فیزیوتراپی و ورزش بعد از دررفتگی شانه برای کاهش گرفتگی و تقویت عضلات

 

شانه1دررفتگی شانه یک آسیب مکرر در میان ورزشکاران رشته‌های تماسی مانند بازیکنان فوتبال است. در اینجا، یک تماس مستقیم بین استخوان بازو (هومروس) و حفره شانه (گلونوئید) وجود دارد. اصطلاح دررفتگی به معنای از بین رفتن کامل تماس بین این دو استخوان است. دررفتگی‌های مکرر شانه زمانی رخ می‌دهد که استخوان بازو به زور از حفره شانه جدا می‌شود، که معمولاً به علت افتادن روی دست باز یا به طور ناخواسته کشیده شدن بازو در حالی که بالای سر است قرار می‌گیرد. به عنوان مثال، وقتی بازوی یک مهاجم پشتی توسط یک بازیکن دفاعی که سعی در مسدود کردن عبور او دارد، به طرز ناخواسته به جلو حرکت می‌کند. هنگامی که شانه از محل خود بیرون می‌رود، معمولاً پارگی در یک ساختار به نام لابروم رخ می‌دهد. این لابروم یک لبه غضروفی است که حفره شانه را احاطه کرده و به ایجاد ثبات برای مفصل شانه کمک می‌کند. تقریباً نود و پنج درصد از همه دررفتگی‌های شانه در جلوی شانه رخ می‌دهد (دررفتگی قدامی). با این حال، بازیکنان مهاجم خط جلو اغلب در خطر دررفتگی از پشت شانه هستند (دررفتگی خلفی). روش‌های غیرجراحی برای کاهش درد و بهبود سریع پس از دررفتگی شانه وجود دارد.

یک درد ناشناخته در شانه شما  می‌تواند معانی زیادی داشته باشد، از جمله دررفتگی. در بعضی موارد شانه دررفته به آسانی با نگاه کردن در آینه تشخیص داد می‌شود. قسمت آسیب دیده ممکن است به وضوح با یک ورم یا یک توده ناشناخته بدشکل شده باشد.
به هر حال در اغلب موارد علائم دیگر حاکی از دررفتگی است. علاوه بر ورم و درد شدید، یک شانه دررفته می‌تواند باعث اسپاسم عضلانی شود. این حرکات غیر قابل کنترل می‌توانند درد شما را بدتر کنند. ممکن است درد به بالا و پایین دست شما برسد، از شانه شما شروع شده و به طرف گردنتان برود.
متخصصین با تجربه ی ما در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی امید با در نظر گرفتن علت و تشخیص در رفتگی شانه و کتف روش های درمانی نوینی را برای تسکین درد و بهبود حال بیماران در نظر گرفته اند.
برای کسب اطلاعات بیشتر با روش های درمانی این کلینیک و یا رزرو نوبت با شماره تلفن 02122780702 یا 02122780701 تماس حاصل فرمایید.

علل دررفتگی شانه چیست؟


دررفتگی شانه عموما به این خاطر اتفاق می‌افتد که استخوان بالایی توپی شکل بازو به شکل تروماتیکال از حفره خارج می‌شود. این حالت می‌تواند به خاطر یک ضربه شدید یا به شکل متداول‌تر به خاطر افتادن روی دست باز رخ بدهد (که مکررا در دوچرخه سواران و اسب سواران دیده می‌شود). نیمه دررفتگی‌های شانه به طور معمول در ورزش‌های تماسی مثل راگبی و فوتبال دیده می‌شود. حرکات متداولی که در این آسیب دخیل هستند، ترکیبی از دور شدگی شانه  (بالابری جانبی) و چرخش خارجی بیش از حد (چرخش هومروس) می‌باشند.


تشخیصهنگام مراجعه به پزشک، وی سوالاتی در این باره خواهد پرسید:

  • شانه شما چگونه آسیب دیده است؟
  • چه مدت است که شانه شما آسیب دیده است؟
  • چه علائم دیگری دارید؟
  • اگر این وضعیت قبلا هم پیش آمده باشد.

اطلاعات دقیق درباره روشی که شانه شما دررفته است – بگیرید، به خاطر افتادن و آسیب‌های ورزشی یا به خاطر سوانح دیگر، می‌تواند به پزشک در تشخیص بهتر آسیب و علائم شما کمک کند. پزشک همچنین دقت می‌کند که تا چه حدی می‌توانید شانه خود را حرکت دهید و اگر هنگام حرکت شانه هرگونه تغییری در درد یا بی‌حسی احساس می‌کنید، آن را بررسی خواهد کرد. او نبض شما را می‌گیرد تا اطمینان حاصل کند که این حالت یک آسیب مربوط به عروق خونی نیست. همچنین، پزشک شما هرگونه آسیب عصبی را نیز بررسی می‌کند.

در بیشتر موارد، پزشک ممکن است برای بهترین درک از آسیب شما، یک تصویربرداری با استفاده از اشعه ایکس انجام دهد. تصویربرداری با استفاده از اشعه ایکس، هرگونه آسیب اضافی به مفصل شانه یا هر شکستگی استخوان که احتمالاً به خاطر دررفتگی اتفاق افتاده است را نشان می‌دهد.

درمان های موثر در نیمه دررفتگی و دررفتگی های مکرر شانه


پس از آن که پزشک به تشخیص واضحی از آسیب شما رسید، درمان‌تان شروع خواهد شد. برای شروع، پزشک سعی می‌کند که ریداکشن بسته را روی شما انجام دهد.

آیا سرد درمانی تاثیری دارد؟

سرد درمانیشما می‌توانید برای کمک به کاهش درد و التهاب شانه خود را با استفاده از بسته‌های سرد یا یخ، سرد کنید. برای دو روز اول، کمپرس سرد را هر دو ساعت به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی شانه خود بگذارید.

گرما درمانی چطور؟

گرم درمانیهمچنین می‌توانید گذاشتن یک بسته گرم روی شانه خود را امتحان کنید. گرما کمک می‌کند که ماهیچه‌های شما شل شوند. شما می‌توانید در هر زمانی که حس می‌کنید نیاز است، این روش را به مدت ۲۰ دقیقه انجام دهید

ریداکشن بسته

ریداکشن بستهاین بدین معناست که پزشک شانه شما را با فشار دادن؛ در مفصل جا می‌اندازد. امکان دارد که پزشک قبل از انجام این کار برای کمک به کاهش هرگونه ناراحتی، یک مسکن خفیف یا یک شل کننده عضلات به شما بدهد. تصویربرداری با اشعه ایکس پس از ریداکشن انجام می‌شود تا اطمینان حاصل شود که شانه در جای درست قرار گرفته است.

به محض اینکه شانه شما در مفصل جای گرفت، درد شما باید فروکش کند.

عدم تحرک 

عدم تحرکزمانی که شانه شما جا افتاد، امکان دارد که پزشک به جهت بهبودی شما از یک اسپلینت یا اسلینگ استفاده کند تا از حرکت شانه ممانعت نماید. پزشک به شما می‌گوید که چه مدت باید شانه ثابت نگه داشته شود. بسته به میزان آسیب، ممکن است از چند روز تا سه هفته طول بکشد.

چه دارو هایی می توانم استفاده کنم؟

داروهمچنان که درمان و بازیابی توانایی شانه خود را دنبال می‌کنید، ممکن است برای تسکین درد به دارو نیاز داشته باشید. پزشک می‌تواند ایبوپروفن (مورتین) یا استامینوفن (تایلانول) را توصیه کند. همچنین می‌توانید برای کاهش درد و ورم از یک بسته یخ استفاده کنید.

اگر پزشک تشخیص دهد که شما به چیزی قوی‌تر نیاز دارید، استامینوفن یا ایبوپروفن قوی با نسخه تجویز می‌کند که می‌توانید از یک داروخانه تهیه کنید. همچنین امکان دارد هیدروکودون یا ترامادول تجویز کند.

چه قدر طب فیزیکی می تواند در درمان دررفتگی شانه موثر باشد؟

طب فیزیکیطب فیزیکی می‌تواند برای بازیابی توانایی شما و بهبود دامنه حرکتی شما مفید باشد. بازپروری عموما شامل تمرینات نظارتی یا هدایتی در مطب پزشک است. نوع و مدت زمان بازپروری شما به میزان آسیب‌تان بستگی دارد. می‌تواند چند جلسه در هر هفته به مدت یک ماه یا بیشتر طول بکشد.

درمان فیزیوتراپی برای دررفتگی شانه به جهت تسریع روند بهبودی و اطمینان از به دست آمدن نتیجه مطلوب، حیاتی است. درمان می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • ماساژ : ماساژ درمانی هم به گردش خون و تسکین درد در شانه شما کمک می‌کند.
  • طب سوزنی: خود درمانی که شامل استفاده از سوزن‌های فولادی ضد زنگ استریل در قسمت‌های خاصی از شانه است که به نقاط طب سوزنی معروف هستند.
  • تحرک مفصل (ستون فقرات سمت قفسه سینه یا گردن)
  • ورزش‌های پیشرفته برای بهبود قدرت روتاتور کاف، ثبات تیغه شانه، توانایی شانه، انعطاف‌پذیری، ثبات وضعیت و قسمت درونی.
  • هیدروتراپی
  • اصلاح موضعی
  • اصلاح بیومکانیکی ( به عنوان مثال اصلاح تکنیک‌های پرتاب، حرکت شنا کردن، انجام تنیس، تکنیک‌های وزنه برداری و غیره)
  • تدبیر و نظارت بر بازگشت به برنامه عملکردی
  • تحریک عصب الکتریکی از راه پوست (TENS): TENS می‌تواند برای کمک به برطرف کردن هر دو نوع درد شانه مزمن و شدید ولی زودگذر به وسیله روش تئوری دروازه‌ای استفاده شود. شواهد نشان می‌دهند که TENS می‌تواند برای تسکین فوری درد موثر باشد.

چه ورزش‌هایی برای کاهش درد و تورم شانه دررفته موثر هستند؟


برخی ورزش‌ها برای دررفتگی شانه عبارتند از:

تمرینات پاندولی 

پاندولیاین تمرین را با خم شدن به سمت جلو و تکیه زدن روی یک میز یا نیمکت با دست سالم خود، شروع کنید.

کمر خود را صاف  و شانه را شل نگه دارید. به آرامی دست آسیب دیده خود را به طرف جلو و عقب نوسان دهید، تا جایی که این تمرین ممکن بوده و باعث افزایش علائم نشود. ۱۰ بار تکرار کنید. تمرین نوسان دادن دست خود را از پهلو به پهلو تکرار کنید؛ تا جایی که این تمرین امکان پذیر بوده و باعث افزایش علائم نشود.

چرخش‌های پاندولی 

چرخش‌های پاندولیاین تمرین را با خم شدن به سمت جلو و تکیه زدن روی یک میز یا نیمکت با دست سالم خود، شروع کنید.

کمر خود را صاف  و شانه را شل نگه دارید. به آرامی دست آسیب دیده خود را به صورت یک حلقه در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید، تا جایی که این تمرین ممکن بوده و باعث افزایش علائم نشود.

تمرین چرخش دست خود را در جهت خلاف عقربه‌های ساعت تکرار کنید. ۱۰ بار در هر جهت تکرار کنید، در صورتی که علائم افزایش نیابند.

فشار دادن تیغه شانه 

فشار دادن تیغه شانهاین تمرین را در حالت ایستاده یا نشسته با کمر صاف شروع کنید. چانه شما باید کمی توکشیده شده و شانه‌های شما باید قدری به سمت عقب خم شوند. به آرامی تیغه‌های شانه خود را بهم بفشارید تا جایی که ممکن بوده و در صورتی که باعث ایجاد یا افزایش علائم نشود. برای ۵ ثانیه نگه دارید و در صورتی که تمرین بدون درد باشد، ۱۰ بار تکرار کنید.

مقالات مرتبط

تلفن نوبت دهی کلینیک