درمان گردن درد با فیزیوتراپی (اصلاح وضعیت بدن، ماساژ، اولتراسوند)

معمولاً در طول یک سال در حدود 20 درصد از افراد گردن درد را تجربه می‌کنند. صرف‌نظر از شغلی که دارید، احتمال دارد که گاهی اوقات دچار خشکی و درد در گردن شوید. گردن درد می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد زیرا در صورت عدم درمان عود می‌کند و گردن درد مزمن و طولانی‌مدت ایجاد می‌شود؛ بنابراین گردن درد مسئله‌ی مهمی است که بهتر است هر چه زودتر درمان شود.

فیزیوتراپی یکی از مؤثرترین روش‌ها برای درمان گردن درد است. این درمان نه تنها به مدیریت دردتان کمک می‌کند، بلکه همچنین ممکن است به تقویت عضلات گردن و بهبود دامنه حرکتی شما کمک کند.

فیزیوتراپی شامل یک سری از روش‌های درمانی برای گردن درد می‌شود و حتی می‌تواند سایر بیماری‌ها از جمله سردرد و کمردرد را نیز درمان و مدیریت کند. توانایی یک فیزیوتراپیست برای طراحی و شخصی سازی برنامه‌های درمانی بر اساس تجربیات خاص بیمار می‌تواند تفاوت بزرگی در روند و نتایج درمان ایجاد کند.

از آنجا که گردن درد می‌تواند بدتر شود و در صورت عدم درمان مجدداً عود کند، پس مهم است که هنگامی که دچار گردن درد می‌شوید، در اسرع وقت با یک فیزیوتراپیست مشورت کنید. همان‌طور که می‌گویند، پیشگیری همیشه بهتر از درمان است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی درمان گردن درد با فیزیوتراپی و یا برای رزرو نوبت در کلینیک توان‌بخشی امید، با شماره تلفن‌های 02122780702 تماس حاصل فرمایید.

دلایل شایع درد گردن چیست؟


قبل از درمان گردن درد، یک فیزیوتراپیست سعی می‌کند علل احتمالی که منجر به بروز درد در گردن شده‌اند را شناسایی کند. این امر درمان دقیق و مؤثر را تضمین می‌کند. در اینجا برخی از شایع‌ترین علل گردن درد ذکر شده است:

  • صدمات و ضربه‌هایی که قبلاً به گردن وارد شده‌اند
  • وضعیت نادرست بدن در هنگام ایستادن و نشستن
  • سبک زندگی بی‌تحرک
  • وضعیت نامناسب قرارگیری بدن در محل کار
  • داشتن عضلات ضعیف
  • سفتی و گرفتگی در گردن
  • قرارگیری بدن در وضعیت نامناسب در هنگام خواب
  • آرتروز گردن
  • دیسک گردن

پس از مشخص شدن علت اصلی، فیزیوتراپیست ها می‌دانند که چه روش‌ها و گزینه‌های درمانی را برای بیماران انجام دهند تا مؤثرترین و ماندگارترین تسکین را داشته باشند. آن‌ها همچنین می‌دانند که برای حفظ سلامت گردن و جلوگیری از بروز مجدد گردن درد، کدام تمرینات را تجویز و توصیه کنند.

علائم و نشانه‌های گردن درد


علائم و نشانه‌های همراه با درد گردن که می‌توان با فیزیوتراپی درمان کرد عبارت‌اند از:

 

علائم گردن درد

  • اسپاسم عضلانی: اسپاسم عضله‌ی ذوزنقه‌ای و پارااسپاینال در هنگام گردن درد، مسئله‌ای شایع است. اسپاسم یک انقباض ناگهانی، قوی و غیرارادی در عضلات است. در این حین ماهیچه‌ها احساس درد، سفتی و گرفتگی شدید می‌کنند. در صورتی که دچار اسپاسم عضلات گردن شوید، شاید نتوانید گردن خود را حرکت دهید – گاهی اوقات آن را گرفتگی شدید گردن می‌نامند. پزشک یا فیزیوتراپیست شما نیز شاید آن را تورتیکولی حاد یا کجی گردن بنامد.
  • درد عضلانی: دردی در عضلات گردن ایجاد می‌شود و ممکن است دارای گره‌های سفت (نقاط ماشه‌ای) باشند که موقع لمس حساس و دردناک هستند. درد اغلب در وسط و پشت گردن احساس می‌شود، یا ممکن است فقط در یک طرف گردن درد داشته باشد.
  • خشکی گردن: عضلات گردن سفت می‌شوند و اگر بیش از حد طولانی در یک حالت بمانید احساس سفتی و خشکی بیشتری را در گردن خواهید داشت. سفتی گردن می‌تواند حرکت گردن را دشوار یا دردناک کند.
  • درد عصبی تابشی (درد تیر کشنده): درد از ناحیه گردن تا شانه می‌تواند به سمت پایین دست‌ها و گاهی تا پاها منتشر شود. ممکن است احساس گزگز یا سوزن سوزن شدن در بازوها داشته باشید که می‌تواند با بی‌حسی، سوزش یا ضعف همراه باشد.
  • سردرد: سردرد همراه با مشکلات گردن یک مسئله‌ی شایع است. این سردردها معمولاً یک نوع سردرد مبهم هستند، نه یک درد شدید. درحالی‌که سردردها اغلب در پشت سر احساس می‌شوند، اما ممکن است درد به کناره‌ها و حتی جلوی سر نیز سرایت کند.
  • کاهش دامنه حرکتی: اگر نمی‌توانید سر خود را به یک اندازه به سمت هر شانه بچرخانید، یا در هنگامی که سر خود را تا سینه پایین می‌آورید یا سرتان را به سمت عقب کج کنید احساس محدودیت در حرکت می‌کنید و این نشان می‌دهد که دامنه حرکتی شما کاهش یافته است. پزشک شما ممکن است در هنگام معاینه این محدوده‌های حرکتی را تست کند.

فیزیوتراپی چگونه می‌تواند کمک کننده باشد؟


از آنجایی که گردن درد می‌تواند از عوامل مختلفی ناشی شود، فیزیوتراپیست ها انواع مختلفی از درمان‌ها را ارائه می‌دهند. همچنین لازم به ذکر است که شرایط هر فرد منحصر به فرد است. بر این اساس، فیزیوتراپیست ها برنامه‌های درمانی منحصر به فرد و شخصی سازی شده‌ای را برای هر یک از بیماران خود ارائه می‌دهند.

برخی از درمان‌هایی که به طور بالقوه توسط فیزیوتراپیست ها تجویز می‌شود شامل ماساژ، تمرینات، حرکات، الکتروتراپی، دست‌کاری یا درمان دستی، اصلاح وضعیت بدن و غیره است. فیزیوتراپیست همچنین ممکن است از درمان دستی استفاده کند و توصیه‌هایی در مورد تمرینات مختلف به شما ارائه دهد که بافت‌ها و عضلات ضعیف گردن را تقویت می‌کنند.

فیزیوتراپیست ها همچنین ممکن است در موارد ابتلا به گردن درد از روش‌ها و گزینه‌های درمانی زیر استفاده کنند:

ارزیابی و مشاوره


اولین قدم فیزیوتراپیست شما احتمالاً ارزیابی عمیق این وضعیت خواهد بود تا درک بهتری از علت بروز گردن درد داشته باشید.

معاینه و ارزیابی مجدد، هم در ابتدا و هم در پایان جلسات انجام می‌شود. به این ترتیب، می‌توان به خوبی متوجه‌ی اثرات روش درمانی مورد استفاده شد و از مؤثرترین درمان‌ها می‌توان برای پیشرفت در درمان استفاده کرد.

همچنین، مشاوره و توصیه‌هایی به منظور حفظ وضعیت سالم گردن و جلوگیری از بروز مجدد گردن درد در آینده، به بیماران در اختیار بیماران قرار داده می‌شود.

کیسه‌های گرم و سرد

فیزیوتراپیست کیسه‌های گرم یا سردی را، که پک‌های یخ و گرمایشی نیز نامیده می‌شوند، روی گردن شما استعمال می‌کند تا درد و تورم را به طور موقت کاهش دهد.

پک‌های سرد به کاهش تورم و التهاب کمک می‌کند در حالی که پک‌های گرمایشی می‌توانند جریان خون را در ناحیه آسیب دیده تقویت کرده و ماهیچه‌های سفت یا گرفته را شل کنند. این دو درمان اغلب به صورت متناوب با یکدیگر (یکی در میان) انجام می‌شوند، اگرچه این بستگی به نوع خاصی از گردن درد یا آسیب دیدگی و همچنین ترجیح خودتان دارد.

اصلاح و تغییراتی در محیط کار

اصلاح در تنظیمات یا شرایط محیط کار می‌تواند یک راه مؤثر برای رفع گردن درد باشد. به عنوان مثال، محل کار یا میز کار شما ممکن است طوری تنظیم شود که حالت راحت‌تری برای گردنتان در هنگام کار ایجاد کند. استفاده از صندلی‌ها، میزها و سایر وسایلی که طراحی ارگونومیکی دارند، یک گزینه مناسب است، زیرا این وسایل از وارد شدن فشار و درد بر بدن و خصوصاً بر گردن کاربران جلوگیری می‌کند. این تغییرات ارگونومیک را نیز می‌توان در خانه‌تان ایجاد کنید.

درمان دستی برای کاهش درد

بخش دیگری از فیزیوتراپی شامل استفاده از روش‌هایی است که می‌تواند به طور دستی، درد و ناراحتی در گردن را تسکین دهد. این روش شامل ماساژ گردن برای شل شدن عضلات می‌باشد.

درمان برای گردن درد

روش‌های آموزشی

روش‌های آموزشی بخش مهمی از برنامه درمانی است. این روش‌ها شامل آموزش قرار دادن بدن در وضعیت صحیح به بیماران و همچنین حالت‌های مناسب بدن در هنگام نشستن و خوابیدن است. یادگیری نحوه پیشگیری و مدیریت گردن درد، بخش مهمی از اصلاح گردن درد ناشی از وضعیت قرارگیری نامناسب بدن است.

اولتراسوند تراپی

درمان با اولتراسوند معمولاً روی ناحیه دردناک یا متورم اعمال می‌شود، سپس یک دستگاه دستی به آرامی به سطح پوست مالیده می‌شود و در عین حال امواج صوتی پرتوان را به سطح و بافت‌ها ارسال می‌کند. برخی از افراد متوجه می‌شوند که اولتراسوند یک احساس گرمای ملایمی را ایجاد می‌کند که باعث شل شدن عضلات گردن و کاهش گردن درد می‌شود.

اولتراسوند برای گردن درد

تحریک الکتریکی عصبی زیر جلدی (TENS)

درمان TENS روشی است که پالس‌های الکتریکی را به اعصاب حسی زیر پوست می‌فرستد تا بتواند احساس درد و گرفتگی را به یک احساس قابل تحمل تغییر دهد.

طب سوزنی / سوزن خشک

طب سوزنی یک نوع طب باستانی است که از چین شروع شده است. ثابت شده است که این درمان به تشویق فرایندهای بهبودی طبیعی در بدن، کاهش درد و بهبود تحرکتان کمک می‌کند. برای انجام این درمان، فیزیوتراپیست سوزن‌های کوچک و استریل شده‌ای را در مناطق کلیدی که عروق خونی و انتهای عصبی به هم نزدیک می‌شوند وارد می‌کند.

در درمان با سوزن خشک (Dry Needling) از سوزن‌های مشابه با سوزن‌هایی که برای طب سوزنی هستند استفاده می‌کنند، با این تفاوت که در نقاط ماشه‌ای و ماهیچه‌های کشیده شده قرار می‌گیرد تا باعث “برگرداندن به کار” ماهیچه شود (منقبض و شل شدن ماهیچه).

هنگام درمان گردن درد، فیزیوتراپیست های ما از شما در مورد برخی از کارهای روزمره، علائم، رژیم‌ها و موارد دیگر برای تعیین نقاط مطلوب در بدن شما برای قرار دادن سوزن‌ها سؤال می‌کنند.

تمرینات ورزشی

درمان فیزیوتراپی فعال یک اصطلاح جامع است که به تمرینات، حرکات و فعالیت‌های تجویز شده برای کمک به بیماران برای تقویت بدن و بازگرداندن تحرک آن‌ها و همچنین جلوگیری از درد یا آسیب‌های آینده اشاره دارد.

همیشه برای انجام حرکات کششی برای گردن خود منتظر توصیه‌ها و تجویز پزشک یا فیزیوتراپیست خود باشید، زیرا همه تمرینات و حرکات کششی سبب رفع همه منابع درد نمی‌شوند و در صورت مناسب نبودن ممکن است برخی از مشکلات حتی بدتر شوند. برخی از درمان‌های فیزیوتراپی فعال که توسط فیزیوتراپیست ها برای رفع گردن درد تجویز می‌شوند، عبارت‌اند از:

تمریناتی برای درد گردن:

تیلت (خم کردن) گردن

سر خود را به سمت پایین خم کنید به‌طوری‌که چانه روی سینه‌تان قرار بگیرد. عضلات گردن به آرامی بکشید و برای پنج ثانیه نگه دارید. سپس به حالت اولیه برگردید و 5 بار این کار را تکرار کنید.

تیلت برای گردن درد

تیلت جانبی گردن

سر را به سمت شانه‌تان خم کنید تا گوشتان به شانه برسد. ماهیچه‌های گردن خود را به آرامی کشیده کنید و 5 ثانیه نگه دارید. سر خود را به مرکز برگردانید و این حرکت را در طرف مقابل تکرار کنید. این حرکت را 5 بار برای هر طرف تکرار کنید.

تیلت جانبی برای گردن درد

چرخش گردن

سر خود را به یک طرف بچرخانید، چانه‌تان را در یک ارتفاع نگه دارید و در محدوده‌ای راحت چرخش دهید. ماهیچه‌های گردن را به آرامی کشیده کنید و 5 ثانیه نگه دارید.

چرخش برای گردن درد

سر خود را به مرکز برگردانید و حرکت را در طرف دیگر تکرار کنید. این حرکت را 5 بار در هر طرف تکرار کنید.

کشش گردن

بدن را صاف نگه دارید، چانه خود را به جلو فشار دهید تا گلوی شما کشیده شود.

کشش برای گردن درد

عضلات گردن خود را به آرامی کشیده کنید و برای 5 ثانیه نگه دارید. سر خود را به مرکز برگردانید و آن را به عقب فشار دهید و چانه خود را بالا نگه دارید. برای 5 ثانیه این حالت را نگه دارید و حرکت را برای 5 بار تکرار کنید.

حرکت شنای روی دیوار

برای شروع، پاهای خود را تقریباً به عرض شانه باز کنید. همان‌طور که در تصویر نشان داده شده است دست‌ها را کمی پایین‌تر از سطح شانه بر روی دیوار قرار دهید و آرنج‌هایتان کاملاً صاف باشند. سپس آرنج‌ها را خم کنید در حالی که سر را در حالت خنثی نگه داشته‌اید. این حرکت را در 1 یا 2 ست 10 تایی تکرار کنید. این تمرین را 2 بار در روز انجام دهید.

شنا برای گردن درد

 حرکت پارو به صورت خوابیده روی شکم

روی شکم دراز بکشید در حالی که دستان خود را از کنار تخت آویزان کرده‌اید (سعی کنید بدن خود را به گونه‌ای زاویه دهید که سر شما به گوشه تخت باشد). برای راحتی بیشتر می‌توانید از یک بالش در زیر شکم استفاده کنید.

پارو برای گردن درد

با خم کردن آرنج و فشردن تیغه‌های شانه به سمت یکدیگر شروع کنید و دست‌ها را به عقب بکشید و سپس به آرامی به حالت اولیه بازگردید. توجه کنید که در هنگامی که بازوها را به عقب می‌کشید، سرتان را به بالا بلند نکنید. این حرکت را برای 20 بار تکرار کنید. این تمرین را 2 بار در روز انجام دهید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Buttonتماس