درمان سردردهای مکرر با درمان دستی،ماساژ پا و حرکات کششی

سردردهای مکرر

سردرد دارای انواع مختلفی است که شایع ترین آنها سردردهای تنشی، سردردهای خوشه ای و میگرن هستند. اختلالات سردرد از جمله شایع ترین مشکلات در تمام جهان هستند که در هر سنی ممکن است بروز کنند. سردرد نه تنها باعث ناراحتی رنج ناشی از درد می‌شود بلکه بر کیفیفت زندگی نیز اثر منفی می‌گذارد. این مشکل می‌تواند بر روابط کاری و احساسی فرد اثر بگذارد و همچنین می‌تواند منجر به بروز سایر بیماری‌ها شود. برای آن که بتوانید سردرد خود را تسکین دهیدف مهم ترین مسئله این است که در ابتدا علت اصلی بروز سردرد را تشخیص دهید تا با برطرف کردن علت زمینه ای، سردرد و تاثیرات منفی آن بر زندگی خود را حذف کنید.

اگر مرتبا دچار سردرد می‌شوید و نمی توانید علت آن را تشخیص دهید، بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که از پزشک خود کمک بخواهید تا درمان مناسب را برای شما تجویز کند.

پزشکان ما در کلینیک امید برای درمان سردردهای مزمن، ابتدا با استفاده از معاینات دقیق و آزمایشات و تصویر برداریهای لازم و سپس با ارائه برنامه درمانی اثر بخش و پیشرفته با رویکرد پلکانی یعنی شروع درمان با روش‌های درمانی ساده مانند دارو، ورزش و فیزیوتراپی و سپس متدهای پیشرفته مانند بیوفیدبک به شما در غلبه به این بیماری کمک می‌کنند و در صورت لزوم شما را به پزشک متخصص ارجاع می‌دهند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت با شماره تلفن‌ 02122780701 تماس حاصل فرمایید.

انواع اصلی سردردها


اگر از بروز سردرد‌های مکرر رنج می‌برید، تعیین نوع سردرد شما، اولین قدرم در کنترل و درمان آن است. اصلی ترین و شناخته شده ترین انواع سردردها عبارتند از:

سردرد میگرنی

سردردهای میگرنی معمولا یکطرفه هستند. این در معمولا به صورت تیز و تیرکشنده یا تپنده توصیف می‌شود و حتی با انجام دادن کارهای روتین و روزمرهمانند بالا رفتن از پله‌ها شدت پیدا می‌کند. معمولا این سردرد با حالت تهوع و استفراغ همراه است و همچنین ممکن است شخص نسبت به نور و صدا و بوها حساس شود. گاهش اوقات این سردرد شخص را از خواب بیدار می‌کند. سردرد میگرنی بین چند ساعت تا نهایتا سه روز می‌تواند ادامه داشته باشد.

 سردرد سینوسی

درد ناشی از سردرد سینوسی معمولا در اطراف چشم‌ها، گونه‌ها، پیشانی، بالای دندان‌ها و دو طرف بینی احساس می‌شود. این درد ممولا به صورت فشار داخلی احساس می‌شود و مداوم است. خم شدن به جلو و یا برعکس شدن سر، انجام حرکت ناگهانی و یا ورزش کردن می‌تواند موجب بدتر شدن این درد شود. این درد ممکن است با علائم عفونت قسمت‌های فوقانی دستگاه تنفسی همراه باشد. این علائم عبارتند از تغییر رنگ مخاط بینی، گرفتگی گوش، تورم صورت و تب.

سردرد تنشی

سردردهای تنشی شایع ترین نوع سردرد هستند که افراد از آن رنج می‌برند. این سردردها اغلب در میانسالی بروز می‌کنند و در بین زنان بیشتر شایع هستند.  این سردردها اغلب بر اثر تنش و انقباض عضلات گردن یا وجود اختلال و عدم تعادل در عضلات ایجاد می‌شوند. افرادی که ازین سردردها رنج می‌برند معمولا از حس گرفتگی و تنگی در سر خود شکایت دارند.

سردردهای خوشه ای

سردرد خوشه ای نوع بسیار مشخص دیگری از سردرد است. این سردرد به صورت حملات درد موقتی است و در زمان حمله، تنها یک طرف سر درد می‌کند. اما ممکن است در هر بار حمله، یک طرف متفاوت از سر درد بگیرد. این درد معمولا بسیار تیز و شدید است به حالت فرو رفته شدن چیزی تیز در سر احساس می‌شود. این درد شدید است اما تنها بین   دقیقه تا نهایتا 3 ساعت طول می‌کشد و سپس برطرف می‌شود. اما این سردرد با گذشت چند روز یا چند هفته مجددا عود می‌کند. دراز کشیدن معمولا موجب تشدید درد می‌شود. سایر علائم همراه با سردرد خوشه ای می‌تواند شامل ربزش اشک از چشم (در طرفی که درد دارد)، و گرفتگی بینی  باشد. همچنین ممکن است پلک سمتی که دردناک است، به نظر دچار افتادگی شود. سوء مصرف الکل معمولا موجب بروز سردرد خوشه ای می‌شود.

سردرد ترکیبی یا سردرد ترکیبی میگرن و تنشی

این نوع از سر درد به طور همزمان ویژگی‌های سردرد تنشی و میگرنی را دارد. افرادی که از این نوع سردرد رنج می‌برند معمولا از وجود درد گسترده و مبهم یا درد تیز و تیرکشنده رد سر خود شکایت دارند. این درد می‌تواند خفیف، متوسط یا شدید باشد . سایر علائم سردرد میگرنی مانند حساسیت به نور و صدا و حالت تهوع ممکن است وجود داشته باشد و در عین حال علائم سردرد تنشی مانند گرفتگی عضلات و درد گردن نیز حس می‌شوند.

عوامل ایجاد سردرد


پنج دلیل حیرت انگیز بروز سردرد و درد گردن

در حالی که برخی از افراد می‌توانند خودشان دقیقا علت بروز سردردشان را مشخص کنند، دیگر افراد به هیچ وجه نمی دانند که چه عواملی در بروز سردرد آن‌ها اثر داشته است. بسیاری از علل بروز سردرد مانند صداهای بلند و مداوم یا گرفتگی عضلات گردنف مشخص و واضح هستند اما برخی عوامل دیگر نیز می‌توانند باعث سردرد شوند در حالی که بسیاری از افرادتصورش را نمی کنند که چنین عواملی بتوانند موجب سردرد شوند:

جویدن آدامس

جویدن مداوم ادامس موجب فشار به مفاصل فک و عضلات اطراف آن می‌شود و می‌تواند موجب بروز سردرد شود. علاوه بر این بسیاری از شیرین کننده‌های مصنوعی که رد آدامس‌ها استفاده می‌شوند نیز می‌توانند در بروز سردرد موثر باشند. اگر مرتبا آدامس می‌جوید و به طور عجیبی دچار سردرد می‌شوید، می‌توانید به جای آدامس یک آبنبات رد دهان خود بگذارید و آن را بمکید تا ببینید تغییری در بروز سردرد مشاهده می‌کنید یا خیر. همچنین ممکن است با خوردن ادامس‌ها یا آبنبات‌های مختلف، متوجه وجود ارتباطی بین شیرین کننده‌های مختلف و سردرد خود شوید.

تلوزیون و فیلم‌های سه بعدی

هرچند این تکنولوژی جدید برای بسیاری از افراد خوشایند است اما همین تکنولوژی می‌تواند موجب بروز سردرد شود . اگر حس می‌کنید سردردهای شما اغلب بعد از زمانی رخ می‌دهد که فیلم‌های سه بعدی نگاه کرده اید، احتمال دارد که که سردرد شما ناشی از همین باشد و شاید بهتر است به همان روند قبلی دیدن فیلم‌های معمولی بازگردید.

 تغییرات آب و هوایی

تغییر در آب و هوا می‌تواند باعث بروز سردرد شود. برخی از افراد با قرارگیری در هوای گرم و مرطوب و شرجی دچار سردرد می‌شوند و برخی دیگر از افراد با تغییر فشار هوا (ارتفاع) سردرد می‌گیرند. درست است که شما نمی توانید آب و هوا را کنترل کنید  اما می‌توانید برای پیشگیری از بروز سردرد در شرایط آب و هوایی خاص، آب و مایعات بسیار بیشتری مصرف کنید و سعی کنید تا جای ممکن در روزهای گرم و شرجی، در مکان‌های خنک تر باشید.

رایحه‌های غلیظ در هوا

وجود بو و رایه‌های غلیظ در هوا می‌تواند موجب تحریک سردرد شود. شایع ترین رایحه‌هایی که موجب بروز سردرد می‌شوند عبارتند از بوی رنگ، بوی عطر و ادکلن و بوی گلها. سعی کنید رد صورت امکان این بوها را از محیط اطراف خود دور کنید. برای مثال پنجره‌ها را باز کنید و مرتبا برای کشیدن هوای تازه به بیرون بروید.

قرارگیری بدن در حالت غلط

احتمالا شما خودتان نیز متوجه عادات غلط خود در نحوه نشستن، ایستادن و راه رفتن نمی شوید  اما این موضوع می‌تواند در بروز سردرد شما موثر باشد. . خم شدن و قوز کردن مداوم و نشستن روی صندلی در حالی که کمر و گردن شما اصلا به خوبی حمایت نمی شود در بروز سردرد نقش دارد. اگر مرتبا دچار سردرد‌های تنشی می‌شوید بهتر است که نگاهی به طرز نشستن و ایستادن و راه رفتن خود بیاندازید و سعی کنید با تقویت عضلات خود،  به نشستن و ایستادن به شکل صحیح عادت کنید.

درمان سردرد


اگر سردردهای شما مداوم هستند با خوردن داروهای غیرتجویزی تسکین پیدا نمی کنند، می‌توانید راه‌های دیگری را امتحان کنید:

دارو درمانی

دارودرمانی

پرکاربردترین روش درمان سردرد، استراحت کردن و خوردن قرص‌های مسکن است. داروهای ژنریک مسکن به صورت غیرتجویزی از داروخانه قابل تهیه هستند اما ممکن است در صورت نیاز پزشک، داروهای مسکن قوی تر یا داروهای برای پیشگیری از بروز سردرد را برای شما تجویز کند مانند داروهای ضدافسردگی سه سیکلی، داروهای آگونیست گیرنده سرتونین، داروهای ضدتشنج و بتابلوکر‌ها.

استراحت

استراحت

خصوصا اگر از میگرن رنج می‌برید، استراحت کردن در یک اتاق تاریک و آرام به شما کمک می‌کند و اصلی ترین درمان خانگی میگرن محسوب می‌شود.  چشمان خود را ببندید و بر روی آزادسازی عضلات گردن و شانه خود تمرکز کنید.

کمپرس سرد و گرم

کمپرس سرد و گرم

زمانی که به افراد توصیه می‌شود از کمپرس استفاده کنند، اولین سوالی که دارند این است که باید از کمپرس سرد استفاده کنند یا گرم؟  اغلب افرادی که به سردرد تنشی مبتلا می‌شوند به استفاده از کمپرس گرم تمایل دارند و از سوی دیگران افراد مبتلا به مبگرن از کمپرس سرد استفاده می‌کنند. در هر صورت چخ سردرد میگرنی یا تتشی داشتهب اشید می‌توانید از کمپرس سرد یا گرم استفاده کنید و در صورتی که برایتان موثر نبود، از کمپرس دیگر استفاده کنید.

مصرف آب و مایعات

مصرف آب و مایعات

خوردن قهوه و نوشیدنی‌های حاوی قند موجب کم آبی بدن می‌شود و می‌تواند قطعا شما را به سردرد شدیدی دچار کند. بسیاری از مردم در طول روز آب کافی نمی نوشند در حالی که خوردن آب و مایعات کافی، به تنهایی می‌تواند موجب رفع سردرد شود. این توصیه‌ی ساده می‌تواند موجب افزایش انرژی، شادابی و رفع سردرد شما شود. شما با خردن میوه‌ها و سبزیجات نیز می‌توانید بخشی از آب مورد نیاز بدن خود را تامین کنید. برخی از میوه‌ها تا بیش از 90 درصد از حجمشان از آب تشکیل شده است. پس سعی کنید این میوه‌ها را در برنامه غذایی خود بگنجانید:

  • خیار
  • کرفس
  • تربچه
  • فلفل سبز
  • کلم
  • کدو سبز
  • گل كلم
  • بادمجان
  • اسفناج
  • هندوانه
  • توت فرنگی
  • گریپ فروت
  • پرتقال

فیزیوتراپی برای سردرد

فیزیوتراپی برای سردرد

فیزوتراپی روشی عالی برای درمان طبیعی سردرد است. در این روش با مشکلات مربوط به گرفتگی عضلات، مفاصل، عصبها و دیگر ساختارهای بدن مقابله می‌شود و این کار می‌تواند در درمان سردرد بسیار موثر باشد. سردرد یک مشکل بسیار شایع است که فیزیوتراپیست‌ها درمان می‌کنند و درمان انها در اغلب موارد در تسکین ردد و پیشگیری از بروز مجدد آن بسیار موثر است. بعد از شناسایی یک عامل موثر در بروز سر درد، درمان اغاز می‌شود تا این عامل حذف شود.

بسیار مهم است که شما فیزیوتراپیستی مراجعه کنید که در انجام درمان‌های دستی و ارزیابی علل سردرد تبحر داشته باشد. تمامی فیزیوتراپیست‌ها در این زمینه تخصص ندارند. فیزیوتراپیست باید تمامی عوامل موثر در بروز سردرد را شناسایی کند و مفاصل یا عضلات گرفته را با روش‌های موثر، آزادسازی کند. شخص مبتلا به سردرد نیز باید برخی تمرینات ویژه را بیاموزد تا با انجام آنها از بروز مجدد سردرد پیشگیری کند.

بیوفیدبک

بیوفیدبک

در روش بیوفیدبک از سنسورهایی برای بررسی عملکردهای بدن مانند انقباض عضلات، دمای بدن، ضربان قلب  و فشار خون استفاده می‌شود. این داده‌ها از طریق گوشی و صفحه‌ی مانیتور،  مستقیما به خود بیمار نشان داده می‌شوند. هدف از انجام این کار این است که به بیمار آموزش داده شود که چگونه واکنش‌های بدن خود را کنترل کند و عضلات منقب شده را ریلکس کند و برای مثال سردرد خود را تسکین دهد.

روش بیوفیدبک می‌تواند برای سردرد میگرنی و تنشی مفید باشد. یکی تحقیق انجام شده در این زمینه پیش بینی کرده است که روش‌های رفتاری مانند بیوفیدبک در آینده می‌توانند بسیار بیشتر از داروهای تجویزی موثر باشند.

طب سوزنی

طب سوزنی

روش طب سوزنی از طب باستانی چین که به 2500 سال پیش باز می‌گردد، نشات می‌گیرد . از این روش برای درمان طیف وسیعی از بیماریها، دردها و مشکلات استفاده می‌شود و سردرد و میگرن نیز یکی از این مشکلات هستند.  هدف از انجام طب سوزنی، ایجاد تعادل در جریان انرژی‌ها در بدن است و برای انجام این کار نقاط خاصی از بدن با فرو بردن سوزن در آن، تحریک می‌شوند. تاثیر طب سوزنی در تسکین سردردهای مزمن به اثبات رسیده است.

رفلکسولوژی

رفلکسولوژی

شاید ماساژ دادن انگشتان  کف پاها شما بتواند به درمان سردرد کمک کند. رفلکسولوژی یک روش درمانی در طب باستانی است که در آن هر یک از قسمت‌های مختلف پا با یک قسمت متناظر در بدن ربط داده می‌شود و برای درمان این قسمت از بدن، ماحیه مورد نظر در پا ماساژ داده شده و تحریک می‌شود. شما می‌توانید خودتان در خانه ماساژ دادن نقاط مربوط به سردرد را امتحان کنید:

  • در ابتدا ناحیه بین شست پا و انگشت دوم را ماساژ دهید.
  • اگر سردرد شما در سمت راست سر استْ این نقطه از پای چپ را باید ماساژ دهید و برعکس.
  • همچنین می‌توانید ناحیه تای کنگ یا کبدی۳ در بالای کف پا را ماساژ دهید.
  • این ناحیه نیز باید مخالف با سمتی از سر شما باشد که درد می‌کند (مثلا سمت چپ سر و پای راست)
  • در صورتی که هر دو طرف سر شما درد می‌کند، هر دو پا را ماساژ دهید.

نقطه‌ی موثر دیگری نیز در کف پا وجود دارد که در نزدیکی قسمت لبه بالایی کف پا در سمت بیرونی ان قرار دارد، درست در ناحیه زیر انگشت چهارم و پنجم. ماساژ این ناحیه برای درد پیشانی مفید است. این ناحیه را بین 30 تا 60 ثانیه فشار دهید. در نهایت می‌توانید قسمت بالایی انگشت شست درست در زیر ناخن را ماساژ دهید تا دردی که رد صورت حس می‌شود را تسکین دهید. اگر باردار هستید این نقاط را تحریک نکنید.

حرکات کششی

حرکات کششی

قرار داشتن در یک حالت خاص برای مدت طولانی مثلا در هنگام کار کردن با کامپیوتر می‌تواند موجب بروز تنش در بدن و علائم سردرد شود. علاوه بر این، بسیاری از شما ساعتهای زیادی را در حالی که به گوشی خود خیره شده اید، در حالت قوز کرده می‌گذرانید. در این حالت، گردن شما وزنی معادل 20 تا 30 پوند را تحمل می‌کند. بنابراین هیچ تعجبی ندارد که قرارگیری در این حالت موجب سردرد‌های تنشی شود. یکی از آسان ترین راه‌ها برای اجتناب از بروز سردرد این است که هر 30 تا 60 دقیقه به خودتان استراحت دهید و در این زمان گردن خود را کشش، و سرتان را حرکت دهید.

انجام دادن یوگا نیز روشی عالی برای برطرف کردن تنش است. یوگا موجب شل شدن عضلات و ریلکس شدن ذهن می‌شود و تنفس شما را بهبود می‌دهد و همچنین برای سیستم گردش خون در بدن عالی است. اگر احساس می‌کنید سردرد ما دارد شروع می‌شود، چند حرکت یوگا انجام دهید تا از بروز سردرد جلوگیری کنید.

به این پست امتیاز دهید.
هیچ رای ثبت نشده است