علت،علائم،تشخیص و درمان گرفتگی، اسپاسم و خشکی عضلات و رگ گردن

گرفتگی عضلات گردن

اسپاسم گردن به معنای انقباض ناگهانی و غیر دائمی عضلات گردن است که به دلیل فشار، استفاده بیش از حد، ضعف عضلانی یا درد مرتبط با آسیب یا اختلال ایجاد می‌شود. در برخی موارد، مانند اختلال کشیدگی یا انقباض عضلات گردن، این اسپاسم ممکن است باعث محدودیت در چرخش یا تکان دادن سر شود. برخی از اسپاسم‌های گردن، نزدیک به نخاع یا ریشه‌های عصبی قرار می‌گیرند که به داخل و خارج نخاع متصل می‌شوند و ممکن است فشاری بر روی این اعصاب حساس ایجاد کنند و در بعضی مواقع باعث درد شدید شوند.

گرفتگی عضلات گردن

هر‌ یک از ما ممکن است در هر نقطه‌ای از زندگی خود، اسپاسم گردن را تجربه کنیم. اگر خشکی گردن پس از یک هفته بهبود نیافته باشد، باید توسط یک پزشک بررسی شود. همچنین بدون در نظر گرفتن مدت طولانی، خشکی گردن همراه با علائم هشدار دهنده‌ای چون تب، سردرد، تهوع یا استفراغ یا خواب‌آلودگی ناخواسته باید بلافاصله توسط پزشک بررسی شود. پزشکان ما در می‌توانند با انجام روش‌های درمانی مانند ماساژ درمانی، درمان دستی، تزریق اوزون و آموزش حرکات وزشی به شما در درمان خشکی و گرفتگی گردن کمک کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت با شماره‌ 02122780702 یا 02122780701 تماس حاصل فرمایید.

علل اسپاسم گردن


علائم گرفتگی رگ گردن

علل اسپاسم و گرفتگی گردن عبارتند از:

  •  وضعيت‌های ایستادن و نشستن غلط
  •  وزن شانه
  •  بلند کردن اشیاء سنگین
  •  قرار گرفتن در موقعیت غیر طبیعی
  •  استرس احساسی
  •  فشار در طول فعالیت بدنی
  •  استفاده بیش از حد از عضلات گردن
  •  عدم دریافت مایعات کافی
  •  اسپوندیلوز سرویکس
  •  آسیب ویپلش (نوعی رگ به رگ شدن)
  •  کار با کامپیوتر
  •  دیسک دژنراتیو
  •  دیسک کمر
  •  تنگی مجرای کانال نخاعی سرویکس
  •  مننژیت
  •  تروما

علائم


درد و احساسات دیگر که ممکن است همراه با اسپاسم و گرفتگی گردن تجربه کنید، می‌تواند برای شما ترسناک و ناتوان کننده باشد. در حالی که هر فرد بسته به علت اسپاسم گردن تجربه متفاوتی دارد، برخی از نشانه‌های معمول در اسپاسم و گرفتگی گردن وجود دارد.
برخی دیگر از علائم اسپاسم و گرفتگی گردن عبارتند از:

  •  درد عضلات: عضلات در داخل و اطراف منطقه آسیب دیده ممکن است دردناک باشند و نقاط حساس به لمس داشته باشند.
  •  سفتی: عضلات گردن سفت می‌شوند و ممکن است حرکت دادن گردن دشوار باشد.
  •  درد عصب: درد گردن می‌تواند به بازوها و حتی پاها منتشر شود. بعضی افراد احساس سوزن و سوزن شدن را در بازوهای خود توصیف می‌کنند، در حالی که دیگران احساس سوزش یا بی‌حسی می‌کنند. درد عصب معمولا در هنگام شب شدیدتر است.
  •  کاهش محدوده حركتی: معمولا در اثر اسپاسم گردن مقداری که شما می‌توانید سر خود را از یک سمت به سمت دیگر بچرخانید یا به سمت جلو و عقب جابه‌جا کنید، محدود می‌شود.
  •  قفل شدن مفاصل: ناتوانی در حرکت کردن به جلو به دلیل قفل شدن مفاصل در یک موقعیت خاص
  •  ایجاد مایع: تنش منجر به ایجاد مایع می‌شود، که باعث گره‌های عضلانی دردناک می‌شود.

تشخیص


در صورت عدم بهبود اسپاسم عضلانی گردن، پزشک ممکن است با انجام معاینه فیزیکی و بررسی تاریخچه پزشکی، بتواند علت را به سادگی تشخیص دهد. در بعضی موارد، برای تشخیص دقیقتر، تصویربرداری مانند اشعه ایکس، ام‌آرآی و سی‌تی اسکن ممکن است لازم باشد. این روش‌های تصویربرداری قادرند ستون فقرات را بررسی کرده و مشکلاتی مانند اختلال دیسک یا مشکلات نخاعی را تشخیص دهند. همچنین، با استفاده از تصویربرداری، می‌توان تراکم ریشه‌های عصبی را شناسایی کرد.

در برخی موارد، آزمایش‌های هدایت الکترومیوگرافی یا عصبی ممکن است در صورتی که فرد از اسپاسم عضلانی گردن رنج می‌برد، انجام شود. این آزمایش‌ها قادرند فعالیت الکتریکی اعصاب و عضلات را ارزیابی کرده و به تشخیص اینکه آیا آسیب عصبی ممکن است عامل درد گردن باشد یا خیر، کمک کنند.

درمان گرفتگی گردن


شایع‌ترین روش‌های درمان اسپاسم و گرفتگی گردن عبارتند از:

یخ و حرارت درمانی

درمان گرفتگی گردن با یخ و حرارت درمانی

برای درکان گرفتگی گردن یک بسته یخ، بسته ژل یا بسته سبزیجات یخ زده را هر 3 تا 4 ساعت یکبار تا 20 دقیقه درون لباس روی گردن خود در یک زمان قرار دهید. گاهی اوقات، به خصوص در مورد اسپاسم‌های تکرار شونده، حرارت مرطوب می‌تواند کمک کند. گرمای مرطوب از طریق قطعات گرم یا پد‌های گرم کننده‌ی مرطوب که شما می‌توانید از اکثر داروخانه‌ها خریداری کنید، دستمال مرطوب یا حوله‌ای که در خشک کن و یا دوش آبگرم گرم شده است، تامین می‌شود.

دارو

پزشک ممکن است برای درمان گرفتگی عضلات گردن داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن را توصیه کند یا ممکن است یک آرام‌بخش عضلانی تجویز کند. داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) ممکن است باعث خونریزی معده و مشکلات دیگر شود. بنابراین بیش از 10 روز مصرف آن را ادامه ندهید، مگر با تجویز پزشک.

ماساژ درمانی

ماساژ درمانی گرفتگی گردن

برای درمان خشکی گردن شما ممکن است بتوانید خودتان ماساژ درمانی گردن خود را با پیدا کردن عضلات منقبض شده و وارد کردن فشار عمیق بر روی این عضلات، انجام دهید. شما همچنین ممکن است این ماساژ را از یک دوست یا درمانگر دریافت کنید.

تزریق استروئید

درمان گرفتگی گردن باتزریق استروئید

اگر درمان‌های فوق موثر واقع نشود، پزشک ممکن است به شما یک شات داروی استروئیدی تزریق کند یا یک داروی بی‌حسی به عضله تزریق کند.

تزریق اوزون

درمان گرفتگی گردن با تزریق اوزون

تزریق اوزون می‌تواند راهکاری برای تسکین درد و اسپاسم فراهم آورد و حتی برای بیماران که آسیب جدی به مفاصلشان وارد شده، شروع به بازسازی بافت بکند.

لیزر درمانی سرد

درمان گرفتگی گردن با لیزر درمانی سرد

لیزر درمانی سرد درمانی است که از طول موج‌های خاص نوری برای تعامل با بافت استفاده می‌کند و تصور می‌شود که به سرعت بخشیدن به روند بهبود کمک می‌کند. این روش می‌تواند در بیمارانی که از انواع بیماری‌های حاد و مزمن رنج می‌برند به منظور کمک به از بین بردن درد، تورم، کاهش اسپاسم و افزایش کارایی استفاده شود.

طب سوزنی

درمان گرفتگی گردن با طب سوزنی

طب سوزنی خشک شامل استفاده از سوزن‌ها (اغلب سوزن‌های مخصوص طب سوزنی) است که به طور مستقیم در نقاط درد مزمن وارد می‌شوند تا سعی در از بین بردن درد یا تنش و اسپاسم در این نقاط داشته باشند.

درمان دستی

درمان دستی گرفتگی گردن

درمانی دستی گاهی برای اسپاسم و گرفتگی گردن استفاده می‌شود. پزشکان کایروپراکتیک (درمانگر کایروپرکتیک) از دستکاری ستون فقرات استفاده می‌کنند که نوعی روش درمانی است که از فشار روی مفصل ستون فقرات استفاده می‌کند. این روش به بهبود درد و عملکرد استفاده می‌شود.

تحریک الکتریکی

درمان گرفتگی گردن با تحریک الکتریکی

تحریک عضلانی الکتریکی از ارسال جریان الکتریکی ضعیف به بافت‌های تحریک شده برای کاهش درد و تسهیل بهبودی استفاده می‌کند. الکترود‌ها در ناحیه گردن بر روی پوست قرار می‌گیرند تا ماهیچه‌های مناسب را به کار گیرد.

درمان اولتراسوند

درمان گرفتگی گردن با اولتراسوند

درمان اولتراسوند که در دفتر کایروپراکتیک ما استفاده می‌شود یک روش درمانی است که از امواج صوتی برای درمان عضلات تحریک شده، مفاصل و بافت نرم استفاده می‌کند. امواج صوتی به داخل بافت و عروق اطراف منتقل می‌شوند تا بتوانند به عضلات نفوذ کنند. نتیجه، گرم شدن بافت عمیق عضلات است. این روند باعث آرامش بافت می‌شود و برای درمان ضعف و اسپاسم و گرفتگی رگ گردن مفید است.

شاک ویو تراپی

درمان گرفتگی گردن با شاک ویو تراپی

شاک ویوتراپی، یک روش بین المللی برای درمان درد، اسپاسم و التهاب است که از طریق بازسازی بافت تحریک شده عمل می‌کند. با استفاده از امواج صوتی انرژی بالا، شوک ویو موجب رشد رگ‌های خونی و بازسازی بافت می‌شود و در نتیجه بسیاری از شرایط درد را درمان می‌کند.

تمرینات ورزشی

 

 

برای کاهش درد گردن و درمان گرفتگی عضلات گردن، این سه تمرین ورزشی ساده را در خانه یا محل کار خود امتحان کنید.

کشش ساده گردن

درمان گرفتگی گردن با کشش ساده گردن

درحالی که نگاهتان رو به جلو است بنشینید یا بایستید. به آرامی دستان خود را پشت سر خود نگه دارید، از گردن خود برای چرخاندن سرتان به سمت راست استفاده کنید. با استفاده از دست خود به آرامی چانه خود را به سمت راست قفسه سینه خود فشار دهید. آرام بمانید و سر خود را 15 سانیه به سمت قفسه سینه نگه دارید. این حرکت کششی را سه بار برای هر طرف انجام دهید.

حرکت کششی عضلات نردبانی

درمان گرفتگی گردن با حرکت کششی عضلات نردبانی

در حالی که دو دست خود را پشت کمر قرار داده‌اید بنشینید یا بایستید. یکی از شانه‌ها را به سمت پایین فشار دهید و سر خود را به طرف مقابل بچرخانید تا زمانی که یک کشش ملایم را در گردن خود حس کنید. 15 تا 30 ثانیه در این حالت بمانید و سپس به موقعیت اولیه بازگردید. این کشش را سه بار در هر طرف انجام دهید.

بالا بردن سر همراه با گرد کردن گردن

درمان گرفتگی گردن با بالا بردن سر همراه با گرد کردن گردن

به روی کمر به حالت طاق باز روی یک سطح صاف در حالی که زانوهای خود را خم کرده‌اید و کف پاها را روی زمین قرار داده‌اید، دراز بکشید. چانه خود را به سینه خود برسانید و سر خود را در حدود سه اینچ از کف از زمین بلند کنید در حالی که شانه‌هایتان را روی زمین قرار داده‌اید. این موقعیت را برای 10 ثانیه نگه دارید. حرکت را پنج بار تکرار کنید. با ادامه انجام این تمرین، سعی کنید این کار را به گونه‌ای ادامه دهید که زمان نگه داشتن سر خود را به 20 تا 30 ثانیه برسانید.

مقالات مرتبط

تلفن نوبت دهی کلینیک