انواع کمربندهای طبی برای تسکین درد دیسک و تقویت ستون فقرات کمر

تخمین زده می‌شود که 80 درصد از مردم حداقل یک مرتبه در عمر خود دچار کمر درد می‌شوند. برای بسیاری از مردم، این یک بیماری مزمن و مستمر است که در زندگی روزانه آنها اختلال ایجاد می‌کند. در این مقاله توضیح می‌دهیم که بریس یا کمربند طبی چیست، چگونه باید به طور صحیح از آنها استفاده کرد و بهترین نوع کمربندها را به شما معرفی می‌کنیم.

هنگامی که صبح از رختخواب برمی‌خیزید، چیزی بدتر از خشک‌شدگی و درد کمر وجود ندارد و شما باید به تنهایی در طول روز با آن مقابله کنید. برخی مواقع شما باید با آن کنار بیایید. برخی از مردم از کمربندهای طبی استفاده می‌کنند تا درد پایین کمر آنها کمی تسکین یافته و بتوانند به کارهای خود بپردازند.

استفاده از کمربندهای طبی یک روش عالی برای ثبات کمر است اما به کار بردن این کمربندهای طبی ممکن است مضراتی هم داشته باشد که در صورت استفاده از آنها، شما باید نسبت به آنها آگاه و هشیار باشید.

اگر شما برای کمک به کاهش درد کمر نیاز به استفاده از کمربندهای طبی دارید، متخصصین ما در کلینیک امید آماده کمک کردن به شما برای انتخاب یک محصول مناسب هستند.

در کلینیک امید به عنوان مجهزترین مرکز درمانی، بریس‌های طبی جداگانه مخصوص هر بیمار با استفاده از اسکن سه بعدی ساخته می‌شوند.

انواع مختلف کمربندهای طبی می‌توانند باعث تسکین فوری درد شده و در بلند مدت بهبود کلی کمر و ستون فقرات کمک کنند. با توجه به دامنه حرکتی فعلی و همچنین نوع پشتیبانی مطلوب برای آسیب‌دیدگی‌ها، یک کمربند طبی مناسب انتخاب کنید. اگر کمر درد شما به دلیل انجام عمل‌های جراحی، تصادفات، آسیب‌دیدگی‌های اخیر یا آسیب‌دیدگی‌ها و جراحات گذشته ایجاد شده است، پزشکان ما در اینجا به شما کمک می‌کنند.

کمربند طبی چیست؟



کمربند طبی وسیله است که دور کمر پیچیده شده تا از ستون فقرات کمری شما محافظت بیشتری کند. همچنین استفاده از آنها باعث بهبود وضعیت بدنی شما نیز می‌شود. این کمربندها طرح‌های مختلفی داشته و از جنس‌ها و مواد متنوعی ساخته می‌شوند که هر کدام برای هدف خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. کمربندهای طبی مانند یک سری عضلات خارجی عمل کرده که به نگهداری و حفظ ستون فقرات شما کمک می‌کنند.

کمربند طبی برای قسمت پایین کمر

انواع مختلفی از کمربندهای طبی وجود دارد که هر کدام کارکرد خاص خود را دارد. متداول‌ترین نوع آن، کمربندهای طبی مناسب برای قسمت پایین کمر هستند که از ستون فقرات کمری محافظت می‌کنند. این نوع کمربندهای طبی، بهترین نوع کمربند برای تسکین درد ناشی از ابتلا به فتق دیسک کمر، سیاتیک و... هستند. این نوع کمربندهای طبی هم نوع نرم دارند و هم نوع سخت:

  • کمربندهای طبی نرم که از مواد الاستیکی ساخته شده‌اند و برای جلوگیری از حرکات به سمت جلوی ستون فقرات، محافظت بیشتر از ستون فقرات و کمک بهبود وضعیت بدنی و قرار گرفتن ستون فقرات به کار برده می‌شوند. ممکن است این کمربندهای طبی دارای پدهای اضافی باشند یا نباشند که باعث راحتی بیشتر شما و محافظت بیشتر از ستون فقرات کمری شما می‌شود.
  • کمربندهای طبی سخت، به عبارت دیگر، این کمربندهای طبی از پلاستیک سخت ساخته شده‌اند و با نگهداری ستوان فقرات و قسمت پایین کمر و محدود کردن دامنه حرکتی در ناحیه کمر به کار برده می‌شوند. این نوع کمربندهای طبی برای دوران بهبودی پس از آسیب‌دیدگی‌ها که باید حرکات شدید و خم شدن‌ها برای جلوگیری از پیشروی بیماری یا تشدید وضعیت جلوگیری می‌کند. زمانی که چیزی بلند می‌کنید، کمربند طبی به گونه‌ای به شما نیرو وارد می‌کند که آن جسم را به روش‌های صحیح بلند کنید یعنی به جای کمر از پاهای خود استفاده می‌کنید.

شکم‌بند

شکم‌بند، کمر شما را محکم نگه می‌دارد. طول شکم‌بندها متفاوت است. یک شکم‌بند کوتاه معمولاً برای تسکین درد قسمت پایین کمر مورد استفاده قرار می‌گیرد در حالی که یک شکم‌بند بلندتر برای رفع مشکلات قسمت‌های میانی کمر و پایین ستون فقرات صدری به کار برده می‌شود. زمانی که در مورد شکم‌بند صحبت می‌شود معمولاً تصویر زنان قرون گذشته در ذهن مجسم می‌شود که از این شکم‌بندها برای کوچک‌تر نشان دادن شکم و کمر خود استفاده می‌کردند. امروزه، در درمان مشکلات مربوط به کمر، شکم‌بند به نوعی کمربند طبی گفته می‌شود که تا روی باسن‌ها کشیده شده و غالباً با یک بند به کمک شانه‌ها در محل نگه داشته می‌شود. همانند شکم‌بندهای قدیمی، این شکم‌بندها نیز در پشت، اطراف و جلو بندهایی دارند. این شکم‌بندها قسمتی فلزی دارند که باعث می‌شود که سختی مورد نظر تأمین شده و از کمر به خوبی محافظت کنند.

بریس‌های شانه و قسمت فوقانی کمر

دومین نوع کمربندهای طبی، بریس‌های شانه و قسمت فوقانی کمر هستند. این بریس‌ها از قسمت فوقانی کمر و قسمت صدری ستون فقرات محافظت کرده و وضعیت بدنی را با حفظ حالت عضلات اصلاح می‌کنند. وضعیت بدنی بد غالباً باعث می‌شود که هم قسمت پایین کمر و هم قسمت فوقانی آن دچار درد شوند. بریس‌های شانه به اصلاح وضعیت هر دو قسمت کمک کرده و درد را تسکین می‌دهند و به پیشگیری از بروز مشکلات نیز کمک می‌کنند. این کمربندها بیشتر برای افرادی که در طول روز روی میز خود قوز کرده و کار می‌کنند بسیار مفید است.
مثل همیشه این که کدام یک مناسب شرایط و وضعیت شما است به میزان گستردگی مشکلی که باعث آزار شما شده است و توصیه‌های پزشک شما بستگی دارد. مهم‌ترین نکته‌ای که شما باید در ذهن داشته باشید این است که کمربند طبی شما متناسب با کمر شما بوده و راحت و قابل تنظیم باشد.

کمربندهای ساکرولیاک برای درد استخوان‌های خاجی

مفصل ساکرولیاک شما با ارتباط بین استخوان قسمت پایینی ستون فقرا و استخوان‌هایی که لگن را تشکیل می‌دهد شکل گرفته و ستون فقرات را به استخوان‌ها لگن متصل می‌کند. این قسمت از بدن ممکن است تحت فشار زیادی قرار گیرد. بسیاری از خانم‌ها در دوران بارداری دچار مشکلات مفصل ساکرولیاک می‌شوند.
پزشکان استفاده از کمربند ساکرولیاک را برای درمان درد در مفصل ساکرولیاک توصیه می‌کنند. این کمربندها مفصل ساکرولیاک را ثابت نگه داشته و از وارد آمدن فشار محیطی به طور مستقیم به این قسمت جلوگیری می‌کنند.

  • ناهنجاری‌های مفصل ساکرولیاک را با تأمین ثبات و تسکین درد این قسمت درمان می‌کند.
  • از مفصل ساکرولیاک در دوران بارداری محافظت می‌کند.
  • قسمت پایین کمر به استخوان خاجی را تثبیت کرده و درد را در این قسمت کاهش می‌دهد.

شکم‌بند زنان برای رفع درد لگن، کمر و شکم

درد شدید کمر در زنان ممکن است به دلیل ضعف عضلات شکم ایجاد شود. در اغلب اوقات، این می‌تواند به دلیل التهاب در لگن و قسمت شکم یا به دلیل مشکلات قسمت C باشد. شکم‌بند زنان یک روش عالی برای درمان مشکلات مرتبط با شکم و لگن است که ممکن است بر قسمت پایین کمر نیز اثر بگذارد. اگر شما اخیراً در قسمت C شکل هیسترکتومی یا عمل‌های جراحی دیگر انجام داده‌اید و برای انجام آن، شکم شما برش داده شده یا از درد به دلیل التهاب این قسمت رنج می‌برید، استفاده از شکم‌بند زنانه برای شما بسیار مناسب است.

  • کمک به حل مشکلات التهابی شکم و لگن به وارد آوردن فشار بر این قسمت
  • تسکین درد لگن با حفاظت از عضلات پایین کمر و لگن
  • مراقبت از بخش C شکل با وارد آمدن فشار بر قسمت میانی

چه موقع باید از کمر بندهای طبی استفاده کرد ؟


کمربندهای طبی برای افرادی که از درد قسمت پایین کمر یا آسیب‌دیدگی کمر رنج می‌برند می‌تواند مفید باشد. این کمربندها را می‌توان در مراحل حاد درد یا برای افرادی که کمر درد مزمن دارند به کار برد. به عنوان یک قانون عمومی، بیماران مبتلابه کمر درد باید از انجام فعالیت‌هایی که درد آنها را تشدید می‌کنند اجتناب کنند و از مکانیزم های درست بدنی و روش‌های درست بلند کردن اجسام استفاده کنند. به هر حال، اگر این کارها اجتناب‌ناپذیر باشد، به عنوان مثال در محل کار، کمربندهای طبی می‌توانند به افزایش ثبات و کاهش تغییرات دردناک کمک کنند.
استفاده از زیاد از کمربندهای طبی می‌تواند به کاهش فوری و چشمگیر درد کمر کمک کند.
موارد استفاده پیشنهادی برای کمربندهای طبی به شدت بیماری‌های زمینه‌ای ستون فقرات و فعالیت‌های فردی بیمار بستگی دارد. باید در مورد خطرات احتمالی واقعی که ممکن است باعث تشدید مشکلات در زمان استفاده از کمربندهای طبی می‌شود هشیار باشید.
به طور عمومی زمانی که فعالیت‌هایی انجام می‌دهید که باعث تشدید کمر درد شما می‌شود از کمربندهای طبی استفاده کنید. فعالیت‌هایی مانند باغبانی، پهن کردن لباس، ورزش کرده و حتی فعالیت‌های شغلی ممکن است باعث تشدید کمر درد شوند. درد قسمت پایین کمر در افرادی که کارهای فیزیکی انجام می‌دهند مانند کارگران، کارگران کارخانه‌ها یا رانندگان کامیون شایع است. دوباره، شما باید فقط زمانی از کمربندهای طبی استفاده کنید که مشغول به انجام کارهایی هستید که باعث تشدید کمردرد شما می‌شود. مثلاً در زمان بلند کردن اجسام سنگین یا در زمان خم شدن یا چرخیدن کمر برای مدت زمانی طولانی باید از این کمربندهای طبی استفاده کنید. اگر شما فعالیت‌های فیزیکی سنگین انجام می‌دهید باید کمربند خود را محکم کنید سپس دوباره در زمان انجام فعالیت‌های سبک‌تر آن را شل کنید. زمانی که در منزل هستید یا در زمان صرف ناهار می‌توانید کمربند خود را باز کنید.
فکر نکنید که می‌توانید با استفاده از کمربندهای طبی اجسام سنگین‌تر را بلند کنید یا به طور ناصحیح آنها را بلند کنید. این کار فقط با آسیب مضاعف می‌شود! اگر شما اصرار به آسیب زدن خود داشته باشید، استفاده از کمربندهای طبی از آسیب‌دیدگی‌های بیشتر جلوگیری نمی‌کند.

چه موقع نباید از کمربندهای طبی استفاده کرد؟


ستون فقرات شما به وسیله عضلات کمر و شکم تثبیت شده و محافظت می‌شود. از آنجا که کمربندهای طبی مانند عضلات خارجی عمل می‌کنند، استفاده از آنها به مدت طولانی می‌تواند باعث ضعیف شدن عضلات واقعی بدن شود. وقتی شما از کمربندهای طبی استفاده می‌کنید، عضلات ستون فقرات کمتر کار می‌کنند بنابراین به مرور شل می‌شوند و به تدریج ضعیف‌تر می‌شوند.
این ضعیف شدن تدریجی عضلات باعث می‌شود که ستون فقرات شما ثبات خود را به مرور از دست دهد و احتمال آسیب‌دیدگی آن افزایش می‌یابد.
بنابراین قویاً توصیه می‌شود که در حد امکان از کمربندهای طبی استفاده نکنید. فقط برای حفاظت محدود و در زمانی که واقعاً نیاز است از آنها استفاده کنید. غالباً آنها را درآورید حتی اگر فقط 10 دقیقه می‌توانید استراحت کنید و اجازه دهید که عضلات واقعی شما فعال باقی بمانند.
اگر شما به درد مزمن کمر مبتلا هستید باید علت اصلی کمر درد شما به دقت مورد ارزیابی قرار گیرد. کمربندهای طبی باید فقط به طور موقتی و تا زمان که مشکل شما حل شود مورد استفاده قرار گیرند. کفی‌های طبی نیز یک نمونه دیگر از این موارد است.

تمرینات ورزشی را نمی‌توان جایگزین استفاده از کمربندهای طبی کرد


در جوامع پزشک در مورد این که آیا انجام برخی تمرین‌های ورزشی مانند حرکات فیزیوتراپی مربوط با اسکولیوزیس می‌توانند نیاز به استفاده از کمربندهای طبی ساخت یا انجام عمل‌های جراحی را کاهش دهند اختلاف نظر وجود دارد. در حالی که برخی تحقیقات نشان می‌دهد انجام برخی تمرینات ورزشی می‌تواند باعث کاهش اندازه انحنای ستون فقرات شود اما مدارک پزشکی برای اثبات آن هنوز کافی نیست.
در حال حاضر توصیه می‌شود که برای تقویت و افزایش انعطاف‌پذیری کمر بدون توجه به اینکه آیا به انحراف ستون فقرات مبتلا هستید یا نه ورزش کنید. اگر قوز کمر شما در حال پیشروی است باید تحت نظر یک متخصص به ورزش ادامه دهید. به هر حال استفاده از کمربندهای طبی سخت هنوز اولین گزینه‌های درمان برای کاهش انحراف ستون فقرات که به سرعت در حال پیشروی است و زاویه آن حداقل 25 درجه است می‌باشد.

به این پست امتیاز دهید.
هیچ رای ثبت نشده است