درد شانه در شب در بین طیف وسیعی از مردم

درد شانه در شب یکی از مشکلات شایع در بین افرادی است که به دردهای مزمن مبتلا هستند. شانه دارای دامنه حرکتی بسیار گسترده ای است و بنابراین بیش از مفاصل دیگر در بدن نیز در معرض خطر آسیب‌دیدگی است. چه چیزی باعث درد شانه در شب می‌شود و برای درمان آن چه می‌توان کرد؟ روش‌های درمانی مختلفی برای درمان درد شانه وجود دارد که انتخاب آن به شدت مشکل شما بستگی دارد، از کشش‌های شانه گرفته تا درمان‌های دستی و عمل جراحی.

در طول روز، شانه‌ی شما مرتبا در حین انجام کارهای مختلف مورد استفاده قرار میگیرد. در حالت ایستاده، تاندون‌های شما به کمک نیروی گرانش زمین کشیده می‌شوند و در نتیجه بین گروه‌های عضلانی شانه، فضایی ایجاد می‌شود. این فضا باعث می‌شود که جریان خون افزایش پیدا کند و اکسیژن کافی به عضلات برسد و در نتیجه درد خشکی در شانه احساس نمی‌شود. زمانی که شما دراز می‌کشید، در حالت افقی هستید. در این حالت عضلات شانه شل می‌شوند و دیگر اثری هم از گرانش نیست. با کاهش اثر گرانش و قرار گرفتن عضلات روی هم، مایعات اضافی می‌توانند تجمع پیدا کنند و جریان خون نیز کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه مفصل ملتهب و متورم می‌شود. همچنین بسیاری از افراد عادت دارند که روی شانه‌ی خود بخوابند که موجب فشار بیشتر بر روی عضله می‌شود و التهاب آن افزایش پیدا می‌کند. متخصصین ما ،برای کسانی که از درد شانه در هنگام خواب رنج می‌برند،روش‌های درمانی مناسبی از جمله فیزیوتراپی و حرکات اصلاحی برای شانه را در نظر دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت با شماره 02122780701 تماس حاصل فرمایید.

علل درد شانه در شب


هرچند بسیاری از آسیب‌ها و مشکلات شانه موجب درد شانه می‌شوند اما درد شانه در شب، در اغلب موارد ناشی از التهاب تاندون‌های روتاتور کاف است. التهاب تاندون‌های روتاتور کاف می‌تواند علل مختلفی داشته باشد از جمله:

  • پارگی تاندون 
  • قرارگیری بدن در حالت ناصحیح
  • آسیب‌های مکرر شانه در حین کار
  • بالا رفتن سن
  • بیدار ماندن در شب
  • عدم برطرف شدن فشار‌ها و تنش‌های ایجاد شده در طول روز
  • نحوه‌ی خوابیدن
  • انتخاب تشک نامناسب

التهاب تاندون روتاتور کاف (تاندونیت) اصلی‌ترین دلیل درد شانه در شب است که میلیون‌ها نفر در کشور به آن مبتلا هستند. سایر علل درد شانه رد شب عبارتند از:

  • آرتروز زانو
  • شانه یخ‌زده (شانه یخ‌زده)
  • دررفتگی شانه (دررفتگی شانه)

علائم مربوط به درد شانه در شب


درد شانه می‌تواند علل مختلفی داشته باشد اما در اغلب موارد با علائم مشابهی همراه است. برای مثال در این موارد معمولا شانه نسبت به لمس حساس است و در آن گرمی حس می‌شود. در صورت بروز علائم زیر حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

  • خشکی، درد یا تورم بسیار شدید شانه
  • مشکل در حرکت دادن شانه یا انجم کارهای ساده‌ی روزمره

برخی از انواع مشکلات شانه مانند آرتروز شانه (آرتروز) می‌توانند موجب وارد شدن آسیب همیشگی به شانه شوند. رد صورت تشخیص به موقع و انجام درمان‌های لازم می‌توان این مشکلات را تحت کنترل در آورد. اگر علائم زیر را مشاهده کردید فورا به پزشک مراجعه کنید.

  • داشتن تب و لرز
  • ادامه پیدا کردن درد شدید و مداوم شانه برای بیش از 4 روز و یا درد دوره‌ای شانه برای بیش از دو هفته
  • عرق کردن شدید در شب

بسیار مهم است که پزشک در اولین فرصت وضعیت شما را بررسی کند چرا که این علائم می‌توانند نشان‌دهنده مشکل بسیار جدی و خطرناک باشند که به درمان فوری نیاز دارد.

تشخیص


قبل از انجام هرگونه درمان برای درد شانه باشد با پزشک متخصص مشورت کنید. بسیار مهم است که مشکل شما به درستی تشخیص داده شود و بنابراین احتمالا لازم است که عکسبرداری رادیولوژی یا اسکن ام آر آی شانه گرفته شود.

چگونگی درمان درد شانه در شب


اگر درد شانه‌ی شما، شب‌ها شدت پیدا می‌کند، می‌توانید با کمک برخی روش‌ها درد آن را تسکین دهید.

نحوه‌ی خوابیدن خود را اصلاح کنید

اولین اقدام برای کاهش درد شانه در شب این است که به حالت مناسب‌تری بخوابید. غلت زدن در خواب امری کاملا طبیعی است اما اگر در این هنگام روی شانه خود فشار زیاد وارد کنید و روی آن بخوابید، موجب تشدید درد شما می‌شود. برای اجتناب از درد شانه، به پشت نخوابید بلکه به پهلو بخوابید اما روی شانه‌ای که درد ندارد.
اگر درد شانه همچنان ادامه دارد می‌توانید با کمک بانداژ یا آتل شانه که در شب استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که شانه شما در هنگام خواب در موقعیت بدی قرار نمی‌گیرد.

داشتن برنامه خواب منظم

علاوه بر اصلاح خالت خوابیدن بهتر است برنامه‌ی زمانبندی خواب خود را نیز اصلاح کنید و برای خواب خود برنامه منظمی داشته باشید. داشتن بهداشت خواب می‌تواند تغییرات چشمگیری در سلامت شما داشته باشد. خوابیدن رد یک ساعت مشخص باعث می‌شود در آن ساعت بدن شما آرام گیرد و تمامی تنش‌ها و استرس‌های روزانه برطرف شود. این کار همچنین موجب افزایش مدت زمان و کیفیت خواب می‌شود. قبل از رفتن به رختخواب کاری کنید که بدنتان آرام شود. برای مثال می‌توانید دوش بگیرید و در اتاقی ساکت و تاریک بدون وسایل الکتریکی و دور از گوشی موبایل بخوابید.

دارودرمانی

برخی داروها نیز به داشتن خواب بهتر کمک می‌کنند اما در مورد نحوه و مقدار مصرف این داروها باید بسیار احتیاط کنید. نیاز داشتن مداوم به دارو برای خوابیدن نشانه‌ی داشتن اختلالات خواب است و هر چه قدر بیشتر این داروها را مصرف کنید بیشتر به آن نیاز پیدا می‌کنید. همچنین ممکن است داروهای دیگری که مصرف می‌کنید با داروی خواب‌آور شما تداخل دارویی داشته باشد. در این مورد حتما باید با پزشک مشورت کنید.

مشورت با پزشک متخصص درد در مورد مداخلات درمانی

اگر این روش‌های درمانی طبیعی موثر واقع نشدند، لازم است به پزشک متخصص درد مراجعه کنید. پزشک می‌تواند بیماری شما را تشخیص دهد و رد صورتی که علت درد شانه‌ی شما، آسیب‌های حاد مانند شکستگی نباشد، درمان‌های مربوط به دردهای مزمن به شما ارائه می‌شود. درمانهای مربوط به درد شانه در شب عبارتند از:

  • فیزیوتراپی برای افزایش و کاهش فشار از روی مفاصل
  • درمان دستی و ماساژ برای کاهش تنش و گرفتگی و افزایش حرکت پذیری
  • داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی
  • درمان‌های مکمل برای ترمیم بافت‌ها مانند تزریق پی آر پی
  • تزریق در مفصل برای کاهش درد و التهاب

 کشش عضلات شانه

هر زمان در حین انجام کشش احساس درد کردید باید کش را متوقف کنید. کشش باید در حد کشیدگی بسیار خفیف باشد بنابراین اگر درد (خصوصا درد تیز و شدید) حس کردید به خودتان صدمه بیشتری نیز می‌آورید. به افرادی که به دزد مزمن شانه مبتلا هستند پیشنهاد می‌شود که قبل از شروع هر برنامه تمرینی با پزشک متخصص مشورت کنند.
قبل از انجام کشش کمی عضلات خود را گرم کنید . بهتر است کش‌های زیر را هر یک 30 ثانیه تا یک دقیقه نگه دارید. توجه کنید که نفس عمیق و منظم بکشید.

عقب بردن چانه

اگر زمان زیادی را پشت میز کامپیوتر می‌نشینید، این کشش برای شما بسیار مفید است. برای انجام این تمرین:

  • گردن خود را صاف بگیرید تا چانه شما موازی با زمین باشد.
  • سپس چانه‌ی خود را به سمت عقب بکشید و کمی در این حالت نگه دارید.
  • این حرکت را تکرار کنید.

حرکت بازوی عقابی

برای انجام این تمرین:

  • روی زمین بنشینید و پاهای خود را روی هم بیاندازید.
  • دستان خود را جلوی صورت خود بالا بیاورید و سپس یک آرنج را در محل خم شدن آرنج دیگر بگذارید.
  • حالا باید هر دو آرنج خود را خم کنید و کف دستان خود را به هم برسانید.
  • سعی کنید شانه‌های خود را پایین بگیرید.
  • شما باید کشش را در کتف خود و قسمت پایینی گردن حس کنید.
  • جای بازوها را عوض کنید و مجددا این حرکت را تکرار کنید.

حرکت صورت

برای انجام این تمرین:

  • دست راست خود را بالا بیاورید و سپس آرنج خود را خم کنید تا دست شما بین دو کتف شما در بالای کمر قرار گیرد.
  • سپس دست چپ خود را از پایین به سمت پشت کمر ببرید و سعی کنید به دست راست خود نزدیک کنید.
  • سعی کنید دستان خود را در هم قفل کنید و کمی بکشید.

اگر نمی‌توانید دستان خود را به م برسانید می‌توانید این تمرین را آسانتر کنید. برای این کار یک حوله در دست راست بگیرید و سپس سر دیگر حوله را با دست چپ بگیرید و سعی کنید با کمک آن آستان خود را به هم نزدیک کنید.

به این پست امتیاز دهید.
هیچ رای ثبت نشده است