لیزر پرتوان چیست؟ هزینه فیزیوتراپی با لیزر پرتوان

لیزر پرتوان

لیزر پرتوان یک گزینه درمانی مورد تایید سازمان غذا و دارو است که در کاهش درد و بهبود بافت‌های آسیب دیده موثر است. لیزر درمانی یکی از قوی‌ترین روش‌های موجود برای تسکین درد و بازگرداندن حرکت- بدون خطر و عوارض جانبی ناشی از داروها، تزریقات یا جراحی- است.

  در صورت تجربه درد مزمن، و یا در صورتی که قصد انجام جراحی مفصل یا کمر را دارید، باید به مرکز جامع توانبخشی امید مراجعه کنید و ببینید که آیا این روش غیرجراحی و غیرتهاجمی تایید شده توسط سازمان غذا و دارو برای شما موثر است یا خیر. با مطب تماس بگیرید، یک نوبت مشاوره با پزشک ترتیب دهید و هر سوالی در این‌باره دارید بپرسید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت با شماره 09128444990 یا 02122780702 02122780701 تماس حاصل فرمایید.

طبقه‌بندی لیزرهای مورد استفاده در درمان و بهبودی


طبقه‌بندی لیزرهای مورد استفاده در درمان و بهبودی

سازمان غذا و دارو لیزرها، از جمله لیزرهای درمانی، را بر اساس توان و پتانسیل ایجاد آسیب، در صورت استفاده نادرست، طبقه‌بندی کرده است.

  • لیزرهای کلاس 1 شامل انواعی هستند که توان کمتر از 0.39 میلی وات (mW) دارند، و در چاپگرهای لیزری و دستگاه‌های DVD مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • لیزرهای کلاس 2 لیزرهایی هستند که توان خروجی 1 میلی وات دارند. این نوع لیزرها در اسکنر بارکد و برخی از اشاره‌گرهای لیزری مورد استفاده قرار می‌گیرند. لیزرهای کلاس 3 و 4، لیزرهای درمانی هستند.
  • لیزرهای کلاس 3 شامل لیزرهایی هستند که توان خروجی 1 تا 500 میلی وات (یا 0.001 – 0.5 وات) دارند. این طبقه‌بندی طیف قدرتی وسیع‌تری دارد و همه نوع لیزری، از لیزرهای مورد استفاده در نمایش نور لیزر گرفته تا دستگاه‌های لیزر کم توان (LLLT) که برای درمان درد استفاده می‌شوند، را شامل می‌شود.
  • لیزرهای کلاس 4 هر نوع لیزر درمانی با توان خروجی بیشتر از 500 مگاوات (0.5 وات)، در دسته لیزر کلاس 4 در نظر گرفته می‌شود. این کلاس وسیع‌ترین طیف را به خود اختصاص داده، و لیزرهایی از جمله لیزرهای درجه پزشکی که برای درمان و جراحی استفاده می‌شوند و حتی لیزرهای صنعتی را شامل می‌شود. لیزرهای درمانی برای درمان درد مزمن، که به لیزرهای با شدت بالا یا لیزرهای پرتوان معروف هستند، در این دسته قرار می‌گیرند. لیزرهای درمانی برای تسکین درد 10 وات یا کمتر هستند. این موضوع آنها را به گزینه‌ای مقرون به صرفه تبدیل می‌کند.

لیزر پرتوان برای درمان کمر درد، دیسک کمر و سیاتیک چگونه عمل می‌کند؟


لیزر پرتوان برای درمان کمر درد، دیسک کمر و سیاتیک چگونه عمل می‌کند؟

عملکرد لیزر به گونه‌ای است که نیاز است به عمق بافت آسیب دیده نفوذ کند. برای این منظور، مجموعه‌ای از عوامل از جمله نیرو، طول موج و زمان ترکیب می‌شوند. پزشک بر اساس شرایط هر بیمار، شاخص‌های مورد نیاز را تعیین می‌کند تا انرژی نور به میزان مناسبی به بافت‌های آسیب دیده تأمین شود و بیمار از نیروی درمانی لیزر بهره‌مند گردد.

استفاده از لیزر کم توان یا لیزر درمانی سرد نیاز به زمان بیشتری دارد تا انرژی مشابه به بافت‌ها منتقل شود. همچنین، لیزر پرتوان قادر است نواحی وسیع‌تری را درمان کند و انرژی نور را نه تنها به بافت آسیب دیده، بلکه به بافت‌های حمایتی که آسیب را احاطه کرده‌اند نیز انتقال دهد.

مزایای لیزر پرتوان


مزایای لیزر پرتوان

درد را تسکین می‌دهد 

درد مانعی بزرگ برای بازیابی حرکت است. لیزر درمانی با تحریک ترشح اندورفین‌ها و انکفالین‌ها (ضد دردهای طبیعی بدن) از مغز و غدد فوق کلیوی، باعث کاهش درد می‌شود. این ویژگی در ترکیب با دیگر مزایای لیزر درمانی، باعث کاهش درد می‌شوند.

باعث نرم شدن بافت اسکار می‌شود 

بافت اسکار بافتی سفت، ضعیف و دردناک است که در نتیجه آسیب در بدن ایجاد می‌شود. بافت اسکار مانع از حرکت می‌شود و زمانی که نمی‌توانید حرکت کنید، امکان بهبودی برایتان فراهم نخواهد شد. نور لیزر بافت اسکار موجود را نرم می‌کند و از تشکیل بافت اسکار جدید جلوگیری می‌کند و این امکان را فراهم می‌کند تا تحرک و دامنه حرکت را دوباره به دست آورید.

اسپاسم عضلانی را کاهش می‌دهد

هنگام آسیب دیدگی، عضلات به منظور محافظت حالت دفاعی به خود می‌گیرند. این حالت ممکن است در کوتاه مدت مفید باشد، اما برای شروع بهبودی، باید عضلاتتان را شل کرده و بدن خود را دوباره به حرکت درآورید. لیزر پرتوان  باعث کاهش اسپاسم عضلانی و در نتیجه کاهش درد و تسهیل حرکت می‌شود.

بهبود جریان خون 

جریان خون، اکسیژن و سایر مواد مغذی حیاتی بدن که برای بهبودی لازم است، را با خود به همراه دارد. لیزر پرتوان جریان خون را بهبود می‌بخشد و تشکیل رگ‌های خونی جدید (رگ زایی) را در بافت‌های آسیب دیده افزایش می‌دهد تا به بهبود سریع‌تر نواحی آسیب دیده کمک کند.

کاهش التهاب

بهبود جریان خون در ناحیه آسیب دیده، با دور کردن مایعات اضافی، باعث کاهش تورم می‌شود. لیزر درمانی با افزایش تشکیل رگ‌های خونی جدید و با ایجاد امکان حرکت بهتر عضلات، جریان خون را افزایش می‌دهد. هنگامی که عضلات حرکت می‌کنند، از نظر فیزیکی خون بیشتری را در سراسر بدن پمپاژ می‌کنند و بیشتر باعث کاهش التهاب می‌شوند.

کلاژن را افزایش می‌دهد

کلاژن برای سلامت و عملکرد مفاصل ضروری است. با افزایش سن، تولید کلاژن کاهش می‌یابد. لیزر درمانی باعث افزایش تولید کلاژن می‌شود که افزایش سلامت غضروف را به همراه دارد. کلاژن همچنین باعث کاهش تشکیل بافت اسکار جدید و نرم کردن بافت اسکار موجود می‌شود.

بازنشانی چرخه درد 

درد مزمن زمانی بدتر می‌شود که بدن سیگنال‌های درد را در بین نورون‌ها (که عملکردهای حسی و حرکتی بدن شما را به هم متصل می‌کنند) به خاطر بسپارد. نور لیزر برای بازنشانی خاطره درد وارد اینترنورون‌ها می‌شود و ارتباط مناسب بین مغز و بدن را بازگرداند.

بهبود عملکرد عصبی 

لیزر پرتوان ارتباط بین مغز و اعصاب شما را بهبود می‌بخشد. سیگنال‌های نادرست را مسدود می‌کند و در عین حال سیگنال‌های درست را تحریک می‌کند. همچنین با افزایش رشد عصب و تشکیل میلین، روند ترمیم و ریکاوری سلول‌های عصب را تسریع می‌کند تا اعصاب بتوانند اطلاعات را با کارایی بیشتری منتقل کنند.

باعث تسریع التیام بافت می‌شود

لیزر پرتوان علاوه بر بهبود جریان خون، به اعماق سلول‌های بدن وارد می‌شود و به سلول‌ها انرژی می‌دهد. این امر متابولیسم سلولی را افزایش می‌دهد، باعث شروع فرآیند ترمیم  DNA و RNA داخل سلول‌ها می‌شود و به این ترتیب رشد و بازتولید سلول‌ها را تسریع می‌کند.

لیزر پرتوان بهتر است یا لیزر کم توان


لیزر پرتوان بهتر است یا لیزر کم توان

این وابسته به شرایط است. مانند لامپ 40 وات که ممکن است برای یک لوستر در اتاق نشیمن مناسب باشد، اما برای روشن کردن گاراژ قدرت کافی را نداشته باشد. همین امر در مورد لیزر درمانی نیز صدق می‌کند – باید درمانی را انتخاب کنید که برای شرایط شما بهترین کارآیی را داشته باشد.

لیزر کم توان می‌تواند در تسکین درد و بهبودی آسیب‌های جدید یا آسیب‌های نزدیک به سطح پوست مؤثر باشد. اما برای دردهای مزمن و آسیب‌های عمقی در مفاصل، لیزر پرتوان انتخاب بهتری است زیرا قادر است به بافت‌های عمیق‌تر نفوذ کند.

لطفاً به خاطر داشته باشید که طیف گسترده‌ای از وات یا توان در طبقه‌بندی لیزرهای کلاس 4 وجود دارد. لیزرهای پرتوان با خروجی 10 وات یا کمتر معمول‌تر هستند؛ زیرا آنها به عنوان لیزرهای پرتوانی که در بازار موجود هستند به صرفه هستند.

در طول جلسه درمان با لیزر پرتوان باید چه انتظاراتی داشته باشیم؟


درمان با لیزر پرتوان، در اتاقی خصوصی و با نور کم انجام می‌شود. برخی افراد ممکن است کمی گرما احساس کنند، اما برخی دیگر هیچ چیزی حس نمی‌کنند. مدت درمان با لیزر پرتوان، به برنامه درمانی فردی شما بستگی دارد. مزایای درمان با لیزر پرتوان حتی پس از اتمام جلسه لیزردرمانی همچنان در بدن ادامه دارد.

لازم به ذکر است که درمان با لیزر پرتوان اثر تجمعی دارد، به عبارت دیگر چند جلسه درمان باید انجام شود تا لیزر بتواند اثر خود را به جا بگذارد، به علاوه اثر درمان هر جلسه بیشتر از جلسه قبل می‌شود. هرچند درد برخی بیماران پس از فقط چند جلسه درمان با لیزر پرتوان تسکین می‌یابد، اما واکنش اکثر بیماران به لیزردرمانی تدریجی‌تر و نامحسوس‌تر است.

هر جلسه لیزر درمانی چقدر طول می‌کشد؟


مدت زمان هر درمان لیزر بسته به بیمار، نوع عارضه و بزرگی ناحیه درمان بستگی دارد. به این نکته توجه داشته باشید که لیزر درمانی تنها بخشی از برنامه کلی تسکین درد و درمان حرکتی است. در حین انجام جلسات درمانی لیزر، سایر درمان‌ها نیز با این روش ترکیب می‌شوند. پزشک در مورد تمام جنبه‌های برنامه درمانی، از جمله مدت زمان درمان با شما صحبت خواهد کرد.

چند جلسه درمان با لیزر پرتوان باید انجام شود؟


به منظور دستیابی به تسکین درد و بهبودی با لیزر پرتوان، به زمان نیاز است. تعداد درمان‌ها به بیمار، وضعیت و ناحیه درمان بستگی دارد. پزشک کل برنامه درمانی را قبل از شروع با شما در میان می‌گذارد.

آیا می‌توان لیزر درمانی را با درمان‌های دیگر ترکیب کرد؟


بله. در واقع، مطالعات نشان داده‌اند که روش‌های درمانی ترکیبی بسیار مؤثرتر از درمان‌هایی هستند که به صورت تکی انجام می‌شوند.

به منظور دستیابی به بهترین نتایج، باید لیزر پرتوان را با سایر درمان‌ها ترکیب کرد. درمان‌های دیگر را می‌توان در کنار درمان لیزر پرتوان انجام داد. درمان‌های مکمل باتوجه به پیشرفت فرد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

آیا هر جلسه درمان با لیزر پرتوان، با از کار افتادگی همراه است؟


خیر، یکی از مزایای درمان با لیزر پرتوان این است که بیماران می‌توانند در حین پیشرفت در درمان به فعالیت‌های روزانه خود ادامه دهند.

گاهی اوقات، برخی از بیماران ممکن است در حین تلاش برای بازگرداندن تحرک، درد خفیفی را تجربه کنند، اما این درد تاثیری بر زندگی روزمره فرد ندارد و پس از درمان نیازی به استراحت و از کار افتادگی نیست.

عوارض لیزرپرتوان چیست؟


لیزر پرتوان برای درمان درد مورد تایید سازمان غذا و دارو است و از دهه 1970 توسط پزشکان اروپایی مورد استفاده قرار گرفته است. زمانی که لیزر پرتوان توسط یک متخصص باتجربه و به درستی استفاده شود، هیچ عارضه جانبی به همراه نخواهد داشت.

آیا لیزر پرتوان ضرری دارد؟


خیر، لیزر پرتوان هیچگونه ضرری ندارد. لیزر پرتوان از لیزرهای درمانی‌ای برای التیام و تسکین درد استفاده می‌کند که با لیزرهای جراحی که برای برش بافت استفاده می‌شود فرق دارد. لیزر پرتوان یک روش درمانی غیرتهاجمی است که در طی آن نور لیزر به ناحیه‌ای از بدن تابیده می‌شود.

برخی از بیماران در طول درمان چیزی احساس نمی‌کنند، در حالی که برخی دیگر احساس گرما می‌کنند (احساسی شبیه به نشستن زیر لامپ گرما). اکثر بیماران لیزر درمانی را به عنوان یک تجربه تسکین دهنده و آرامش‌بخش توصیف می‌کنند.

هزینه لیزر پرتوان برای درمان کمر درد، دیسک کمر و سیاتیک


قیمت لیزر پرتوان برای درمان انواع دردهای اسکلتی عضلانی از جمله کمر درد، دیسک کمر و سیاتیک برای هر بیمار متفاوت است و بستگی به عوامل مختلفی از جمله شدت بیماری و تعداد جلسات مورد نیاز برای درمان دارد.

مقالات مرتبط

تلفن نوبت دهی کلینیک