رفع شیوع مشکلات اسکولیوز ستون فقرات با بریس، کایروپراکتیک، و ورزش

اسکولیوزعلیرغم این واقعیت که اسکولیوز یک مشکل عادی است که حدود 5 درصد از کودکان و بزرگسالان و حدود 2 تا 3 درصد جمعیت مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما هنوز علل اسکولیوز معلوم نیست. این یک درد مادام العمر در ستون فقرات است که از وسط ستون فقرات به عنوان “مرکز” آن شروع شده و به سمت اطراف گسترش می‌یابد، بنابراین منحنی آن به صورت “S” یا “C” است و باعث درد زیادی می‌شود. متأسفانه زمانی که بسیاری از بیماران مورد تشخیص اسکولیوز قرار می‌گیرند، به آنها گفته می‌شود که “آیدیو پاتیک” هستند، به این معنی که علت آن به طور کامل شناخته شده نیست و بنابراین درمان آن می‌تواند زمان بیشتری طول بکشد.

بعضی از افراد بر این باورند که عوامل ژنتیکی تاثیر بالایی در بروز اسکولیوز دارند. و این درست است زیرا ژن‌ها در بروز بخشی از آن نقش بازی می‌کنند. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که احتمال بروز اسکولیوز در بین اعضای یک خانواده حدود 25 تا 35 درصد است. اعتقاد بر این است که به علت جهش ژن‌های خاصی که بر استخوان‌های شما تأثیر می‌گذارند و کلسیم را حفظ می‌کنند، رخ می‌دهد. با این حال، ژن‌ها تنها دلیل این بیماری نیستند. هنگامی که صحبت از داشتن استعداد ابتلا به اسکولیوز به میان می‌آید، مهم است که به یاد داشته باشید که ژن‌های شما، سرنوشت شما نیستند. برای کمک به جبران عوامل موروثی که باعث ایجاد حساسیت بیشتر به بیماری‌های مختلف، از جمله اسکولیوز می‌شوند، می‌توانید راهکارهایی را انجام دهید.
به عنوان مثال، پزشکان در کلینیک امید ممکن است به شما یک رژیم غذایی سالم و برنامه فیزیوتراپی را توصیه کنند.
برای کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت با شماره تلفن‌ 02122780702 یا 02122780701 تماس حاصل فرمایید.

علل اسکولیوز


بیماری اسکولیوز در تمام مراحل زندگی ممکن است رخ دهد. کودکان، بزرگسالان و سالمندان می‌توانند به این وضعیت دچار شوند، اما بنا به دلایلی، زنان و دختران بیشتر از پسران و مردان تحت تاثیر قرار می‌گیرند. در حالی که هر دو جنس بدون شک می‌توانند دچار اسکولیوز شوند، برآوردها نشان می‌دهند که زنان دو تا سه برابر بیشتر از مردان به این بیماری دچار می‌شوند. اسکولیوز خفیف در میان عموم بسیار رایج است، اما معمولا به طور خفیف عمل نمی‌کند. خطر ابتلا به اسکولیوز به نوعی با افزایش سن، افزایش می‌یابد و مطالعات اخیر نشان داده است که شيوع اسکوليوز در جمعيت سالخورده بالغ بر 68 درصد است. این حدود 3 تا 5 درصد از تمام افراد بالغ را تحت تاثیر قرار می‌دهد و معمولا در طول سال‌های قبل از بلوغ یا نوجوانی خود را نشان می‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهند که بیماران اغلب در بین سنین 10 تا 15 سالگی، تشخیص داده می‌شوند. علل دقیق اسکولیوز تا این زمان شناخته نشده یا در مورد آن توافق عمومی وجود ندارد. به نظر می‌رسد ترکیبی از ژنتیک، سبک زندگی و عوامل محیطی در بروز آن دخیل باشند، مانند:

  • رژیم غذایی بیمار
  • تاریخچه خانوادگی / ژن‌ها
  • رشد غیرطبیعی استخوان
  • عدم تعادل هورمونی
  • احتمالا مشکلی در مغز وجود دارد که در تشخیص تقارن، هم ترازی یا جهت گیری مناسب دچار مشکل می‌باشد.

علائم و نشانه‌های اسکولیوز


علائم معمولا در طول سال‌های پس از بلوغ ظاهر می‌شود، به خصوص در هنگام رشد در دوران بلوغ، اما در سالمندان مبتلا به کمر درد نیز می‌توان برای اولین بار، اسکولیوز تشخیص داده شود. بعضی از علائم و نشانه‌های رایج آن عبارتند از:

  • کمر درد (تا 90 درصد از بیماران اسکولیوز احساس درد دارند، که بیشترین مشکل در بسیاری از بیماران است)
  • خم شدن تمام بدن به سمت یک طرف
  • یک شانه بالاتر از دیگری است
  • به طرف باسن نسبت به دیگری بالاتر به نظر می‌رسد
  • خط کمر یکسان نیست
  • مرکز درد ممکن است بالای شانه قرار داشته باشد و مستقیما در بالای لگن یا خط میانی کمر ظاهر نشود
  • به نظر می‌رسد که ستون فقرات در حال خم شدن و جهت گرفتن است و به شکل “S” یا “C” است (تحقیقات نشان می‌دهد که منحنی‌های S شکل اغلب بدتر از منحنی C شکل و منحنی‌های واقع در بخش قفسه سینه و ستون فقرات، اغلب بیشتر از منحنی در بخش‌های بالایی یا پایین‌تر، اتفاق می‌افتند)
  • احساس گز گز یا بی‌حسی در اندام‌ها، انگشتان یا پا
  • از دست دادن تعادل
  • فرسوده شدن سریع دیسک‌های نخاعی
  • کاهش حجم ریه
  • پریشانی روانی و اضطراب (به ویژه در کودکان یا نوجوانان، اگر آنها نیاز به پوشیدن یک کمربند طبی داشته باشند، که می‌تواند ایجاد کننده احساس شرم باشد)

شيوع، خطرات و عوارض اسکوليز


خطرات و عوارض اسکولیوز عبارتند از:

  • اسکولیوز مشکل شماره 1 ستون فقرات در کودکان مدرسه‌ای است. سن اولیه شروع و تشخیص در بین 10 تا 15 سالگی است.
  • گزارش‌ها حاکی از آن است که حدود 80 درصد از بیماران اسکولیوز تشخیص آیدئوپاتیک دریافت می‌کنند، به این معنی که علت قطعی یا “درمانی” برای مشکل آنها وجود ندارد. این باعث می‌شود بسیاری از بیماران و خانواده‌هایشان در مورد نتیجه تشخیص، دچار ناامیدی و یأس شوند، هرچند این امید وجود دارد که درمان‌های طبیعی بتوانند تاثیر بزرگی داشته باشند.

علل دقیق بروز این عارضه، هنوز شناخته شده نیست، اما عوامل مرتبط با آن عبارتند از: نقایص زایمانی (اسکولیوز مادرزادی، یعنی اسکولیوز منشا ارثی دارد)، آسیب نخاعی و مشکلات عضلانی و عصبی مانند دیستروفی عضلانی.

  • بیماران اسکولیوز هر ساله بیش از 600،000 مراجعه به مطب پزشکان دارند.
  • عوارض آن وقتی عضلات و بافت‌های بدن تغییر شکل می‌دهند که در طی چند ماه یا حتی چند سال رخ می‌دهد، باعث خم شدن غیر طبیعی ستون فقرات می‌شود.
  • در طول دوره «کمون»، بسیاری از موارد همچنان پیشرفت می‌کنند، حتی وقتی که از زمان بلوغ اسکلت گذشته باشد. برخی از مطالعات نشان می‌دهد که میانگین پیشرفت، 2.4 درجه در سال در طول 5 سال است و در سالمندان اسکولیوز به طور متوسط ​​بیش از 10 درجه، افزایش می‌یابد.
  • علاوه بر تأثیر بر ظاهر بدن، اسکولیوز می‌تواند تاثیر منفی بر کیفیت زندگی، درد، اختلال در عملکرد طبیعی ریه‌ها، اختلال در خواب و کاهش توانایی در ورزش و زندگی عادی داشته باشد. تصوری از بدن ضعیف نیز رایج است و تکرار درمان با اشعه ایکس نیز ممکن است خطر ابتلا به مشکلات جدی ناشی از تابش اشعه را افزایش دهند.

تشخیص اسکولیوز


تشخیص اسکولیوز شامل موارد زیر است:

تشخیص فیزیکی

به طور معمول در مدارس، بچه‌ها یک “آزمون خم شدن رو به جلو” را می‌دهند، به طوری که یک پزشک یا پرستار می‌تواند منحنی ستون فقرات آنها را بررسی و ناهنجاری‌های قفسه سینه را تشخیص دهد. تا حدودی، این آزمون، هنوز هم امروز انجام می‌شود، اما اخیرا نشان داده شده است که این آزمایش‌ها می توانند در تشخیص اسکولیوز خطا کنند. به همین دلیل است که معمولا قابل اعتماد نیست یا تنها روش غربالگری برای کودکان، به ویژه در افرادی که بیشتر به اسکولیوز حساس هستند، مانند کودکان با سابقه خانوادگی نمی‌باشد.

تست ژنتیکی

نوعی آزمایش ژنتیکی برای اسکولیوز است که در حال حاضر به طور معمول استفاده می‌شود، به نام تست پیش آگهیScoliScore AIS شناخته می‌شود، که به دنبال ژن‌های خاصی است که بر توسعه نخاع تاثیر می‌گذارند و نشان می‌دهد که احتمال اینکه یک فرد در حال توسعه ناهنجاری‌های جدی در ستون فقرات است، چقدر می‌باشد. اعتقاد بر این است که یک تست بسیار دقیق (دقت در حدود 99 درصد بر اساس برخی از استانداردها) است و پیش بینی می‌کند که آیا وجود یک انحنای کوچک در ستون فقرات، ممکن است به وضعیت بدتری منجر شود یا خیر. این کمک می‌کند تا بیماران در سنین جوانی مجبور به درمان‌های غیر ضروری و جراحی نشوند.

اشعه ایکس

در صورتی که فکر می‌کنید خودتان یا فرزندتان ممکن است ابتلا به اسکولیوز (انحراف ستون فقرات به یکی از جهت‌ها) داشته باشید، پزشک شما احتمالاً با استفاده از تصویربرداری اشعه ایکس ستون فقرات را بررسی خواهد کرد. این بررسی شامل اندازه‌گیری منحنی ستون فقرات، بررسی زاویه مهره‌های مختلف و تشخیص وجود انحراف در یکی از طرف‌های ستون فقرات می‌شود. بسیاری از پزشکان از روش کاب (Cobb) برای تشخیص اسکولیوز استفاده می‌کنند تا میزان انحنای ستون فقرات را به صورت عددی تعیین کنند، که نشانگر فاصله ستون فقرات از خط مرجع می‌باشد.

درمان اسکولیوز


مشاهده شده است که هر چه زودتر بیمار اسکولیوز بتواند درمان اصلاحی را شروع کند، نتایج بهتر خواهند بود. درمان اسکولیوز شامل موارد زیر است:

بستن پشت بند

پشت بند

در صورتی که انحنای ستون فقرات بین 25 تا 45 درجه باشد و فرزند شما هنوز در دوران رشد قرار دارد، پزشک ممکن است توصیه کند از پشت بند طبی استفاده شود. اگرچه پشت بند زاویه‌دار قادر به اصلاح منحنی موجود نیست، اما اغلب می‌تواند از بدتر شدن آن جلوگیری کند تا زمان مناسبی برای انجام جراحی در نظر گرفته شود. یک تحقیق اخیر در مورد بیماران مبتلا به اسکولیوز (انحنای جانبی ستون فقرات) که در خطر بدتر شدن قرار داشتند، نشان داد که استفاده از پشت بند طبی به طور قابل توجهی می‌تواند انحنای آن را کاهش داده و نیاز به جراحی را کاهش دهد. انواع مختلفی از پشت بندهای اسکولیوز وجود دارند، اما بیشتر آنها زیر بغل بسته می‌شوند و برای راحتی بدن کودکان سفارشی ساخته می‌شوند. پزشک شما نوعی پشت بند را که بهترین تطابق با نیازهای فرزند شما داشته باشد و تعیین می‌کند که چه میزان استفاده روزانه مورد نیاز است.

گچ گرفتن

در برخی موارد، کودکان ممکن است نیاز به مراقبت و اصلاح انحنای ستون فقرات خود در طول رشد داشته باشند. در کودکان زیر دو سال، این اصلاح می‌تواند با استفاده از گچ انجام شود. گچی که از مواد پلاستیکی و مدرن ترکیب شده است، به عنوان یک پایه خارجی استفاده می‌شود. این قالب‌های گچی باید به طور مداوم پوشیده شوند و نمی‌توانند برداشته شوند، اما باید به طور منظم تغییر کنند تا از رشد و بازسازی جلوگیری شود. هر دو تا سه ماه، قالب‌های گچی تحت بیهوشی تغییر می‌کنند و هدف آنها اصلاح تدریجی انحنای ستون فقرات است.

درمان فیزیوتراپی برای اسکولیوز

مطالعات نشان داده است که درمان کایروپراکتیک استخوان یا درمان دستی، در ترکیب با ماساژ بافت‌های عمیق و سونوگرافی برای تقویت مرکز، مفید می‌باشد، و موجب نتایج مثبتی در افراد مبتلا به اسکولیوز شده است.

ورزش‌هایی برای اسکولیوز

ورزش یک درمان موثر و بی نظیر برای درمان انحراف ستون فقرات است. ورزش های موثر برای رفع این عارضه عبارتند از:

تمرین کشش با توپ را انجام دهید

برای انجام این تمرین:

  • در یک موقعیت زانو زدن روی یک تشک ورزشی قرار گیرید.
  • یک توپ ورزشی بزرگ را در برابر لگن خود و در سمت انحنای کمر خود قرار دهید.
  • به پهلو روی توپ دراز بکشید تا زمانی که پهلوی شما روی توپ، بین کمر و انتهای قفسه سینه قرار گیرد.
  • هر دو پا و دست خودتان را متعادل کنید، و حالا دستانتان را تا حداکثر کششی که امکان دارد، بکشید.
  • در این موقعیت برای 20-30 ثانیه بمانید و این حرکت را 2-3 بار تکرار کنید. این تمرین می‌تواند هر روز انجام شود.

کشش روی فوم حوله

 

برای انجام این تمرین:

  • حوله را روی یک تشک فومی قرار دهید و به پهلو روی تشک ورزشی دراز بکشید.
  • طوری روی تشک فومی قرار بگیرید تا به بدن شما عمود باشد.
  • حوله لوله شده باید در فاصله بین بازو و پایین قفسه سینه شما بایستد.
  • پای بالا باید مستقیما باشد و پای دیگر شما از زانو به سمت پشت سرتان خم شود.
  • دست خود را بالا ببرید تا کف دست دیگر خود را لمس کنید.
  • سعی کنید برای 20-30 ثانیه در این موقعیت بمانید و 2-3 بار آن را تکرار کنید. شما می‌توانید این ورزش را بصورت روزانه انجام دهید.

انجام تمرین کششی دو نفره

برای انجام این تمرین:

  • به روی شکم خود دراز بکشید. بدن خود را در یک موقعیت پلانک بلند کنید تا انگشتان، ساعد و آرنج خود را بالا نگه دارید.
  • فرد کمک دهنده در طرف تحدب انحنای کمر، کنار زانو قرار گیرد، دستان او بر روی سر شما قرار گیرد و به آرامی شما را به سمت خود بکشد.
  • در این موقعیت برای 20-30 ثانیه بمانید و 3-4 مرتبه این حرکت را تکرار کنید. شما می‌توانید این ورزش را بصورت روزانه انجام دهید.

انجام تمرین پله

همانطور که قبلا ذکر شد، یکی از نقایص رایج که می‌تواند به اسکولیوز کمک کند، تفاوت در طول پا است. برای بالا رفتن از پله، از پای بلندتر استفاده کنید.

برای انجام این تمرین:

  • وقتی روی یک زانو خم می‌شوید، کف پای مخالف را پایین بیاورید.
  • در حالی که خم شده‌اید، بازوی دست موافق را برای کمک به آن بالا بیاورید. به عنوان مثال، اگر پای چپ خود را خم کرده‌اید، بازوی چپ خود را بالا ببرید.
  • 2-3 مرتبه با 5 تا 10 تکرار، این تمرین را انجام دهید. این تمرین را فقط برای یک طرف انجام دهید. شما می‌توانید این ورزش را روزانه انجام دهید.

خم شدن و کشش رو به پایین

برای انجام این تمرین:

  • این موقعیت کلاسیک یوگا برای درمان اسکولیوز نیز موثر است.
  • با شروع به یک حرکت پلانک بر روی شکم خود ، با کشش پاها و بازوها در مقابل هم و کف دست و پای خود را روی زمین قرار دهید.
  • دستان خود را بر روی زمین نگه دارید تا تعادل برقرار شود و کمر و لگن خود را به آرامی بالا ببرید، به طوری که بدن شما به شکل یک مثلث در بیاید که کف دست و پا پایه مثلث را ایجاد کنند.
  • برای 5 ثانیه در این موقعیت بمانید، سپس یک بار دیگر به آرامی به پلانک در بیایید. این تمرین را دو تا سه مرتبه با پنج تا 10 تکرار، انجام دهید. شما می‌توانید این ورزش را به صورت روزانه انجام دهید.

کشش موضعی انجام دهید

این کشش همچنین برای اسکولیوز ناشی از پاها نابرابر، مناسب است.

برای انجام این تمرین:

  • پای بلندتر در جلوی شما قرار گیرد. پای دیگر خود را در سمت راست نگه دارید و سپس وزن خود را به جلو و عقب بین پاها جلو و عقب توزیع کنید.
  • اجازه دهید که زانوی پای عقبی خم شود، در حالیکه وزن خود را بر روی آن قرار می‌دهید.
  • بازوی دستی را که مخالف پای جلویی است را بالا بیاورید. در حالی که یک دست را بالا می‌برید، دست دیگر را نیز تا آنجا که احساس راحتی می‌کنید، بالا ببرید.
  • این حرکات باعث می‌شود که ستون فقرات به سمت پای جلویی حرکت کنند.
  • انجام این تمرین تنها برای یک طرف مجاز است. دو تا سه مرتبه و با پنج تا 10 تکرار این حرکت را انجام دهید. شما می‌توانید این ورزش را به طور روزانه انجام دهید.

انجام تمرینات رو به جلو

برای انجام این تمرین:

  • این تمرین را با زانو زدن روی تشک و قرار دادن شکم خود روی یک توپ بزرگ ورزشی شروع کنید.
  • به خودتان اجازه دهید که در موقعیتی آرام قرار بگیرید.
  • از این موقعیت، برای رسیدن به نقطه ای که پشت شما عمود بر توپ قرار گیرد، استفاده کنید.
  • بازوها و پاهای خود را صاف نگه دارید تا آنها نیز عمود بر توپ باشند.
  • در حالی که در این موقعیت هستید تا ده بشمارید و 10 بار تکرار کنید.

 

خم شدن برعکس برای کشش

برای انجام این تمرین:

  • با نشستن روی یک توپ ورزشی بزرگ و قرار دادن پای خود را روی زمین در جلو و تلاش برای رسیدن به تعادل شروع کنید.
  • طوری خم شوید که بدن شما به نظر برسد که به شکل یک میز است و شما می‌توانید دست‌های خود را در دو طرف بدن قرار دهید.
  • وزن دست‌های خود را به آرامی بردارید و آرنج بازوهای خود را نزدیک طرفین بدن خود نگه دارید و این وزن را تا زمانی که با زمین موازی نیستید بالا نگه دارید و سپس دوباره آنها را پایین بیاورید.
  • برای انجام این تمرین، می‌توانید سه مرتبه با 10 تکرار آن را انجام دهید. شما می‌توانید این ورزش را به طور روزانه انجام دهید.

مقالات مرتبط

تلفن نوبت دهی کلینیک