مچ بند طبی دست:ترمیم آسیب رباط، غضروف و استخوان مچ و انگشت دست

مچ بند طبی دست

آسیب‌های مچ دست به نسبت رایج هستند و درد در مچ دست همواره نشانه‌ای از شکستگی نیست. مچ دست شامل تعداد زیادی رباط، غضروف و استخوان کوچک است که با هم همکاری می‌کنند تا دست و انگشتان را به صورت موثری در حرکت قرار دهند.

مچ دست همواره به عنوان یک مفصل پیچیده شناخته شده است، زیرا هر استخوان کوچکی با دیگری متصل می‌شود. تمامی این استخوان‌ها توسط غضروف مفصلی که یک ماده صاف و لغزنده است و از آسیب به استخوان جلوگیری می‌کند، محافظت می‌شوند.

رباط‌ها وظیفه اتصال هر یک از استخوان‌های مچ دست به یکدیگر را دارند. بنابراین، حتی اگر تنها یک رباط آسیب ببیند، تمام قسمت‌های مچ دست در معرض آسیب قرار می‌گیرند و این آسیب در نهایت باعث درد می‌شود. اگر این درد درمان نشود، ممکن است منجر به آرتروز و سایر مشکلات پزشکی مرتبط با مچ دست شود که مشکل‌ساز خواهد بود.

چگونه مچ بند مناسب انتخاب کنیم؟


در هنگام انتخاب مچ بند مناسب برای درمان فشار آسیب‎های تکراری، باید مطمئن شوید که برحسب کیفیت پیش می‎روید. مچ بند ساخته شده از مواد بهتر، مچ بند بهتری برای شما خواهد بود.

برخی از بریس های مچ دست طراحی خوبی ندارند و ممکن است به خوبی از مچ دست شما حمایت نکنند. با پزشک خود صحبت کنید تا اگر پیشنهاد خوبی درباره نوع مچ‎بند (بریس) مناسب مچ دست شما دارد، از آن استفاده کنید. چرا که استفاده از بریس نامناسب می‎تواند مشکل شدیدتری برای شما به وجود بیاورد.

پزشکان ما در کلینیک پیشرفت امید برای درمان آسیب های مچ دست، ابتدا با استفاده از معاینات دقیق و سپس با ارائه برنامه درمانی اثر بخش و پیشرفته با رویکرد پلکانی یعنی شروع درمان با روش های درمانی ساده مانند ورزش و فیزیوتراپی و سپس متدهای پیشرفته مانند انواع تزریق ها به شما در غلبه به درد مفصل مچ دست کمک می‌کنند.مچ بند طبی نیز در کنار سایر روش های درمانی پس از تشخیص پزشک برای بیمار تجویز می شود.

پل ارتباطی

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت با شماره تلفن 02122780702 تماس حاصل فرمایید.

مچ دست معمولا چطور آسیب می بیند؟


با توجه به اینکه مچ دست یک مفصل است، بسیار آسیب پذیر است. این حساسیت بیشتر با این واقعیت که مچ دست معمولا بیشتر از سایر مفاصل استفاده می شود و استفاده کردن از آن آسان است، افزایش می یابد.

شما مکرر در طول زندگی روزمره به دست‎های خود برای کار کردن نیاز دارید. زمان استراحت و خواب احتمالا تنها زمانی است که دستانتان استراحت می‌کنند. بعضی از ما حتی در هنگام خواب نیز به صورت ناخود آگاه دست‎ها را زیر بالش یا در وضعیتی قرار می‎دهیم که باعث آسیب بیشتر می‎شود.

از نظر متخصصان پزشکی، شایع ترین صدمه در هنگام لیز خوردن و سقوط افراد، آسیب مچ دست است. میزان درد به اینکه چقدر استخوان‎ها و رباط ‎های شما قوی هستند و البته تاثیر آسیب بستگی دارد. بدی صدمات مچ دست این است که یک بار آسیب در غضروف مفصلی (که ممکن است به علت استفاده زیاد یا اشتباه از مفصل رخ دهد) ، می‎تواند به شرایط جدی پزشکی بیانجامد، زیرا آسیب نمی تواند به طور کامل از بین برود.

هنگامی که چنین اتفاقی می‎افتد، مفاصل مچ و دست از وضعیت متعادل خارج می‎شوند. ممکن است چیز غیرعادی را احساس کنید اما هنوز هم قابل چشم‎پوشی باشد. با این حال، آسیب درونی متوقف نمی شود و بنابراین، ناگهان مچ دست چنان دردناک می‎شود که دیگر نمی توان آن را نادیده گرفت.

آسیب های مچ دست به دو دسته تقسیم می‎شوند:

آسیب حاد 

این نوع آسیب معمولا به علت ضربه‎های شدید، رخ داده است که به طور معمول برای ورزشکاران یا کسانی که به طور فعال از دست خود در ورزش های تماسی مانند هاکی، فوتبال و کشتی استفاده می کنند، رخ می دهد. شایع ترین آسیب های مچ دست حاد، در رفتگی مفصل، کش امدن عضلات، رگ به رگ شدگی، شکستن استخوان ‎ها، التهاب تاندون و پارگی رباط است.

جراحت مزمن

استفاده بیش از حد از مفصل در این دسته بندی می‎گنجد. این آسیب ها نتیجه‎ی حرکات تکراری مانند حرکات مربوط به گلف، تنیس و بسکتبال هستند. آنها ناشی از فشار هستند، بنابراین می توانند باعث تحریک و التهاب تاندون، آسیب به اعصاب ، دررفتگی و شکستگی ناشی از فشار زیاد شود.

رایج‎ترین آسیب مفصل

حتی ساده ترین و کوتاه ترین احساس درد در مچ دست هرگز نباید نادیده گرفته شود. به خاطر داشته باشید درد اولین علامت از مشکل داشتن در هر قسمت خاص بدن است. درد مچ دست می تواند در حد یک رگ به رگ شدگی یا پیچ خوردن ساده، معمول باشد. یا اینکه علامت شروع چیزی به شدت و خطرناکی بیماری سندرم کارپال تونل باشد. برای آموزش دادن بیشتر شما، در اینجا شایع ترین آسیب های مچ دست، علائم آنها، چگونگی برخورد با آنها و انجام اقدامات لازم برای جلوگیری از آن ها آمده است.

پیچ خوردگی مچ دست (رگ به رگ شدگی)

پیچ خوردگی مچ دست

در رفتگی مچ دست احتمالا شایع ترین آسیب مچ دست است که آسیب مستقیم ناشی از کشیدگی یا پارگی رباط است. این آسیب معمولا زمانی اتفاق می‎افتد که فرد روی یک دست سقوط کند. بنابراین، تقریبا بلافاصله درد، تورم، کبودی یا تغییر رنگ را تجربه می کند.

دررفتگی‎های مچ دست به سه درجه تقسیم می شوند:

  • درجه 1: شدید ترین درجه و بدین معنا است که رباط بیش از حد کشیده، اما پاره نشده است.
  • درجه 2: با توجه به شدت پارگی، درد متوسط را با یا بدون از دست دادن عملکرد به همراه دارد. این درجه از آسیب معمولا در پارگ ‎های جزئی رباط مشاهده و تجربه می شود.
  • درجه 3: این درجه با شدیدترین درد ممکن همراه است که نشان می‎دهد یک رباط کاملا پاره شده است و بنابراین ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد. این آسیب معمولا با شکستگی همراه است.

شکستگی استخوان مچ

اگر روی یک دست، بر یک سطح سخت سقوط کردید و فورا درد و نرم شدگی در مچ و انگشت شست احساس کردید، احتمالا دچار شکستگی استخوان مچ شده‎اید و ظرف 48 ساعت به مراقبت پزشکی اورژانسی نیاز دارید.

در عکسبرداری که شکستگی استخوان مچ نشان داده شده است مچ باید با یک مچ بند یا قالب گچ گرفته شود تا بهبودی کامل حاصل گردد.

پارگی رباط مچ

این وضعیت نتیجه شکستگی یا پیچ خوردگی مچ دست است در این وضعیت بیمار با هر تکان، درد را تجربه می‌کند. برای تهیه مچ بند مناسب و جلوگیری از مشکلات بلند مدت ارزیابی فیزیکی لازم است.

فشار ناشی از شکستگی

این نوع آسیب شایع‌ترین نتیجه حرکات تکراری است که قدرت استخوان ها را از بین می‏برد و بنابراین باعث شکستگی های کوچک ناشی از فشار می‎شود. انجام ارزیابی‌های فیزیکی آزمایش‌های تشخیصی و استفاده از بریس یا قالب گچ برای موارد خفیف تا متوسط توصیه می‎شود.

سندرم کارپال تونل

سندرم کارپال تونلعصب میانه در مچ دست فشرده شده و باعث بیحسی یا درد می‎شود.

اگر کار شما مستلزم تایپ حداقل 1000 کلمه در روز باشد، احتمالا شما در معرض خطر این بیماری قرار دارید. این یک وضعیت پزشکی است که ناشی از استفاده بیش از حد از ناحیه مچ دست یا تونل کارپال است که عصب میانی از ان عبور می کند تا تکانه ‎های حسی و عصبی مناسب را به انگشتان منتقل کند. آیا انگشتان شما احساس بی‎حسی و درد می کند و یا احساس بی حسی در مچ دست شما وجود دارد؟ پس بهتر است که مچ دست خود را معاینه کنید.

همچنین برخی وضعیت‎های پزشکی وجود دارد که باعث سندرم کارپال تونل می‎شوند مانند کم‎کاری تیروئید، چاقی، بارداری، آرتروز، دیابت و ترومای مچ دست. درمان آن معمولاً شامل استراحت دست آسیب‏دیده و استفاده از یک آتل یا بریس برای محدود کردن حرکت تا حد امکان است.

انواع مختلف مچ بند


مچ بند‎ها در تسکین درد، حمایت از مفصل و ثابت نگه داشتن ساختار مچ دست آسیب‎دیده برای بهبود و در عین حال جلوگیری از آسیب بیشتر مفید هستند.

برخی از انواع مچ‎بند به صورت سفارشی ساخته شده‎اند در حالی که بسیاری از آنها را می‌توان به راحتی از داروخانه‎ها و یا حتی فروشگاه‎های کالای پزشکی محلی خریداری کرد. مچ بندها در یک دوره زمانی ۴ تا ۶ هفته پوشیده می‌شوند که این زمان باید برای بهبود استخوان‎ها و بافت های نرم آسیب دیده کافی باشد.

اجازه بدهید بیشتر درباره انواع مختلف مچ بندهای حمایتی بدانیم:

اسپلینت های کوک آپ مچ دست

اسپلینت‎های کوک آپ مچ دستاین نوع مچ بند توسط متخصصان پزشکی به کسانی که از درد مزمن خفیف تا متوسط مفصل ملتهب و آسیب های رباط مچ دست رنج می‌برند توصیه می‌شود. این مچ بندها همچنین بعد از خارج شدن مچ دست از موقعیت طبیعی خود به قرار گرفتن آن در موقعیت اصلی خود کمک می کنند این نوع از مچ بندها معمولاً یک سوراخ برای انگشت شصت دارند به طوری که انگشتان دیگر در حرکت کردن آزاد هستند. اغلب از پارچه‌ای با پشتیبانی فلز ساخته شده اند . نوع دیگر آن اسپلینت قابل ارتجاع کوک آپ است که نیمی از کف دست را می پوشاند . این نوع مچ‎بند به طور خاص برای شکستگی‌های بوکسورها، کشش مچ دست ، پیچ خوردگی ، آسیب بافت نرم، شکستگی محوری و جا‎به جایی ناگهانی، انقباض شدید ماهیچه های مچ دست و درد های عمومی مچ دست است.

بریس مچ دست مولر

بریس مچ دست مولر

این بریس مخصوصا برای انواع صدمات مچ دست طراحی شده است. به دقت طراحی شده است تا از مچ و انگشت شست در مقابل جراحت، رگ به رگ شدن و آسیب تاندون ها حمایت کند.

بهترین انتخاب در میان مچ بندها، مچ بندی است که از مواد دارای قابلیت تنفس ساخته شده است تا بتواند در طول فرایند بهبود، راحت نیز باشد. همچنین اگر دارای تسمه های ولکرو و نوار ورزشی قابل جابجایی برای مناسب تر شدن و تنوع بیشتر نیز باشد، بسیار ایده‎آل تر است.

مچ بند کامپیوتر

مچ بند کامپیوتراز آنجاییکه آسیب های مچ دست در سال های اخیر به دلیل افزایش روزافزون استفاده از کامپیوتر، تا حدی که افراد روزانه بیش از هشت ساعت در حال کار با کامپیوتر هستند؛ تولید کننده های مچ بند یک مچ بند مخصوص کامپیوتر را ارائه می دهند که برای حفاظت از مچ دست در مقابل اثرات ناشی از استفاده زیاد از مچ دست و انجام حرکات تکراری؛ طراحی شده‎است. این مچ بند  طبی باید به طور هدفمند از سندرم تونل کارپ و سایر آسیب های مچ دست جلوگیری کند. علاوه بر آن استرس و فشار وارد بر مچ دست و انگشتان را کاهش می دهد. این مچ بندها معمولا برای پیچ‎خوردگی، کشش عضلات، آسیب‎های تاندونیت، آسیب‎های پیچ خوردگی تکراری، سندرم تونل کارپال و مچ دست‎های ضعیف و دردناک مورد استفاده قرار می‎گیرند.

مچ بند قابل تنظیم

مچ بند قابل تنظیماین نوع از مچ بندها به صورت کامل و تنظیم شده و برای از بین بردن درد ناشی از پیچ خوردگی، از مچ دست حمایت می‎کنند و همچنین خطر آسیب بیشتر در آینده را کاهش می‎دهند. مهمترین چیز درباره این مچ بندهای راحت و قابل تنظیم این است که معمولا از مواد مشبک ساخته شده‎اند که مناسب‎ترین میزان حمایت از مچ را فراهم می کند و با این حال ثبوتی در فعالیت‎های دست به وجود می‎آورد.

ارتز مچ دست

ارتز مچ دست

این نوع مطمئن یک مچ بند مناسب و سبک ورزشی است که استفاده از آن پس از جراحات مچ دست یا شکستگی های شدید، به شدت توصیه می‎شود. امروزه ارتوپدها ترجیح می‎دهند کار شکسته بندی را از طریق قالب‎های گچ انجام دهند. زیرا بیماران راحت‌تر از آن استفاده می‎کنند با این حال این نوع از بندها هنوز هم پوشش مناسبی هستند زیرا باعث کاهش تورم مچ دست به ویژه پس از انجام عمل جراحی می‌شوند. یک آرتز مچ دست عالی دارای قابلیت تنفس بوده و می‎تواند به سرعت و راحتی بسته شود.

نوع مچ بند حمایتی مناسب برای مچ دست شما بستگی به نوع آسیب دیدگی و بخش های آسیب دیده دارد حتی اگر مقدار بسیار جزئی درد در مچ دست خود احساس می‎کنید، آن را به درستی مورد معاینه قرار دهید. همانطور که متخصصان سلامت همیشه می‎گویند پیشگیری از آسیب بسیار آسان‎تر از درمان آن است

آیا می توان در هنگام خواب از مچ بند استفاده کرد؟

برخی از مچ بند ها و ساپورت‎ها تنها برای استفاده در طول روز طراحی شده‌اند. این نوع نباید شب ها پوشیده شوند؛ بنابراین قبل از رفتن به رختخواب باید آن را در بیاورید. اما استثناهایی هم وجود دارد. مثل مچ بند مخصوص خواب شبانه که به طور خاص برای استفاده شبانه و کمک به خواب شبانه آرام برای افرادی که دارای درد در مچ دست یا پا هستند، طراحی شده‎اند.

آیا میتوان مچ بند را در هنگام شنا هم پوشید؟

پزشکان پوشیدن مچ بند یا بریس در حال شنا را توصیه نمی‌کنند زیرا پوشیدن آن در آب می توانند عمر محصول را کوتاه کند. همچنین ممکن است مواد آن تحت تاثیر آب قرار گیرند و نتوانند آنطور که باید از مفصل حمایت کنند.

چه مدت میتوان از بریس یا مچ بند استفاده نمود؟

طول زمان استفاده واقعاً به نظر خودتان بستگی دارد. توصیه کلی این است که در طول فعالیت یا یک یا دو ساعت بعد از آن از مچ بند استفاده کنید. اما اگر احساس می‌کنید با پوشیدن آن احساس بهتری دارید مدت طولانی تری از آن استفاده کنید. با این حال پزشکان پوشیدن هیچگونه بریس و مچ بندی را در طول زمان خواب توصیه نمی‎کنند.

مقالات مرتبط

تلفن نوبت دهی کلینیک