درمان پارگی مینیسک زانو بر اثر بلند کردن جسم سنگین و فوتبال

پارگی منیسک زانو

پارگی منیسک زانو یک آسیب شایع است. منیسک، یک دیسک C شکلِ لاستیک مانند است که روی زانوی شما قرار دارد. هر زانو دارای دو منیسکی (مجموعه‎ای از چند منیسک) در لبه بیرونی زانو و یکی در لبه داخلی زانو می‎باشد. منیسکی با متعادل کردن وزن شما روی زانو، زانوی شما را محکم نگه می‎دارد. منیسک پاره شده در مراحل اولیه می‎تواند مانع کارکردن زانوی شما شود. اما اگر درد شما بدتر شد، درمان پزشکی ضروری است.

اگر استئوآرتروز دارید، بیشتر در معرض خطر پارگی منیسک یا آسیب به زانو قرار دارید. استئوآرتروز یک اختلال رایج است که باعث ایجاد درد و خشکی مفاصل، ناشی از پیری و سایش و پارگی آن‎ها می‌شود. ممکن است صدای لغزش استخوان‎ها روی هم را بشنوید که معمولا نشان دهنده آن است که یک قطعه غضروفی شل شده است و مفصل زانو را مسدود کرده است.اگر هرنوع دردی را احساس می‎کنید و نمی‎توانید مفصل زانوی خود را بعد از راست کردن، خم کنید؛ با پزشک خود تماس بگیرید.

متخصصین ما در کلینیک طب فیزیکی و تخصصی امید با سالها تجربه در زمینه ی درمان مشکلات ارتوپدی، پس از تشخیص پارگی مینیسک زانو روش های درمانی موثری از جمله فیزیوتراپی و حرکات ورزشی را به بیماران خود توصیه می کنند.

چه چیزهایی باعث پارگی منیسک می‎شوند؟


پارگی منیسک معمولا به دلیل چرخاندن یا پیچش ناگهانی و سریع پا درحایکه زانو خم شده است، اتفاق می‎افتد. پارگی منیسک می‎تواند هنگامی که چیز سنگینی را بلند می‎کنید یا ورزش میکنید نیز رخ دهد. همانطور که سن شما بالاتر می‎رود، منیسک ساییده می‎شود و می‎تواند به راحتی دچار پارگی شود.

علائم پارگی منیسک چیست؟


سه نوع پارگی منیسک وجود دارد که هرکدام مجموعه‎ای از علائم خاص خودشان را دارند:

  • اگر پارگی خفیف باشد، ممکن است کمی درد و تورم داشته باشید. این وضعیت معمولا طی 2 یا 3 هفته از بین می‎رود.
  • پارگی متوسط ممکن است باعث ایجاد درد در وسط یا مرکز زانوی شما شود. تورم به مرور طی 2 یا 3 روز بدتر می‎شود. ممکن است این امر باعث شود احساس کنید زانوی شما چوب مانند شده و در توانایی شما برای خم کردن زانو محدودیت ایجاد شده است، اما معمولا راه رفتن برایتان امکانپذیر است. ممکن است در هنگام چرخاندان زانو یا خم کردن آن احساس درد شدید داشته باشید. این علائم ممکن است طی 1 یا 2 هفته از بین بروند اما با چرخاندن یا استفاده زیاد از زانو دوباره برگردند. اگر پارگی درمان نشود درد می‎تواند سال‎ها برود و بیاید.
  • در پارگی شدید، ممکن است تکه‎هایی از منیسک پاره شده وارد فضای زانو ‎شود. این امر می‎تواند باعث شنیده شدن صدا از زانو ، درد شدید و قفل شدگی آن شود. شما قادر به صاف کردن زانو نخواهید بود. ممکن است احساس کنید زانوی شما «لق» است یا ناگهانی از جا در می‎رود. ممکن است درست بعد از آسیب یا 2 یا 3 روز بعد، ورم کند و خشک شود.

پارگی منیسک چگونه تشخیص داده می‎شود؟


پزشک درباره آسیب‎های گذشته و کاری که در هنگام آسیب دیدن زانو، در حال انجام آن بودید سوال خواهد پرسید. انجام یک معاینه فیزیکی برای دانستن اینکه آیا پارگی منیسک منشأ درد شما است یا خیر؛ به پزشکتان کمک خواهد کرد. پزشک به هردو زانوی شما نگاه خواهد کرد و نرمی دامنه حرکات و چگونگی پایداری زانوی شما را بررسی خواهد کرد. معمولا عکس برداری اشعه ایکس نیز انجام می‎شود.ممکن است نیاز داشته باشید برای انجام آزمایش‎های بیشتر با یک پزشک ملاقات کنید. این آزمایش‎ها ممکن است شامل MRI که می‎تواند تصویر دقیقی از محل پارگی و میزان جدیت آن به دست دهد، باشند.

پارگی چگونه بهبود می‎یابد؟


اینکه پزشکان چگونه منیسک پاره شده شما را درمان می‎کنند بستگی به چند چیز دارد؛ مانند نوع پارگی، محل آن، و میزان جدیت آن. ممکن است سن شما و میزان فعالیت شما نیز گزینه‎های درمان شما را تحت تاثیر قرار دهد.ممکن است درمان شامل موارد زیر باشد:

یخ درمانی

یخ درمانی

قرار دادن کیسه یخ روی زانو برای کنترل هرگونه درد و تورم ناشی از پارگی منیسک انجام می‎شود. تورم یک «راهنمای» مهم در طول  توانبخشی شما است و سطح توانایی و بهبودی شما را نشان می‎دهد.

زانوبندها یا بریس

زانوبندها یا بریس

بهترین راه برای استراحت دادن زانو پوشیدن زانوبند است. زانوبند زانوی شما را حمایت خواهد کرد و مشکل ناتوانی را که در ابتدا با آن مواجه هستید را حل خواهد کرد.زانوبند فشار مستقیم وارد شده از سوی بالای پای شما، روی منیسک را کاهش می‎دهد. نتیجه آن کاهش فوری درد خواهد بود.هنگامی که درد کمتری در زانوی خود دارید، تحرک بیشتری خواهید داشت که همین امر به بازیابی توان شما و حتی فراتر از آن، کمک خواهد کرد.

داروها

داروها

داروهایی مانند استامینیفون، آسپرین، یا ایبوپروفن ممکن است قدری از درد بکاهند، اما در واقع پارگی منیسک نهفته را درمان نمی ‏کنند. داروهای ضد التهاب مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن نیز ممکن است تورم را کاهش دهند.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی

در بسیاری از موارد، درمان محافظه‎کارانه می‎تواند به بهبود منیسک پاره شده شما کمک کند و شما می‎توانید با فیزیوتراپی به توانبخشی دست پیدا کنید. فیزیوتراپی و توانبخشی برای کمک به کاهش درد و التهاب، درمان منیسک پاره شده، قدرت بخشیدن به مفاصل شما و بازیابی عملکرد، ضروری است. به طور کلی هرچه زودتر شروع کنید، بهتر است. اما سرعت فیزیوتراپی شما به سطح درد و تورم در مفصل نیز بستگی دارد.فیزیوتراپی و توانبخشی شامل ورزش‎های متنوع و پیگیری مسائل بسیاری است. به طور معمول، درمان‎های فیزیوتراپی برای پارگی‎های منیسک شامل موارد زیر است:

  • تمرینات تقویت عضلات
  • دامنه حرکتی مفصل
  • احساس و تعادل مفصل
  • قدم زدن (راه رفتن)
  • شاک ویو تراپی
  • اولتراسوند
  • لیزر درمانی
  • تحریک الکترونیکی

درمان دستی (منوال تراپی)

درمان دستی (منوال تراپی)

ممکن است پزشک شما منوال تراپی (درمان دستی) – استفاده از دست در درمان که ممکن است شامل ماساژ، کشیدن یا آمادگی مفصل باشد- را برای شما انجام دهد؛ تا به کاهش تورم و خشکی، و بازیابی عملکرد ماهیچه اطراف زانو کمک کند.ماساژ برای کاهش خونریزی و تورم نیز به کار می‎رود.

تزریق prp

تزریق prp

یکی از گزینه‎های درمانی غیر جراحی که برای بسیاری از بیماران دچار پارگی منیسک مفید است؛ تزریق PRP می‎باشد. پارگی منیسک اغلب با پاسخ به وجود پلاسمای غنی از پلاکت که در محل آسیب تزریق شده است؛ ترمیم می‎شود.پلاکت‎های خون شامل فاکتورهای شد می‎باشند که برای فرایند درمان مفید هستند. وارد کردن پلاسمای غنی شده با پلاکت خود بیمار، فرایند درمان را تشدید می‎کند و اغلب باعث تحریک و تقویت پاسخ طبیعی بدن نسبت به آسیب می‎شود.

تمرینات پارگی منیسک

ورزش یکی از درمان های موثر برای پارگی مینیسک زانو می باشد.تمرین‎های مناسب برای آسیب پارگی منیسک عبارتند از:

تمرینات آرام

تمرینات آرام

تمرینات آرام مانند ورزش‎های آبی یا شنا کردن و پیاده روی می‎تواند ایجاد آسیب بیشتر، به قدرتمند ساختن ماهیچه‎های پا کمک کند. هنگامی که دچار آسیب زانو هستید از پیچاندن زانو یا درگیر کردن آن در حرکات اروبیکی سنگین بپرهیزید. تمرینات تقویتی ماهیچه، شامل زدن دوچرخه ثابت،  صاف کردن و بالا بردن پا، کشیدن پا در حالت نشسته و تمرین در استخر می‎باشند.

بلند کردن پا

بلند کردن پا

بالا بردن پا، ماهیچه‎های بالای زانو، ماهیچه‎های ناحیه سرینی، کفل‎ها و پشت ران را تقویت می‎کند، و می‎تواند زانوی شما را بعد از پارگی منیسک، استوار و باثبات کند. سعی کنید پا را به جلو و عقب بلند کنید.برای انجام این ورزش:

  • درحالیکه زانوی سالم خود را خم کرده و زانوی آسیب دیده را دراز کرده‎اید؛ به پشت دراز بکشید.
  • با تلاش برای فشار دادن زانوی آسیب دیده به زمین، ماهیچه‎های ران خود را سفت کنید و درحالیکه پاشنه پای خود را حدود یک فوت از زمین بلند می‎کنید، ماهیچه‎های ران را منقبض نگه دارید.
  • پنج ثانیه نگه دارید و به آرامی پایین بیاورید. این حرکت را 8 تا 12 بار تکرار کنید.

ورزش ماهیچه‎های همسترینگ

ورزش ماهیچه‎های همسترینگ

برای انجام این ورزش:

  • با پاهای دراز شده رو به شکم دراز بکشید.
  • اگر این حرکت ناراحت کننده است، یک حوله پیچیده شده را زیر پای خود، درست بالای کاسه زانو قرار دهید.
  • زانوی خود را خم کنید و پاشنه‎ی پای آسیب دیده را به سمت باسن بکشید.
  • می‎توانید حدود 1 تا 5 پوند وزن را به قوزک پای خود ببندید تا بتوانید از فاصله‎ای که باید پای خود را بلند کنید تا تمرین را انجام دهید؛ بکاهید.

خم کردن زانو

خم کردن زانو

تمرین نهایی تقویت عضلات برای پریشانی از منیسک شامل خم شدن زانو می‎باشد. این تمرین را فقط در صورتی انجام دهید که درد کمتری از آسیب زانو احساس می‎کنید.برای انجام این ورزش:

  • درحالی که پاهای خود را به عرض شانه باز کرده‎اید بایستد.
  • دست‎های خود را بر روی میز آشپزخانه، میز یا پشت صندلی قرار دهید.
  • به آرامی زانوهای خود را خم کنید، به طوری که مانند حرکت ورزشی اسکات، ساق پا صاف نگه داشته سود. زانوهای خود را هم سطح با انگشتان پا نگه دارید.
  • حدود 6 اینچ خود را پایین بیاورید و به آرامی به وضعیت قبلی برگردید.
  • این حرکت را 8 تا 12 بار تکرار کنید.
به این پست امتیاز دهید.
هیچ رای ثبت نشده است