اثر شاک ویو تراپی بر درمان بیماری‌های مختلف (پروستات، اختلال نعوظ، خار پاشنه، سلولیت و …)

اثر شاک ویو تراپی بر درمان بیماری‌های مختلف (پروستات، اختلال نعوظ، خار پاشنه، سلولیت و ...)

شاک ویو تراپی نوعی روش درمانی است که در آن از اپلیکاتور برای هدایت ‘امواج شوک’ شعاعی روی بخشی از بدن برای درمان استفاده می‌شود. در طی سال‌های اخیر تحقیقات علمی زیادی در مورد موج درمانی انجام شده است. بررسی تحقیقات منتشر شده شواهد زیادی برای اثبات مزایای درمان شاک ویو ارائه داده است و نشان می‌دهد که تعداد زیادی از بیماران با استفاده از این درمان بهبود پیدا کرده‌اند.

(شاک ویو) چیست؟ 


شاک ویو تراپی خارج از بدن یک روش سریع و غیر جراحی است که برای درمان ورم مفاصل کف پا، التهاب تاندون آشیل، تنیس و آرنج گلف بازان، تاندونیت شانه، مشکلات نقطه محرک، درد عضلات و سایر التهاب‌های مزمن تاندون و همچنین اختلال نعوظ و برخی از بد شکلی‌های بدن استفاده می‌شود.

سالهاست که شاک ویو تراپی در سطح بین المللی برای درمان بسیاری از نواحی بدن استفاده می‌شود. در تحقیقی که در ایالات متحده، توسط FDA بر روی بیمارانی که از ورم مزمن مفاصل کف پا با وجود خار پاشنه یا حتی بدون آن رنج می‌بردند انجام شد. نتایج نشان داد که کاهش متوسط ​​باورنکردنی درد 92٪ از افراد فقط با یک درمان وجود دارد. شاک ویو درمانی برای بیماران جذاب است چون می‌توان آن را به صورت خارج از بدن درمان کرد. از آنجا که این درمان غیرتهاجمی است، بسیاری از هزینه‌ها و خطرات جراحی برطرف می‌شود و به این ترتیب دستگاه پالس ویو برای بسیاری از اقدامات ارتوپدی، و اسکلت عضلانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شاک ویو تراپی چگونه کار می‌کند؟ 


هنگامی که فیزیوتراپیست تشخیص داد که درد از کجا ناشی می‌شود و اینکه روش درمانی شاک ویو روش صحیحی است که استفاده می‌شود، مقداری ژل در ناحیه دردناک زده می‌زند سپس از دستگاه استفاده می‌کند.

دستگیره دستگاه شامل یک پرتابه پر سرعت است که توسط کمپرسور کنترل می‌شود. این پرتابه برای تولید امواج شوک شعاعی، انرژی را به اپلیکاتور منتقل می‌کند، سپس از طریق بدن پخش و جذب بدن می‌شود. فرکانس و فشار امواج را می‌توان تنظیم کرد.امواج شوک با ایجاد ماده P و تحریک بیش از حد سنسورهای درد، درد را تا حدی کاهش می‌دهند. خود بدن بافت‌های آسیب دیده را بازسازی می‌کند و در نتیجه اثرات زیر ایجاد می‌شود:

• بهبود جریان خون و ایجاد عروق جدید

• افزایش فاکتورهای رشد

• سلول‌های بنیادی مزانشیمی بیشتر

• تحریک متابولیسم

شاک ویو درمانی نشان داده است که به طور موثر موارد زیر را درمان می‌کند 


  • پا – خار پاشنه، ورم مفاصل کف پا، تاندونیت آشیل
  • آرنج – آرنج تنیس و گلف بازان
  • شانه – تاندونیت (التهاب همراه با پارگی) کلسیفیک (جمع شدن کلسیم) عضلات روتاتور کاف
  • التهاب مفصل زانو – کشکک
  • بورسیت (التهاب) لگن
  • پایین ساق پا – درد ساق پا
  • بالای پا – سندرم ایلیوتیبیال (بیماری که بیشتر در ورزشکاران دوچرخه سوار و کسانی که مسافت‌های زیاد راه می‌روند ایجاد می‌شود)
  • کمردرد – نواحی کمر و ستون فقرات گردن و درد مزمن عضلانی

این روش شامل چه مواردی می‌شود؟ 


شاک ویو تراپی شامل چه مواردی می‌شود؟

یکی از مهمترین مزایای شاک ویوتراپی این است که می‌توان خارج از بدن درد را برطرف کرد. از آنجا که غیرتهاجمی است، هیچ دوره نقاهت طولانی ندارد، و نیازی به کناره‌گیری از کار، بازی و خطر ایجاد آسیب‌های بیشتر در آن وجود ندارد. اما در مورد جراحی نمی‌توان چنین ادعایی داشت.

در طول دوره درمان برای این که تکنسین به راحتی بتواند درمان را انجام دهد باید در راحت‌ترین شکل ممکن دراز بکشید. تکنسین اطمینان حاصل می‌کند که شما در تمام مدت راحت هستید یا نه و تمام جوانب درمان در تمام مراحل برای شما توضیح داده خواهد شد. گاهی اوقات از اسکن اولتراسوند برای مشاهده و هدف قرار دادن منطقه آسیب دیده استفاده می‌شود. در طول درمان، شما صداهای کلیک تکراری را می‌شنوید، نگران نباشید دستگاه شاک ویو به این ترتیب کار می‌کند.

تکنسین‌ها هزاران روش درمانی را انجام داده‌اند و از قدرت نفوذ اثرات ضد درد امواج شوک کاملا آگاهی دارند و با مهارت کامل این کار را انجام می‌دهند تا درمان برای شما در کمال آرامش انجام شود. اگر عصبی یا مضطرب هستید، با پزشک یا تکنسین درمان خود صحبت کنید. هدف این است که همیشه در طول هر درمانی شما راحت و آرام باشید.

مدت زمان درمان کوتاه است، اما بعضی بیماران ممکن است کمی حساسیت‌ از خود نشان دهند.

مزیت این دستگاه این است که درمان فقط حدود 8 تا 10 دقیقه طول می‌کشد. شاک ویو درمانی همیشه با آموزش، درمان دستی یا سایر تکنیک‌های فیزیوتراپی مثل ورزش‌هایی که به بیمار داده می‌شود و باید در خانه انجام شود در طول درمان ترکیب می‌شود.

مزایای درمان شاک ویو برای بیمار


شاک ویو تراپی مزایای بسیاری برای بیمارانی دارد که طی چندین سال غالباً با شکایت از درد مزمن رنج می‌برند. این گزینه جایگزین خوب و واقع گرایانه‌ای برای داروهای ضد درد و جراحی است زیرا کمتر تهاجمی، استرس‌زا و تمرکز بیشتر روی ویژگی‌های خود ترمیم کنندگی بدن دارد. مزایای ارائه شده توسط شاک ویو درمانی شامل موارد زیر است:

  • جایگزین واقع بینانه برای جراحی یا دارو
  • علت درد را درمان می‌کند، نه علائم را
  • 80٪ میزان موفقیت
  • به طور متوسط ​​6 تا 8 جلسه درمانی لازم است
  • درمان سریع در هر جلسه (8-10 دقیقه)
  • عوارض جانبی محدود و فقط با اندکی خطر مقداری قرمزی یا تورم
  • تسکین درد و بهبودی اغلب فقط پس از چند روز
  • روش درمانی قابل اعتماد و اثبات شده علمی برای بسیاری از دردها

آیا عوارض جانبی دارد؟ 


در صورت وجود گردش خون یا اختلال عصبی، عفونت، تومور استخوان یا بیماری متابولیک استخوان، نباید از روش شاک ویو استفاده کرد.در صورت وجود زخم باز یا تومور یا در دوران بارداری، نباید از شاک ویو درمانی استفاده کرد. افرادی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می‌کنند یا دارای اختلالات شدید گردش خون هستند نیز ممکن است واجد شرایط درمان نباشند.

چه نوع بهبودی می‌توانم انتظار داشته باشم؟ 


تراپی شوکویوتراپی میکروتروما (ضایعه میکروسکوپی) با فشار به ناحیه مورد نظر در بدن، تولید سلول‌های بافتی جدید را تحریک می‌کند. این فرآیند منجر به تجدید رگ‌ها و بازسازی بافت‌ها می‌شود. در طول روزها، هفته‌ها یا ماه‌ها، بهبود تدریجی را تجربه خواهید کرد. بعد از درمان، بیماران ممکن است درد یا کبودی خفیفی را تجربه کنند، اما این موارد معمولاً رایج نیست و بسیاری از بیماران از روز اول تسکین کامل درد را تجربه می‌کنند. در هفته سیزدهم، بسیاری از بیماران بهبود قابل توجهی را تجربه خواهند کرد.

در برخی موارد، پس از شانزده هفته درمانی، تقریباً 20٪ از بیماران نیاز به ادامه درمان دارند. بهبود و کاهش درد زمان می‌برد و باید صبور باشید. زمان کلی بهبود ناحیه آسیب دیده ممکن است تا یک سال طول بکشد. برنامه درمانی معمولاً شامل 45 جلسه است و بسته به شرایط و شدت بیماری، برنامه‌ریزی می‌شود.

یکی از مزایای جذاب شوکویوتراپی این است که شما نیازی به عمل جراحی ندارید و نیازی به تحمل وقفه طولانی در کار یا فعالیت‌های روزانه خود برای بهبود پس از عمل ندارید.

چه زمانی باید شاک ویو تراپی انجام دهم؟ 


چه زمانی باید شاک ویو تراپی انجام دهم؟

اگر بیش از شش ماه است که شرایط درد و ناراحتی در بدن خود دارید و چندین روش درمانی محافظه کارانه را بدون هیچ نتیجه‌ای امتحان کرده‌اید، بهتر است این بار از روش شاک ویو تراپی استفاده کنید. به تعویق انداختن و امید به اینکه مشکل به خودی خود برطرف شود کاملا طبیعی است. با این حال، در شرایطی مانند التهاب تاندون، ادامه استفاده و تحلیل رفتن بیشتر می‌تواند منجر به یک وضعیت جدی‌تر و دردناک‌تر شود که در نهایت درمان آن دشوارتر است.

به عنوان مثال، هر بار که هنگام قرار دادن وزن روی پاشنه خود و یا بلند کردن چیزی با بازوی خود احساس درد می‌کنید، به این دلیل است که شما روی بافت تاندون که قبلاً آسیب دیده است تنش ایجاد می‌کنید. هنگامی که این بیماری به پارگی تبدیل شود، دیگر چاره‌ای نیست و شما هیچ گزینه درمانی دیگری جز جراحی نخواهید داشت. علاوه بر این، در صورت عدم درمان، ممکن است مشکلات جدیدی را تجربه کنید.

وقتی درد در پاشنه پا باشد، ممکن است به طور طبیعی با راه رفتن روی انگشتان پا یا لنگیدن بخواهید آن را جبران کنید تا از درد در امان باشید. این حرکات غیرطبیعی می‌تواند باعث کشیدگی زانو، لگن و کمرتان شود و یا حتی بدتر از آن، ممکن است منجر به همان وضعیت در پای دیگر شود. مشکلات برهم خوردن تعادل در بدن زمانی رخ می‌دهد که درد مزمن درمان نشده باقی بماند. اگر درد شما تازه شروع شده باشد ، ممکن است با رسیدگی زود هنگام از ایجاد یک بیماری مزمن و دشوار برای درمان بیماری جلوگیری کنید. مراقب خودتان باشید. مشکل را برطرف کنید و درمان را به تأخیر نیاندازید.

مقالات مرتبط

تلفن نوبت دهی کلینیک