درد در شانه راست : علت ودرمان

دلایل زیادی برای درد شانه راست و آسیب دیدن بازی وجود دارد. گاهی استفاده بیش از حد باعث ایجاد درد می‌شود که با استراحت در منزل تسکین می‌یابد. در برخی موارد، درد شانه راست شدید‌تر است که بیمار به کمک‌های تخصصی پزشکی نیاز دارد. بیمار باید بتواند نوع درد را تشخیص دهد و بهترین روش را برای بهبود کیفیت زندگی خود اتخاذ کند.

همه ما می‌دانیم که درد شانه چپ نشانه حمله قلبی است. به این ترتیب اکثر افراد تصور می‌کنند که درد شانه راست مسئله مهمی نیست و نیازی به بررسی ندارد. اما حقیقت این است که سایر بیماری‌ها به درد زیر شانه راست مرتبط هستند. علاوه‌بر بیماری‌های جدی، برخی از بیماری‌های کم اهمیت دیگر که باعث درد شانه راست می‌شوند نیاز به درمان دارند. متخصصین ما در کلینیک امید بهترین ومناسب ترین درمان را برای درد در قسمت راست شانه ی شما پیشنهاد میکنند. برای رزرونوبت با شماره‌ی 02122780701 تماس حاصل فرمایید.

علل درد شانه راست


علل درد شانه راست عبارتند از:

شانه یخ‌زده

شانه یخ‌زده، التهاب غیرعفونی و چسبندگی کپسول مفصلی شانه است. علائم شانه یخ‌زده در ابتدای بیماری به آهستگی بروز می‌کنند، اما به تدریج شدیدتر و بدتر می‌شوند. این بیماری در سه مرحله شدت می‌یابد:

  • در مرحله 1: درد شانه راست شروع می‌شود و با حرکت دادن شانه درد آن بدتر می‌شود؛
  • در مرحله 2: شانه راست دچار خشکی می‌شود و از دامنه حرکات شانه کاسته می‌شود؛
  • در مرحله ۳: شانه راست بهبود می‌یابد و بیمار قادر به انجام برخی حرکات خاص است؛

سندروم تونل


سندروم تونل قسمتی است که اعصاب، سیاهرگ‌ها، سرخرنگ‌ها، و تاندون عضلات در یک نقطه مشترک به هم می‌رسند. هنگامی که این تونل فشرده می‌شود. بیمار درد، ضعف عضلات و گزگز را احساس می‌کند.

سنگ کیسه صفرا

کیسه صفرا وظیفه نگهداری و ذخیره صفرا را برای تجزیه چربی‌ها بر عهده دارد. صفرایی که از کیسه صفرا ترشح می‌شود به روده کوچک و غدد می‌رود. هنگامی که مقدار بیلی‌روبین یا کلسترول موجود در صفرا افزایش می‌یابد باعث تشکیل سنگ صفرا یا رسوبات سخت می‌شود.

تاندونیت کلسیفیک

تاندونیت کلسیفیک در تاندون‌ها با تشکیل کلسیم در عضله شانه گردان شروع می‌شود که می‌تواند باعث ایجاد فشار و درد شدید در شانه‌ها شود. هنگامی که بیمار روی شانه راست خود تکیه می‌دهد یا دستش را بالای سرش می‌برد درد شانه او بدتر می‌شود. خشکی و ضعف عضلات به این درد مرتبط هستند.

پارگی عضله شانه گردان

چهار گروه از عضلات، شانه را به بازو متصل می‌کنند آسیب دیدن این ناحیه منجر به درد، به‌ویژه هنگام بالا بردن دست روی سر می‌شود. درد در قسمت جلو و طرفین شانه قرار دارد و در طول شب بدتر می‌شود.

آرتروز شانه

خطر ابتلا به آرتروز شانه با افزایش سن بیشتر می‌شود. با این حال آسیب یا ضربه به قسمت شانه می‌تواند جوانان را گرفتار ک.ند یکی از علائم شایع آرتروز شانه، درد هنگام حرکت دادن شانه است.

سایر علل درد شانه راست

علاوه بر مواردی که قسمت فوق ذکر کردیم، عوامل دیگری نیز در ایجاد درد شانه راست نقش دارند که عبارتند از:

  • سرطان ریه: درد دائمی و ثابت شانه راست می‌تواند نشان‌دهنده سرطان ریه باشد.
  • گیرافتادن عصب: درد ناشی از گیرافتادن عصب از قسمت فوقانی شانه آغاز می‌شود و بازو را درگیر می‌کند.
  • اسپاسم عضلانی: می‌تواند منجر به درد شانه شود و کتف را درگیر کند.
  • انجام فعالیت‌های ورزشی: فعالیت ورزشی می‌تواند منجر به کشیدگی و دررفتگی شانه شود، کشیدگی با درد شدید شانه همراه است.

چه‌موقع به پزشک مراجعه کنیم


درد شانه راست بسیار شایع است. اما هرگز نباید آن را نادیده گرفت زیرا به درمان و مراقبت پزشکی نیاز دارد. در موارد زیر به پزشک مراجعه کنید:

  • در صورتی که درد شدید است؛
  • در صورتی که شانه راست قرمز، ملتهب، و حساس شده است؛
  • در صورتی که بیمار نمی‌تواند حرکت کند، در این حالت باید فورا بیمار را به بیمارستان منتقل کرد.

تشخیص درد شانه راست


روش‌های مختلفی برای تشخیص علت درد شانه راست وجود دارد که عبارتند از:

  • الکترومیوگرافی: الکترومیوگرافی (EMG) و مطالعه سرعت هدایت عصبی (NCV) - به تشخیص علت درد شانه و گردن، درد بازو، بی‌حسی، و گزگز کمک می‌کنند.
  • اشعه ایکس: می‌تواند در تشخیص درد شانه و گردن مفید باشد. اشعه ایکس می‌تواند مواردی مواردی نظیر تنگ‌شدن فضای دیسک، بیماری روماتولوژیک، آسیب‌های تخریبی، دررفتگی شانه، شکستگی، تنگی مجرا، و مواردی از این قبیل را نشان دهد.
  • ام‌آر‌آی: یک روش غیرتهاجمی است که می‌تواند جزئیاتی را در خصوص عصب و هر آنچه به آن مربوط است را نشان دهد.
  • سی‌تی‌اسکن: گاهی از این روش به جای ام‌آر‌آی استفاده می‌شود.

درمان درد شانه راست


درمان‌های مختلفی برای تسکین درد شانه راست وجود دارد که عبارتند از:

درست نشستن

قرار گرفتن شانه، گردن و کمر در زاویه نادرست به مدت طولانی، فشار زیادی را بر بدن وارد می‌کند. صاف نشستن، صاف ایستادن و جابه‌جا کردن بدن پشت میز کار از روش‌های مفید و کارآمد برای کاهش فشار بر عضلات بدن است.

مسکن‌ها

اختلالات شانه مانند تورم کیسه‌های مفصلی جزء اختلالات غیرالتهابی هستند که می‌توان با مصرف مسکن آنها را درمان کرد. مصرف داروهای مسکن مانند ایبوبروفن، ناپروکسن، تیلنون برای کنترل درد شانه بسیار مفید هستند.

اوزون‌تراپی

اوزون‌تراپی برای درمان انواع دردهای عضلانی استخوانی و درد مفاصل مانند درد شانه راست، آسیب‌های عضله شانه گردان، آرتریت، و بیماری تحلیل‌برنده مفید است. چون در اکثر موارد، اوزون‌درمانی باعث اصلاح اختلالات پاتولوژیکی می‌شود. شانس آن که درد مزمن شانه به‌طور کامل تسکین بیابد حدود ۷۵ درصد است.

فیزیوتراپی

اگر درد شانه دائمی باشد و باعث اختلال در انجام فعالیت‌های روزانه شود، پزشک انجام فیزیوتراپی را تجویز خواهد کرد. فیزیوتراپی به کنترل درد و بهبود قدرت و انعطاف‌پذیری شانه کمک می‌کند. فیزیوتراپ می‌تواند روش‌های مختلفی را به شما نشان دهد که بتوانید مشکل خود را بشناسید و قادر به انجام فعالیت‌های روزمره خود باشید.

تزریق پی‌آرپی

تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (پی‌آرپی) به بازسازی رباط‌ها و تسکین درد تاندون شانه کمک می‌کند، زمان توان‌بخشی را کوتاه می‌کند، و اغلب بیمار نیازی به انجام عمل جراحی ندارد. در این روش از سلول‌های خونی استفاده می‌شود و با استفاده از آخرین فناوری‌ها و تکیه بر توانایی طبیعی بدن، به تسکین درد و درمان بیمار پرداخته می‌شود.

تمرینات شانه

انجام تمرینات شانه برای تسکین درد شانه راست مفید است. تمرینات استقامتی روشی برای ارتقاء توان، قدرت، انعطاف‌پذیری و مجموعه‌ای از حرکات عضله است. بیمار می‌تواند از باند استقامت برای انجام تمرینات شانه استفاده کند.

برای انجام تمرینات زیر، چند ثانیه در آن حالت بمانید و در طول روز چندبار به انجام آنها بپردازید:

کشش بازو در امتداد قفسه سینه

دست راست خود را به سمت بالا و نزدیک مچ قرار دهید، دست چپ خود را به پشت آرنج خود نزدیک کنید، بازوی راست را به سمت چپ و در امتداد قفسه سینه بکشید، اگر در شانه خود درد را احساس کردید، تا زمانی که درد فروکش می‌کند بازوی خود را پایین بیاورید.

 رها کردن گردن

بنشینید سپس به آرامی شانه خود را به سمت قفسه سینه نزدیک کنید و تا زمانی که احساس می‌کنید پشت گردن شما کشیده می‌شود به این کار ادامه دهید. سعی کنید سر خود را به سمت چپ خم کنید تا شانه راست کشیده شود یا سر را به سمت راست خم کنید تا شانه چپ کشیده شود. هر یک از این تمرینات را به مدت یک دقیقه انجام دهید و برای تمرکز بر به دست آوردن آرامش، نفس عمیق بکشید.

کشش قفسه سینه

طناب ورزشی، یک تکه پارچه، کش یا هر وسیله دیگری را پشت خود قرار دهید و با هر دو دست آن را بگیرید. در این حین سعی کنید شانه‌های خود را به سمت یکدیگر بکشیده و به آرامی شانه خود را روبه‌روی سقف قرار دهید. به مدت ۱۰ تا ۱۵ ثانیه نفس عمیق بکشید سپس استراحت کنید.

چرخش در حالت نشسته

روی صندلی بنشینید سعی کنید بدنتان کاملا صاف باشد. بالاتنه خود را به سمت راست بچرخانید و دست چپ خود را روی پهلوی راست خود قرار دهید. وقتی که به سمت راست نگاه می‌کنید شانه‌های خود را شل کنید و به آرامی ران سمت راست را بکشید. به مدت ۱۰ تا ۱۵ ثانیه در این حالت بمانید سپس به وضعیت اولیه برگردید.

به این پست امتیاز دهید.
درد در شانه راست : علت ودرمان
3.89 از 37 رای