درد قوزک مچ پا: علت و نحوه درمان

درد قوزک مچ پا علت و نحوه درمان

درد قوزک پا به هر نوع درد یا ناراحتی اطلاق می شود که هر قسمتی از مچ پا را تحت تاثیر قرار می دهد. درد قوزک مچ پا معمولاً با درمان‌های خانگی مانند استراحت کردن، کمپرس یخ و مصرف مسکن‌های بدون نسخه، تسکین می یابد. فیزیوتراپی هم می تواند به تقویت عضلات و جلوگیری از بروز آسیب های متعدد دیگر، کمک کند. پزشکان، مواردی که در آن درد شدید است را با بریس بندی و تمرینات اسپلیت، تزریق و جراحی درمان می کنند.

درد قوزک پا چیست؟


درد قوزک پا چیست؟

درد مچ پا و قوزک پا ممکن است به دلایل متعددی رخ دهد. علل شایع درد در این منطقه شامل آسیب وارده به مچ پا، آرتروز و ساییدگی است. بسته به علت مشکل، فرد ممکن است درد یا سفتی در منطقه اطراف مچ پا را تجربه کند. همچنین، ممکن است مچ پا مورم شده و فرد نتواند وزن خود را بر روی آن قرار دهد هنگام راه رفتن.

درمان درد مچ پا و قوزک پا معمولاً شامل استراحت، کمپرس یخ و مصرف داروهای ضد درد بدون نیاز به نسخه است. پزشکان همچنین می‌توانند با روش‌های درمانی مانند جراحی و درمان آرتروز به درمان این مشکلات بپردازند. بسیاری از موارد، درد مچ پا و قوزک پا را می‌توان بدون نیاز به جراحی مدیریت کرد. با این حال، در صورتی که مشکل شدید باشد، مانند شکستگی استخوان مچ پا یا در مواردی که درد مچ پا با درمان غیرجراحی بهبود نیابد، جراحی لازم است. اگر شما آسیب مچ پا داشته یا جراح در این ناحیه انجام داده‌اید، فیزیوتراپی نیز می‌تواند به بهبودی شما کمک کند. فیزیوتراپی با تقویت عضلاتی که پاها و مچ پا را حمایت می‌کنند، به درمان درد کمک می‌کند و از وقوع آسیب‌های آینده جلوگیری می‌کند.

درد قوزک پا چقدر شایع است؟


درد قوزک پا و آسیب های مچ پا، بسیار شایع هستند. در صورتی که فرد:

  • بالای ۶۵ سال سن داشته باشد.
  • ورزش کند یا فعالیت هایی انجام دهد که شامل پریدن، حرکات پهلو یا تغییر جهت سریع باشد.
  • چاق باشد یا در کل اضافه وزن داشته باشد.

شایع ترین علل درد قوزک پا کدامند؟


شایع ترین علل درد قوزک پا کدامند؟درد در مچ پا می تواند ناشی از چندین آسیب و عارضه باشد. برخی از شایع ترین آسیب هایی که باعث درد مچ پا می شوند عبارتند از:

بورسیت

کیسه‌های ر از مایع به نام بورسا، استخوان‌های فرد را هنگام حرکت محافظت می‌کنند. بورسیت زمانی اتفاق می افتد که این کیسه ها تحریک و ملتهب می شوند.

شکستگی

 تصادف یا جراحت می تواند باعث شکستن استخوان ها شود. شکستگی استخوان مچ پا گاها خفیف و گاها شدید است. درد ناشی از مچ پای شکسته می تواند استخوان ها را در هر بخشی از مفصل مچ پا درگیر کند. شکستگی مچ پا باعث تورم و درد در مچ پا می شود.

رگ به رگ شدن

رگ به رگ شدن مچ پا نیز یکی از علل شایع درد قوزک پا است. پیچ خوردگی زمانی اتفاق می افتد که رباط ها کشیده یا پاره شوند. رگ به رگ شدن یا پیچ خوردگی مچ پا زمانی افاق می افتد که مچ پا به شدت از موقعیت طبیعی خود خارج شود.

تاندونیت

تاندون های تحریک شده و ملتهب یک آسیب بافت نرم هستند که به آنها آسیب تاندونیت می گویند. تاندون ها ماهیچه ها را به استخوان ها متصل می کنند. گاهی اوقات، تاندون ممکن است پاره شود (مانند پارگی تاندون آشیل). پارگی تاندون ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد.

بسیاری از بیماری ها، اختلالات و شرایط نیز می توانند منجر به درد قوزک پا شوند. این موارد عبارتند از:

  • آرتروز: درد و سفتی در مفصل مچ پا می تواند ناشی از ابتلا به آرتروز مچ پا باشد. آرتروز زمانی اتفاق می‌افتد که غضروف (بافتی در مفاصل که استخوان‌ها را محافظت می‌کند) از بین می‌رود. شکستگی نیز باعث ساییدگی استخوان ها به هم می شود. صدمات و استفاده بیش از حد می تواند منجر به آرتروز شود و این عارضه در افراد بالای ۶۵ سال، شایع تر است. انواع مختلفی از آرتریت می تواند مچ پا را تحت تاثیر قرار دهد. انواع متداول این عارضه شامل روماتیسم مفصلی و آرتروز هستند.
  • کف پای صاف: قوس بسیار کم کف پا (یا کف پای بدون قوس) می تواند باعث درد و تورم در مچ پا و خود پا شود. گاهی اوقات، قوس‌های کف پای بچه‌ها با بزرگ شدن به‌طور طبیعی رشد نمی‌کنند و در نتیجه این عارضه ایجاد می‌شود.
  • نقرس: نوعی آرتریت است. نقرس ناشی از تجمع اسید اوریک در سراسر بدن است. به طور معمول، اسید اوریک از بدن در ادرار خارج می شود. اسید اوریک اضافی کریستال هایی ایجاد می کند که در مفاصل رسوب می کنند. نقرس در مچ پا می تواند بسیار دردناک باشد.
  • عفونت: انواع مختلفی از عفونت، از جمله سلولیت، می تواند باعث تورم و درد در مفصل مچ پا شود.  نوعی عفونت استخوانی به نام استئومیلیت می تواند در اثر عفونت استاف ایجاد شود.

 

 

برای تسکین درد قوزک پا در خانه چه کاری می توان انجام داد؟


برای تسکین درد قوزک پا در خانه چه کاری می توان انجام داد؟ درد قوزک پا در اکثر موارد با استراحت کردن، کمپرس یخ و مصرف داروهای مسکن بدون نسخه بهتر می شود. دستورالعمل های پزشک خود را برای درمان های خانگی درد قوزک پا دنبال کنید.  پزشک روش درمانی RICE رابه شما توصیه خواهد کرد.

رایج ترین درمان های خانگی برای مچ پا عبارتند از:

  • استراحت کردن: اگر آسیبی مانند رگ به رگ شدن داشته اید، باید مدتی به پاهای خود استراحت دهید. در مورد مدت زمان مورد نیاز استراحت، با پزشک خود صحبت کنید. استفاده از عصا هم می تواند کمک کند که هنگام راه رفتن، کل وزن بدن را روی مچ پا قرار ندهید.
  • کمپرس یخ: برای کاهش تورم، هر چند ساعت یکبار یخ یا کمپرس سرد را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی ناحیه مورد نظر قرار دهید.
  • فشرده سازی: از پزشک خود بپرسید که آیا می توانید یک باند الاستیک به دور مچ پا بپیچد تا التهاب را کاهش دهد یا خیر. باید حواستان باشد که آن را خیلی سفت نپیچید.
  • قرار دادن پا در ارتفاع: استراحت در حالی که مچ پا بالاتر از قلب شما قرار دارد ورم را کاهش می دهد. همچنین  سعی کنید شب‌ها هنگام خواب، موقعیت پاها کمی بالاتر از بقیه بدن باشد.
  • مصرف داروهای مسکن بدون نسخه: داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) می توانند درد را تسکین دهند و تورم را کاهش دهند. قبل از مصرف هر دارویی با پزشک خود مشورت کنید.
  • استفاده از کفش طبی:. از پوشیدن دمپایی، صندل و کفش های خیلی گشاد خودداری کنید. پوشیدن کفش مناسب هنگام ورزش بسیار مهم است. فعالیت هایی مانند بسکتبال و والیبال می تواند منجر به آسیب دیدگی مچ پا شود، به خصوص اگر این فعالیت ها بدون پوشیدن کفش مناسب انجام شوند. استفاده از کفش های طبی می تواند تا حد زیادی درد را کاهش دهد.

درمان درد قوزک پا


درمان درد قوزک پااکثر آسیب های مچ پا با درمان های خانگی بهبود می یابند اما صدمات شدیدتر ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد. درمان بستگی به این دارد که چه چیزی باعث درد مچ پا شده است. درمان های رایج برای درد قوزک پا عبارتند از:

بریس و آتل بندی

استفاده از مچ بند، ممکن است درد را تسکین دهد و موقعیت مچ پا را تثبیت کند. برخی از بریس ها برا فعالیت های خاص بهتر هستند. از پزشک خود بخواهید یکی از بهترین ها را به شما پیشنهاد دهد.

آسپیراسیون مفصل

در طول این روش، پزشک یک سوزن را به مفصل وارد می کند و مایع اضافی را خارج می کند. این روش  باعث تسکین درد و تورم میشود.

مصرف دارو

چندین نوع دارو می توانند التهاب را کاهش داده و درد مچ پا را تسکین دهند. داروهای درمان آرتروز و نقرس می توانند به میزان قابل توجهی درد و تورم را کاهش دهند.

کفی های ارتز

ارتزها کفی هایی هستند که در کفش شما قرار می گیرند. می توانید آنها را از فروشگاه خریداری کنید یا اینکه متخصص شما می تواند آنها را به صورت سفارشی برای پای شما بسازد. ارتزها ضمن اطمینان از هم ترازی مناسب پاها، موقعیت و قرارگیری پا را نیز پشتیبانی و تثبیت می کنند.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپیفیزوتراپی به شما کمک می کند انعطاف پذیری خود را بهبود بخشید و ماهیچه هایی را که از مچ پا حمایت می کنند تقویت کنید. فیزیوتراپ شما یک برنامه ورزشی با تمرینات و کشش هایی که فقط برای شما طراحی شده است ایجاد می کند. حتما تمرینات و حرکات کششی تجویز شده خود را به طور منظم انجام دهید.

تزریق استروئید

پزشک از یک سوزن برای تزریق مستقیم داروی ضد التهابی به مفصل شما استفاده می کند. تزریق کورتیزون کاهش التهاب و درد را در پی دارد.

جراحی

طیف گسترده ای از جراحی های مچ پا می توانند رباط ها یا تاندون های پاره شده را ترمیم کنند. برخی از جراحی ها، درد ناشی از آرتروز را تسکین می دهند یا صافی کف پا را اصلاح می کنند.جراحی تعویض مفصل مچ پا می تواند درد را تسکین دهد و عملکرد مچ پا را برگرداند.

چه زمانی باید در مورد درد قوزک مچ پا به پزشک مراجعه کرد؟


چه زمانی باید در مورد درد قوزک مچ پا به پزشک مراجعه کرد؟ به پزشک مراجعه کنید اگر:

  • درد مچ پای شما شدید است یا بعد از دو تا سه روز درمان خانگی از بین نمی رود.
  • درد و تورم ناگهانی ایجاد می شود.
  • ناحیه قرمز یا گرم است یا تب دارید( که می تواند نشانه عفونت باشد.)
  • هنگامی که نمی توانید وزن بدنتان را روی مچ پای خود بیندازید.

چگونه می توانم از درد مچ پا جلوگیری کنم؟


چگونه می توانم از درد مچ پا جلوگیری کنم؟ درد قوزک مچ پا، همیشه هم قابل پیشگیری نیست. اما با حفظ و رعایت نکات حائز اهمیت در سلامتی، می توانید استخوان ها، رباط ها و تاندون های خود را قوی نگه دارید. برای جلوگیری از درد مچ پا ناشی از صدمات، باید:

  • وزن سالم و متعادلی داشته باشید: حمل وزن اضافی به مفاصل شما از جمله مچ پا فشار زیادی وارد می کند.
  • عضلات دیگر نقاط را هم تقویت کنید: با قوی نگه داشتن سایر عضلات، از مچ پا حمایت می کنید و خطر آسیب دیدگی را کاهش می دهید.
  • در صورت احساس درد، از فعالیت خود دست بکشید:درد را نادیده نگیرید اگر حرکت یا فعالیتی باعث درد می شود، استراحت کنید. اگر درد بهتر نشد به پزشک مراجعه کنید و در ادامه ورزش با درد می تواند میزان صدمات وارده را بدتر کند.
  • قبل از ورزش بدن را به درستی گرم کنید:قبل از ورزش حرکات کششی انجام دهید. ماهیچه‌ها و بافت‌ها نرم (مانند رباط‌ها و تاندون‌ها) زمانی که گرم می‌شوند کمتر در معرض آسیب دیدگی قرار میگیرند.

سؤالات متداول


علائم آرتریت در مچ پا کدامند؟

  • حساسیت زمانی که مفصل را لمس می کنید.
  • بروز درد هنگام حرکت دادن آن
  • مشکل در حرکت، راه رفتن، یا انداختن وزن بدن روی آن
  • سفتی، گرمی یا تورم مفاصل
  • درد و تورم بیشتر بعد از استراحت، مانند نشستن یا خوابیدن.

ابتلا به آرتریت روماتوئید در مچ پا چه علائمی دارد؟

علامت اصلی آرتریت روماتوئید در مفصل مچ پا التهاب است که باعث تورم، درد و سفت شدن مفصل می شود. این عارضه می تواند تحرک مفصل را محدود کند و توانایی راه رفتن و ایستادن فرد را مختل کند. در مراحل اولیه، علائم ممکن است خفیف و نادر باشد.

چگونه می توانیم از شر درد مچ پا خلاص شویم؟

  1. استراحت کردن. تا حد امکان وزن را از مچ پای خود دور نگه دارید.
  2. کمپرس یخ. یک کیسه یخ را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه، سه بار در روز، روی مچ پای خود قرار دهید.
  3. فشرده سازی ناحیه(بستن باند). برای کاهش تورم از بانداژ فشاری استفاده کنید.
  4. هنگام خواب پا را در ارتفاع قرار دهید.
  5. مصرف داروهای مسکن بدون نسخه

آیا مصرف ایبوپروفن برای درد مچ پا موثر است؟

تاثیرگذاری ایبوپروفن بسیار واضح است زیرا این دارو، یک داروی ضد التهاب است. بنابراین، اگر مچ پای شما پیچ خورده یا دچار تورم شده است، ایبوپروفن مصرف کنید.

مقالات مرتبط

تلفن نوبت دهی کلینیک