درمان دررفتگی مچ دست بعلت کشش تاندون و صدمات ورزشی در ورزشکاران

درمان دررفتگی مچ دست

پیچ خوردن مچ دست معمولا در هنگام انجام دادن ورزش و تحت شرایطی اتفاق می‌افتد که شما مچ دستتن کاملا خمیده است و در این حالت بر روی زمین می‌افتید. اگر فشار ناشی از ضربه به اندازه کافی قوی باشد بافت‌های نرم اطراف استخوان اولنا، آسیب دیده و یا پاره می‌شوند. منظور از پیچ خوردن مچ دست در واقع کشیدگی و پاره شدن رباط‌های آن است. رباطها، بافتهای همبندی هستند که استخوان‌ها را به هم متصل می‌کنند و موجب ثبات مفاصل می‌شوند. پیچ خوردن مچ دست در اصطلاح پزشکی با نام آسیب ترکیب غضروفی-بافتی مثلثی یا TFCC شناخته می‌شود. رباط غضروفی-بافتی مثلثی بین استخوان اولنا و اولین ردیف از استخوان‌های مچ دست قرار دارد. این رباط اصلی ترین نقش را در حفظ ثبات مفصل رادیواولنار (مفصل بین اولنا و مچ دست) دارد و اسیب دیدن آن می‌تواند بسیار جدی بوده و موجب بی ثباتی، درد و ضعف مچ دست شود. آسیب دیدن هر یک از رباط‌ها و بافتهای همبند اطراف مچ دست می‌تواند موجب شود که در ثبات مچ دست و کارایی آن اختلال ایجاد شود.

بهبودی پیچ خوردگی مچ دست ممکن است بین 3 روز تا شش ماه طول بکشد. متاسفانه در صورتی که درمان‌های صحیح انجام نگیرند ممکن است کشیدگی رباط‌های مچ دست، آسیبی مزمن شود و باعث شود که شخص تا چندین سال از درد و ناتوانی رنج ببرد. اگر مچ دست شما هنوز تا چند روز یا یک هفته پس از آسیب درد می‌کند، این نشان می‌دهد که شما به تشخیص دقیق پزشکی و درمان‌های حتخصصی نیاز دارید و لازم است که پزشک و فیزیوتراپیست به شما کمک کنند.

پزشکان ما در کلینیک امید برای درمان دررفتگی مفصل مچ دست، ابتدا با استفاده از معاینات دقیق به ارزیابی میزان آسیب وارده به ساختمان‌های اطراف مفصل مانند ماهیچه‌ها و بررسی وجود درد‌های ارجاعی می‌پردازند و در صورت نیاز تصویر برداری‌های لازم از مفصل مچ دست درخواست می‌شود .سپس با ارائه برنامه درمانی اثر بخش و پیشرفته با رویکرد پلکانی یعنی شروع درمان با روش‌های درمانی ساده  مانند فیزیوتراپی و ورزش و سپس متدهای پیچیده مانند جراحی به شما در غلبه به این بیماری کمک می‌کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت با شماره تلفن‌ 02122780701  تماس حاصل فرمایید.

درجات پیچ خوردگی مچ دست


کشیدگی رباط را می‌توان به سه درجه تقسیم بندی کرد:

  • درجه یک: این کمترین آسیب است که در آن رباط کمی کشیده شده و پارگی جزئی در آن ایجاد شده است. این آسیب موجب درد خفیف و تورم و احساس خشکی در مچ دست می‌شود.
  • درجه دو: این پارگی شدیدتر است اما کامل نیست و رباط هنوز متصل است. این آسیب موجب درد ، تورم و کبودی در حد متوسط می‌شود.
  • درجه سه: در این حالت رباط به طور کامل پاره می‌شود که موجب درد شدید و تورم و کبودی زیاد می‌شود.

 علت پیچ خوردن مچ دست چیست؟


وارد شدن فشار به مچ دست خصوصا گر در حالتی باشد که مچ دست خمیده است، می‌تواند موجب پارگی قسمت مرکزی رباط شود و یا باعث شود که رباط و بافتهای نرم بیش از حد کشیده شوند. وارد شدن چنین فشارهایی در ورزش بسیار شایع است، خصوصا در ورزشهای پربرخورد و پرفشار مانند ژیمناستیک، تنیس و بسکتبال. این ورزشکاران فشار زیادی به مچ دست خود وارد می‌کنند و بنابراین بسیار مستعد چنین آسیبی هستند.  این آسیب همچنین در بین کودکان و افراد مسن نیز بسیار شایع است.

پیچ خوردگی مچ دست چه حسی دارد؟


کشیدگی مچ دست می‌تواند آسیبی بسیار دردناک و جدی باشد که در اغلب موارد نیاز است که شخص فورا به اورژانس بیمارستان منتقل شود و مچ دست او اسکن شده و اتل بندی شود. درد مچ دست معمولا در قسمت داخلی مچ (به سمت کف دست) حس می‌شود. شایع تین علائم پیچ خوردن مچ دست عبارتند از:

  • تورم یا کبودی مچ دست
  • درد مچ دست در هنگام حرکت دادن مچ دست یا وارد شدن فشار به مچ
  • احساس تق تق و صدا دادن در هنگام حرکت دادن مچ دست
  • کاهش قدرت انگشتان
  • عدم توانایی یا مشکل در حرکت دادن مچ دست به صورت فعال و منفعل

پزشکان پیچ خوردن مچ دست را چگونه تشخیص می‌دهند؟


روند تشخیص آسیب مچ دست شامل موارد زیر می‌شود:

  • در ابتدا پزشک شرح حال کامل و چگونگی آسیب دیدن شما را می‌پرسد. پزشک در مورد محل دقیق احساس درد، زمان شروع درد، شروع ناگهانی یا تدریجی درد و فعالیت‌هایی که باعث تشدید درد شما می‌شوند سوال می‌کند.
  • سپس پزشک شمار ا معاینه فیزیکی می‌کند و تمامی نواحی مچ را با دست لمس می‌کند تا حساس ترین نقطه را شناسایی کند. پزشک همچنین نواحی حساس به دردف متورم و کبود را بررسی می‌کند.
  • سپس پزشک قدرت عضلات اطراف مچ دست، دست و آرنج را بررسی می‌کند. ممکن است او به دست شما در جهت خاصی فشار وارد کند و از شما بخواهد در برابر نیروی وارد شده مقاومت کنید و در این حال میزان درد و قدرت عضلانی شما را بررسی می‌کند.
  • تست دیگری با تست فووِآ انجام می‌شود که در آن به ناحیه خاصی روی استخوان اولنا فشار وارد می‌شود و مچ دست شالم با مچ آسیب دیده مقایسه می‌شود. وجود درد و حسلسیت به لمس رد این ناحیه می‌تواند نشان دهنده پیچ خوردن مچ دست و پارگی رباط باشد.
  • رد صورتی که پارگی رباط با شکستگی استخوان نیز همراه باشد، این موضوع در تصاویر اشعه ایکس دیده می‌شود اما در صورتی که شکستگی وجود نداشته باشد، تصاویر اشعه ایکس عادی خواهند بود.
  • آسیب‌های شدید و حاد ممکن است بسیار دردناک باشند و در این صورت انجام معاینه فیزیکی ممکن نیست. در این مواردف نیاز است که به روش اسکن ام آر آی از مچ دست عکس گرفته شود.

آرتروسکوپی مچ دست بهترین روش برای تشخیص دقیق و صحیح آسیب مچ دست است. به طور همزمان که پزشک پیچ خوردگی مچ دست را بررسی می‌کند می‌تواند آسیب سایر رباط‌ها و غضروف‌های این ناحیه را نیز ارزیابی کند. برای انجام آرتروسکوپی، یک لوله باریک و بلند وارد مچ دست می‌ود که سر آن یک منبع نوری و دوربین قرار دارد و پزشک می‌تواند بافتها را مستقیما از این طریق ببیند و ارزیابی کند.

چه روش‌های درمانی وجود دارد؟


اغلب بیمارانی که دچار پیچ خوردگی مچ دست می‌شوند، در صورتی که به موقع برای درمان اقدام کنند و به توصیه‌های فیزیوتراپیست پایبند باشند می‌توانند ظرف زمان کوتاهی با روش‌های درمانی غیرجراحی، بهبود پیدا کنند  و فعالیت‌های روزمره و یا ورزشی خود را مانند قبل انجام دهند. حرکت دادن کامل مچ دست بدون درد و بازگشت کامل قدرت مچ و انگشتان نیز ممکن است.

از انجام کارهای سنگین خودداری کنید

کارهای سنگین

بسیاری از حرکات مچ دست می‌توانند به آسانی موجب تشدید این اسیب شوند و بنابراین  بسیار مهم است که از انجام هر گونه فعالیتی که موجب تشدید علائم شما می‌شود خودداری کنید. در صورت امکان، از انجام حرکات تکراری و پرفشار با مچ مانند در دست گرفتن اشیای سنگین در دست، فشار دادن چیزی با انگشتان، چرخاندن و خم کردن مچ خودداری کنید. از بلند کردن اشیا با یک دست نیز اجتناب کنید. اگر نمی توانید استفاده از دستان خود و انجام این حرکات را به کلی کنار بگذارد، سعی کنید رد بین کارهای خود مرتبا به خودتان استراحت بدهید.

آتل بندی و گچ گرفتن

آتل بندی و گچ گرفتن

اگر مچ دست همچنان ثبات دارد، روش‌های غیرجراحی برای درمان آن تجویز می‌شوند. ممکن است آتل یا گچ به مدت چهار شش هفته استفاده شود. آتل موجب بی حرکت شدن مچ دست می‌شود و در محل آسیب دیدگی و زخم درون مچ، بافت فیبروزی شکل می‌گیرد. ممکن است داروهای ضدالتهاب برای شما تجویز شوند و انجام فیزیوتراپی بعد از باز کردن آتل نیز اغلب لازم است. در برخی موارد لازم است یک یا دو تزریق استروئید با فاصلله چند هفته از هم انجام شوند.  اگر مچ دست ثبات نداشته باشد اما نخواهید که جراحی انجام دهید، پزشک درست و ساعد شما را گچ می‌گیرد.

تیپینگ (بستن نوار کشی یا چسبی)

تیپینگ

گاهی اوقات می‌تواند به جای آتل از باندپیچی استفاده کرد و یا همزمان با آتل لازم است که باندپیچی نیز انجام شود. البته باندپیچی به اندازه‌ی آتل محکم و ثابت نیست و بنابراین در تسکین درد و کمک به بهبودی مچ دست نمی تواند به اندازه آتل موثر باشد. بنابراین در زمانی که اتل در دسترس نیست، تا زمان دسترسی به آتل می‌توان به صورت موقتی از باندپیچی کمک گرفت.

فیزیوتراپی برای پیچ خوردگی مچ دست

فیزیوتراپی

هدف اصلی از فیزیوتراپی مچ دست این است که التهاب و درد مچ دست کاهش پیدا کند. گذاشتن کمپرس سرد به کاهش التهاب و درد در اطراف این ناحیه کمک می‌کند و تا حد زیادی درد شما را کمتر می‌کند.  در مواردی که درد مزمن تر است، استفاده از کمپرس گرم می‌تواند مفیدتر باشد. همچنین ممکن است پزشک شما از مدالیته‌های درمانی مانند اولتراسوند یا الکتروتراپی برای کاهش درد استفاده کند. ماساژ دادن عضلات ساعد نیز می‌تواند بسیار موثر باشد.  به عنوان بخشی از برنامه‌ی درمان شما، پزشک نوع کار و فعالیت شما و نحوه‌ی انجام دادن کارهای روزمره را چک می‌کند و به شما روش‌های صحیح انجام کارها برای پیشگیری از بروز آسیب مچ دست را اموزش می‌دهد.

ورزشها

بعد از برطرف شدن درد و التهاب اولیه، پزشک بر بهبودی حرکت پذیری و قدرت مچ دست تمرکز می‌کند. پزشک در ابتدا دامنه حرکتی، قدرت دست و انگشتان شما راب ررسی می‌کند و بر اساس آن یک برنامه تمرینی برای بهبود وضعیت شما تدوین می‌کند.

تمرین ایزومتریک تقویت مچ

ایزومتریک تقویت مچبرای انجام این تمرین:

  • دستی که آسیب دیده است را روی می‌ز بگذارید به نحوی که کف دستتان به سمت بالا باشد . دست دیگر را روی کف دست قبلی بگذارید.
  • سعی کنید دستی که روی میز است را به سمت بالا حرکت دهید و همزمان با دست دیگر خود در برابر حرکت دست اول مقاومت کنید.
  • این حالت را برای 10 تا 15  ثانیه نگه دارید.

این تمرین را را در 3 ست دهتایی انجام دهید. سعی کنید تمرین را سه بار در روز انجام دهید.

مشت کردن دست

مشت کردن دست

برای انجام این تمرین:

  • یک توپ نرم بین انگشتان خود بگیرید و با انگشتان خود به آن فشار بیاورید.
  • این تمرین را در 3 ست دهتایی انجام دهید. سعی کنید تمرین را سه بار در روز انجام دهید.

کشش مچ

کشش مچ

برای انجام این تمرین:

  • برای شروع کف دستان خود را روی هم بگذارید و دستان خود را به حالت دعا بگیرید
  • به آرامی دستان خود را پایین بیاورید و سعی کنید دستانتان به شکم شما نزدیک باشد و همچنان کف دستها به هم متصل باشد.
  •  در این حالت کششی را در زیر ساعد خود حس می‌کنید. این حالت را برای 10 تا 15 ثانیه نگه دارید.
  • این کار را در سه ست 10 تایی انجام دهید.

افزایش قدرت انگشتان

افزایش قدرت انگشتان

  • انگشتان  دستی که آسیب دیده است را به هم نزدیک کنید و یک کش به دور انگستان خود بیاندازید تا نوک انگشتان شما را به هم نگه دارد.
  • به آرامی انگشتان خود را باز کنید و به کش فشار وارد کنید.
  • این تمرین را را در 3 ست دهتایی انجام دهید. سعی کنید تمرین را سه بار در روز انجام دهید.

چرخش تایلر

چرخش تایلر

برای انجام این تمرین:

  •  یک میله‌ی نرم را در یک دست خود بگیرید و دست خود را از آرنج خم کنید و تا نزدیکی بازوی خود بیاورید. سر دیگر میله را با دست خود بگیرید به نحوی که کف دستان شما به سمت رو به رو باشد.
  • میله را با دست بالایی خود حرکت دهید وبا دست پایینی در برابر حرکت آن مقاومت کنید.
  • مچ دستی که آسیب دیده باید باز و مچ دست دیگر باید خمیده باشد.
  • به آرامی میله را با مچ دست آسیب دیده رها کنید اما همچنان با دست دسگر فشار را وارد کنید تا مچ دست آسیب دیده خم شود.
  • این تمرین را را در 3 ست دهتایی انجام دهید. سعی کنید تمرین را سه بار در روز انجام دهید.
به این پست امتیاز دهید.
هیچ رای ثبت نشده است