درمان گردن درد در کوتاه ترین زمان با لیزر، شاک ویو و طب سوزنی

در زندگی واقعی، گردن درد ناشی از فتق دیسک‌های گردن چیزی بیشتر از یک ناراحتی ساده است. تحت فشار قرار گرفتن اعصاب گردن و درد شانه مربوط به آن می‌توانند در فعالیت‌های روزانه‌ی شما اختلال ایجاد کنند. این درد همچنین می‌تواند خواب راحت شب را از شما بگیرد. چه درد به‌ صورت ناگهانی شروع شده باشد و چه در اثر یک آسیب، شما گزینه‌های مختلفی برای درمان خواهید داشت.

در موارد حاد، برخی از بیماران خارش و بی‌حسی را در شانه‌ها و دست‌های خود مشاهده می‌کنند. اگر متوجه ضعف و یا دشواری در حرکت دست‌ها و شانه‌ها شدید به پزشک مراجعه کنید. پزشکان با تجربه در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی امید با بررسی دقیق، آزمایشات فیزیکی و عکس‌برداری روش‌های درمانی مؤثری از جمله طب سوزنی، فیزیوتراپی و یا درمان دستی را برای درمان بیماران مبتلا به گردن درد توصیه می‌کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت با شماره‌ی 02122780701 تماس حاصل فرمایید. 

علل


بسیاری از افراد پس از یک تصادف رانندگی یا آسیب ورزشی به دنبال درمان پینچ عصبی (تحت فشار قرار گرفتن عصب) در گردن هستند. همچنین ممکن است گردن درد در اثر پیچ خوردن یا حرکات مکرر گردن نیز ایجاد شود. مثل تمرین زیاد و یا نامناسب بازی گلف و یا خوابیدن در یک حالت نامناسب. آسیب‌ها و اختلالات خاص و حتی برخی فعالیت‌های روزانه می‌توانند باعث تحت فشار قرار گرفتن اعصاب گردن شما شوند. متخصصین ما علائم شما را در نظر گرفته و برای بررسی وجود عارضه‌های زیر، اسکن ام آا آی را برای شما تجویز می‌کنند:

  •  فتق دیسک: دیسک‌هایی که مسئول ضربه‌گیری در مهره‌های گردنی بوده و با نام دیسک‌های گردن نیز شناخته می‌شوند ممکن است بیرون زده، پاره شده و یا جابه‌جا شوند که منجر به درد خواهد شد.
  •  تنگی کانال نخاعی: برخی از افراد به تنگی کانال دربرگیرنده‌ی نخاع مبتلا می‌شوند، عارضه‌ای که به آن تنگی کانال نخاعی گفته می‌شود. این تنگی زمانی رخ می‌دهد که دو مهره از موقعیت مناسب خود خارج شوند، رباط‌های ستون فقرات با گذشت زمان ضخیم شوند، خارهای استخوانی ایجاد شوند و یا التهاب ناشی از آرتروز فضا را برای نخاع کاهش دهد. زمانی که این عارضه در منطقه‌ی گردن ایجاد می‌شود، درد ناشی از تنگی کانال نخاعی در ناحیه‌ی گردن احساس خواهد شد.
  •  پوکی استخوان: زمانی که شاهد کاهش قابل‌توجه تراکم استخوانی و پوکی استخوان باشید، ممکن است ترک‌هایی در مهره‌های گردن ایجاد شوند. اگر مهره‌های شما تضعیف شده و به یکدیگر فشرده شوند ممکن است در اثر وارد شدن فشار به اعصاب گردن احساس درد کنید. این ترک‌ها همچنین می‌توانند منجر به جابه‌جا شدن مهره‌ها و وارد شدن فشار به اعصاب نخاعی شوند.
  •  استئوآرتریت: با افزایش سن ممکن است غضروف درون مفصل‌های ستون فقرات ملتهب شده و شروع به فرسایش کند. در اثر این مشکل لایه‌ی محافظ بین مفاصل از بین رفته و بر روی اعصاب گردن فشار وارد می‌شود.

علائم گردن درد مزمن


درد گردن و شانه برای هر فرد متفاوت خواهد بود. اگر هر یک از این علائم توصیف کننده‌ی حال شما باشند ممکن است به بیرون زدگی یا جابه‌جایی دیسک‌های گردن مبتلا باشید:

  •  درد در ناحیه‌ی گردن که با گذشت زمان بیشتر می‌شود.
  •  درد شدید و ناگهانی به هنگام چرخاندن گردن یا انجام حرکات ناگهانی
  •  درد منتشر شونده به داخل دست‌ها
  •  گرفتگی و درد در ناحیه‌ی گردن

تشخیص


برای تشخیص علت گردن درد مزمن، پزشک سابقه‌ی بیمار را بررسی کرده و قبل از انجام هر تست دیگری از قبیل عکس‌برداری با اشعه‌ی ایکس و آزمایش خون، او را از نظر فیزیکی معاینه می‌کند. عکس‌برداری با اشعه‌ی ایکس، سی تی اسکن، اسکن ام آر آی و برخی روش‌های دیگر از جمله روش‌های عکس‌برداری کاربردی برای تشخیص درد گردن می‌باشند. الکترومیوگرافی نیز پزشک را قادر می‌سازد تا سلامت عضلات شما و اعصاب کنترل کننده‌ی آن‌ها را بررسی کند.

درمان گردن درد


یک پزشک باتجربه می‌تواند با توجه به توصیف شما از درد و اسکن ام آر آی یک برنامه‌ی درمانی طراحی کند. اکثر افراد یک یا چند مورد از گزینه‌های زیر را استفاده می‌کنند.

استفاده از صندلی با پشتی گردن مناسب

حفظ حالت مناسب بدن راه مناسبی برای کنترل کردن درد گردن می‌باشد. پشتی گردن به شما کمک می‌کند تا ستون فقرات گردنی خود را در حالت صاف نگه دارید پس استفاده از صندلی اداری با پشتی گردن مناسب را در نظر داشته باشید. همچنین بر روی مبل راحتی و خودروی خود نیز از پشتی گردن استفاده کنید.

دارو درمانی

داروهای کوتاه‌مدت می‌توانند به‌ صورت موقتی و کوتاه‌ مدت درد ناشی از پینچ اعصاب گردن و شانه را از بین ببرند. با این حال، دارو نمی‌تواند مشکل اصلی را رفع کند بنابراین راه حل طولانی‌مدت نیست.

تزریق

تزریق استروئید می‌تواند تورم و التهاب در اطراف عصب تحت فشار را از بین برده و باعث تسکین گردن درد شدید شود.

طب سوزنی

طب سوزنی می‌تواند با تغییر یا منحرف کردن پیام‌های درد ارسال شده به طرف مغز از طرف بافت‌های آسیب دیده، باعث کاهش درد شده و فرایندهای تسکین درد و خود ترمیمی بدن را نیز فعال کند.

ماساژ درمانی

ماساژ یک روش درمانی رایج برای از بین بردن گرفتگی‌های عضلانی، التهاب، احتباس مایعات، درد، خشک شدگی و گردن درد است. از جمله دیگر مزایای این روش می‌توان به تقویت گردش مایعات (خون و لنف)، انعطاف پذیری عمومی، دامنه‌ی حرکتی و خاصیت ارتجاعی بافت‌ها اشاره کرد.

آب‌ درمانی

بسیاری از پزشکان متوجه آثار درمانی شنا بر روی درد گردن و به‌خصوص بر روی کاهش التهاب، تسکین درد سریع و شل کردن عضلات گردن شده‌اند. به نکات زیر توجه کنید:

  •  آب را تا سطح گردن بالا آورده و به‌آرامی قدم بزنید.
  •  انجام اسکوات در آب تا جایی که آب به چانه برسد و سپس حرکت به عقل، جلو و چپ و راست
  •  استفاده از استخر با آب نسبتاً گرم

شاک ویو تراپی

شاک ویو تراپی کارامدترین روش درمانی برای درد شانه و گردن است. این روش با استفاده از یک تکنیک کاهش درد غیرتهاجمی می‌تواند درد را کاهش دهد. در طول درمان گردن درد شدید، موج‌های فشاری یک نیروی مکانیکی را به بافت‌های بدن رسانده و موجب التهاب شده و بدن را تشویق می‌کنند تا با فرایندهای خود ترمیمی گردش خون خود را تقویت کند.

لیزر درمانی

لیزر درمانی کم‌توان (LLLT)  می‌تواند درد را پس از درمان درد گردن‌های غیراختصاصی کاهش دهد. در این روش درمانی از اشعه‌ی لیزر برای ترمیم بافت‌ها و تسکین درد استفاده می‌شود.

ورزش گردن

هدف از تمرینات گردن، کاهش درد به کمک تقویت گردش خون در عضلات گردن، کاهش گرفتگی‌ها با کشیدن عضلات و جلوگیری از وارد شدن فشار زیاد بر روی گردن با افزایش توانایی و استقامت عضلات می‌باشد. در زیر به ورزش‌های اختصاصی که ممکن است مفید باشند اشاره می‌کنیم.

چرخاندن شانه

این ورزش راه مناسبی برای گرم و شل کردن عضلات گردن می‌باشد. دستان خود را در طرفین شل گرفته و سر خود را مستقیم و رو به جلو نگه دارید. به‌آرامی شانه‌های خود را بالا آورده و در یک جهت ساعت‌گرد آن‌ها را بچرخانید. پس از هر چرخش کمی استراحت کنید. این تمرین را 5 تا 10 مرتبه تکرار کنید.

چرخاندن سر

دست‌های خود را در طرفین بدن شل بگیرید و به سر خود اجازه دهید تا در یک نیم‌دایره از یک طرف بدن تا طرف دیگر گردش کند. باید بتوانید کشیده شدن عضلات گردن را احساس کنید. پس از هر بار تکرار این تمرین اندکی استراحت کنید. این تمرین را 5 تا 10 مرتبه تکرار کنید.

کشیدن عضلات

سر خود را به یک طرف و به سمت شانه آویزان کرده و سپس با استفاده از دست به‌آرامی فشاری رو به پایین به آن وارد کنید تا عضلات گردن کشیده شوند. حالت کشیده‌ی عضلات را به مدت 6 ثانیه نگه دارید. کشش را برای هر طرف 3 مرتبه تکرار کنید. حال این تمرین کششی را با سر خود رو به جلو انجام دهید و چانه‌ی خود را به سینه تماس دهید و دوباره به مدت 6 ثانیه حالت کشیده را حفظ کنید. این تمرین را 3 مرتبه تکرار کنید.

تقویت عضلات

یک دست را در یک طرف سر خود گرفته و سر خود را در خلاف جهت فشار دهید و با دست مانع از حرکت آن شوید. زمانی که احساس کردید عضلات گردن منقبض شده‌اند این حالت را به مدت 10 ثانیه نگه داشته و این تمرین را سه مرتبه برای هر طرف تکرار کنید. سپس همین تمرین را با قرار دادن دست بر روی پیشانی و فشار دادن سر بر روی دست انجام دهید. این تمرین را نیز 3 مرتبه تکرار کنید. برای تقویت عضلات پشت گردن در جلوی یک دیوار بایستید و سر خود را از پشت به دیوار فشار دهید و این حالت را به مدت 10 ثانیه حفظ کنید. این تمرین را 3 مرتبه تکرار کنید. کشش و تقویت عضلات گردن و انجام تمرینات هوازی برای حفظ تناسب اندام راه حل مناسبی برای رهایی از درد گردن می‌باشد. حتماً قبل از انجام ورزش‌ها با پزشک مشورت کرده و مطمئن شوید که انجام تمرینات هوازی، تقویتی و کششی برای شما بی‌خطر بوده و همچنین برای گرفتن بهترین نتیجه، با یک فیزیوتراپیست در مورد تمرینات ورزشی مشورت کنید.

به این پست امتیاز دهید.
درمان گردن درد در کوتاه ترین زمان با لیزر، شاک ویو و طب سوزنی
4 از 1 رای