند. بهتر است هنگام انجام ورزش‌های گردن به آرامی و با ملایمت حرکت کنید، گردن خود را به صورت سریع و شدید تکان ندهید یا حرکات ناگهانی نداشته باشید. در ابتدا ممکن است کمی احساس ناراحتی کنید. اگر هرگونه تمرینی، گردن درد شما را تشدید می‌دهد، انجام آن را متوقف کنید.

تمرینات سبک می‌تواند به بهبود قدرت و انعطاف پذیری کمک کند. پیاده‌روی، شنا، ایروبیک در آب یا دوچرخه‌سواری می‌توانند ورزش‌های مناسبی برای این موضوع باشند. یا می‌توانید سراغ یوگا یا پیلاتس بروید. از تمریناتی با حرکات بالا سری یا حالاتی که علائم شما را تشدید می‌کنند خودداری کنید. به عنوان مثال، در دوچرخه ثابت از موقعیتی که درد گردن را تشدید می‌کند اجتناب کنید. موقع رانندگی حالت راحتی را برای گردن خود پیدا کنید.

حرکت جمع کردن چانه در گردن (chin tuck) به داشتن یک حالت خوب برای گردن کمک می‌کند. چانه خود را به مدت 10 تا 20 ثانیه به صورت جمع شده در گردن نگه دارید. این کار را 10 بار در روز انجام دهید.

همچنین حواستان به شانه‌هایتان باشد. ورزش دادن آن‌ها به تقویت عضلات حمایت کننده از گردن کمک می‌کند. حرکات پایه برای رول کردن یا چرخاندن شانه‌ها، کمک می‌کنند تا مایع موجود در مفاصل شانه و گردنتان حفظ شود.

فرسایش رادیو فرکانسی 

اگر دارو، فیزیوتراپی یا سایر روش‌های درمانی برای آرتروز گردن مؤثر واقع نشوند، ممکن است روشی به نام فرسایش (ابلیشن) رادیو فرکانسی مفید واقع شود که این روش مفاصل گردن را بی‌حس می‌کند. در این روش، نوک سوزن گرم شده ناحیه کوچکی از بافت عصبی را گرم می‌کند تا از ارسال سیگنال‌های درد جلوگیری کند. این تکنیک می‌تواند برای شش ماه تا دو سال تسکین طولانی مدت داشته باشد، اما معمولاً تأثیری دائمی نخواهد داشت.

درمان‌های خانگی برای آرتروز گردن 


اگرچه شما نمی‌توانید جلوی تحلیل رفتن مفصل به خاطر بالا رفتن سنتان را بگیرید، اما می‌توانید با تغییرات ساده‌ای در سبک زندگی خود، سرعت روند این تخریب را کندتر کرده یا علائم را کاهش دهید. در اینجا به چند روش درمانی اشاره می‌کنیم که می‌توانید آن‌ها را برای کنترل درد آرتروز گردن امتحان کنید.

استفاده از یخ

برای کمک کاهش التهاب، گرفتگی و خشکی و تورم می‌توانید از کمپرس سرد بر روی گردن خود استفاده کنید.

درست بخوابید 

بر روی یک بالش و تشکی بخوابید که از گردن شما در هنگام خواب (بسته به حالتی که می‌خوابید) به‌خوبی محافظت می‌کند. اگر دوست دارید به پشت بخوابید، یک تشک و بالش سفت بگیرید. کسانی که به پهلو می‌خوابند باید از یک تشک و بالش با سفتی متوسط استفاده کنند. کسانی که بر روی شکم می‌خوابند، باید سراغ تشک و بالش نرم بروند. خوابیدن روی یک بالش استوانه‌ای شکل که در زیر منحنی گردن شما قرار می‌گیرد، می‌تواند مفید باشد.

سیگار کشیدن را ترک کنید

اگر سیگاری هستید، بهتر است سیگار را ترک کنید. سیگار کشیدن اثربخشی برخی از داروها را برای درمان آرتروز کاهش می‌دهد؛ و این کار می‌تواند انجام فعالیت‌هایی را که علائم آرتروز را تسکین می‌دهند، مانند ورزش کردن را دشوار کند. سیگار کشیدن می‌تواند آرتروز را بدتر کند و همچنین حساسیت به درد را افزایش دهد.

  بی اختیاری ادرار و کمردرد: درمان با ورزش، فیزیوتراپی و بیوفیدبک

مراقبت نحوه نشستنتان در پشت میز کامپیوتر باشید 

مراقبت از نحوه نشستن در پشت کامپیوتر برای درمان آرتروز گردن 

در هنگام نشستن در پشت میز کامپیوتر، حتماً کمر و گردنتان را به صندلی تکیه دهید. کامپیوتر را هم‌سطح با چشمانتان قرار دهید تا مجبور نشوید که به خاطر پایین یا بالا نگاه کردن، حالت گردنتان را تغییر دهید. در هنگام استفاده از کامپیوتر و کیبورد، مانیتور را هم‌سطح با چشمانتان قرار دهید. می‌توانید از بالا برنده‌ی مانیتور یا میز قابل تنظیم ارتفاع استفاده کنید. کیبورد شما باید به بدنتان نزدیک باشد و بدنتان هم باید به میزتان نزدیک باشد. اگر محل کارتان چنین امکاناتی را در اختیارتان قرار دهد، یک محیط ارگونومیک در محل کار می‌تواند این اطمینان را به شما بدهد که شرایط کاری برای شما در وضعیت کاملاً مطلوبی می‌باشد.

استفاده صحیح از تلفن 

هنگام صحبت کردن با تلفنتان، از هدفون یا هدست استفاده کنید. این کار کمک خواهد کرد تا از کشیدن و کج کردن گردنتان خودداری کنید. گوشی‌های موبایل هوشمند حتی اصطلاح “text neck” (آسیب گردنی ناشی از پیامک نوشتن) را باب کرده‌اند که به معنای کشیدگی مکرر گردن که بر اثر خم شدن افراد بر روی گوشی‌شان رخ می‌دهد. این حالت، درد عضلانی در گردن را تشدید می‌کند. به جای خم کردن چانه به پایین برای خواندن متن‌ها در گوشتان، دستگاه موبایلتان را هم‌سطح چشمتان بالا بیاورید. به این صورت سرتان را دائماً پایین نمی‌اندازید و گردن را زیاد نمی‌کشید.

حالت قرارگیری بدنتان را تغییر دهید 

تغییر دادن حالت قرارگیری بدن می‌تواند به کاهش گردن درد ناشی از آرتروز کمک کند. حالت بدنی خوب و مناسب، حالتی که به گردنتان مربوط می‌شود، به این صورت است که گوش‌ها درست در بالای شانه‌ها قرار داشته و سینه کاملاً باز و شانه‌ها رو به عقب قرار داشته باشند. در اینجا، فشار به حداقل می‌رسد زیرا وزن سر به طور طبیعی بر روی ستون فقرات متعادل می‌ماند. حالت صحیح قرارگیری بدن، موضوعی کلیدی است. ما در هنگام استفاده از کامپیوتر و گوشی موبایل، دائماً گردنمان را پایین می‌اندازیم و قوز می‌کنیم. این کار به گردنمان فشار می‌آورد و فشار و نیروی بیش از حدی را به ساختارهای گردن وارد می‌کند.

جراحی برای آرتروز گردن

عمل جراحی معمولاً آخرین راه چاره برای آرتروز گردن است. پزشک معالج شما ممکن است در صورتی عمل جراحی را به شما توصیه کند که از گردن درد شدیدی رنج می‌برید که با گزینه‌های درمان غیر جراحی بهبود نیافته باشد یا علائمی از آسیب عصبی در شما مشاهده شده است. اگر آرتروز باعث ناتوانی شما در انجام کارها شود، یا مهم‌تر اینکه منجر به درگیر شدن عصب‌ها و یا نخاع شود، عمل جراحی ممکن است در نظر گرفته شود.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
تلفن نوبت دهی کلینیک
× مشاوره در واتساپ