علت درد پا از زانو به پایین چیست و برای درمان چه باید کرد

درد پا از زانو به پایین می­تواند در اثر یک آسیب ­دیدگی مانند جدایی غضروف یا پارگی رباط به وجود آید. در موارد دیگر، این وضعیت میتواند یکی از علائم در بیماری­هایی مانند عفونت، نقرس و آرتروز باشد. در برخی دیگر از موارد نیز، درد پا از زانو به پایین می­تواند یکی از علائم برای مشکل بخصوصی از ستون فقرات پایین، جریان بدن ضعیف، رگ­های واریسی یا وجود لخته­ های خون باشد.

درمان این مورد به عامل ایجاد درد پا از زانو به پایین بستگی دارد و توصیه­ های مربوطه پزشکی باید از دکترها و تیم متخصصان آنها گرفته شود.

در این مقاله علت درد پا از زانو به پایین  و درمان های مناسب آن به طور کامل و مختصر توضیح داده شده است.

اگر درد پا از زانو به پایین خفیف باشد و درد آن فقط تا دو یا سه روز ادامه داشته باشد، پس شما احتمالاً نگرانی از این بابت نخواهید داشت، زیرا از این اعضای بدن طبیعتاً کار بیش از اندازه کشیده شده است. اگر درد کوتاه­ مدت و خفیف باشد و همچنین همراه آن علائم دیگری نباشد، بهترین روش برای مدیریت آن استراحت و مراقبت از خود می­باشد.

با این­ حال، اگر درد پا از زانو به پایین، روزها و حتی هفته­ ها طول بکشد، و وضعیت هم بهبود پیدا نکند، آن­ برای درمان آن نیاز به کمک پزشکی می­باشد. درد در این شرایط ممکن به عنوان علامتی از جانب یک مشکل پزشکی اساسی نشان داده شود. بنابراین، نحوه مدیریت این درد به نوع وضعیتی که در آن قرار دارید، بستگی دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ی درمان مناسب درد پا و زانو و یا برای رزرو نوبت در کلینیک توانبخشی امید، با شماره تلفن 02122780701 تماس حاصل فرمایید.

علت درد پا از زانو به پایین چیست؟


درد شدید زانو معمولاً به صورت ناگهانی به وجود می ­آید و ممکن است با علائمی دیگر از جمله ورم، بی ثباتی، داغی و پوست قرمز همراه باشد. همچنین ممکن است تغییرشکل واضحی در پا به وجود آید که بستگی به عامل ایجاد اساسی خواهد داشت.

در اینجا ما محتمل­ ترین عوامل ایجاد درد شدید پا از زانو به پایین را بررسی خواهیم کرد. همچنین نشانه ­هایی را بررسی خواهیم کرد که در صورت وقوع باید نتیجه بگیریم که مشکل جدی است و باید از بُعد پزشکی به آن رسیدگی شود:

  • آرتروز زانو: مفصل زانو می­تواند دچار التهاب شدید گردد و بیماری آرتروز را به وجود آورد. این عمل در نتیجه می­تواند به سفتی آن ناحیه ختم شود و یکی از علل درد پا از زانو به پایین باشد. برخی مواقع، درد آن می­تواند شخص را تضعیف کند و برای مدت طولانی ادامه داشته باشد. آرتروز زانو معمولاً از آرتروز ساییدگی و پارگی سرچشمه می­گیرد، اما فرم­های دیگری از آرتروز مانند آرتریت روماتوئید و نقرس میتوانند بر روی مفصل زانو تأثیر بگذارند.
  • آسیب­دیدگی رباط پیشانی (ACL): این پدیده می­تواند در اثر انجام ورزش­هایی مانند فوتبال، بسکتبال و اسکی به وجود آید.
  • منیسک: منیسک به غضروفی سخت و در عین حال نرم گفته می­شود که در نقش مفصل زانو عمل می­کند. این قسمت مانند صفحه گرامافونی در ستون فقرات بدن وجود دارد. منیسک در بعضی موارد، قابلیت شکسته شدن با حرکت ناگهانی زانو را دارد.
  • تاندونیت کشکک زانو: درد در ناحیه تاندون کشکک می­تواند در هنگام ورم­ کردگی شدید تاندون کاسه زانو به وجود آید. در برخی مواقع کشکک ممکن است متلاشی شود.
  • بورسیت زانو: ورم زانو می­تواند در کیسه­ های هوای کوچک مایع متصل به زانو به وجود آید. درد تعریف شده به جایی گفته می­شود که درد در یک نقطه از بدن، نزدیک نقطه دیگری از بدن احساس شود. این امر زمانی اتفاق می ­افتد که ارسال پیغام به ستون فقرات و مغز، توسط اعضای مختلف بدن، با عصب­های یکسان صورت پذیرد. مشکل ایجاد شده در کمر و پاها می­تواند به صورت درد در لگن احساس شود.
  • درد عصب­ها: برخی اوقات اختلال در عصب­ها ممکن است باعث ایجاد درد پا از زانو به پایین گردد. این عوامل عصبی می­تواند شامل بیماری­هایی از قبیل زونا، نورالژی هرپتیک و مرالژیا پارستِتیکا باشد.
  • مشکلات نخاعی: به عنوان بخشی از مفصل­های آرتروزی، مفصل­های هر دو دیسک می­توانند در تنش وارده شده به نخاع در بدن و محلی که از ستون فقرات جدا می­شود (آرتروز فشرده)، مشارکت داشته باشند. به این وضعیت فشرده، تنگ مجرای نخاعی گفته می­شود و می­تواند عامل ایجاد درد پا از زانو به پایین باشد.
  • بسیج شدن: بعضی اوقات مشکلاتی در دستگاه اعصاب بدن به وجود می ­آید که به آن اصطلاحاً بسیج شدگی گفته میشود. این در حالتی است که درد ناشی از عصب­ها در داخل بدن، یا پایین به سمت پاها و یا حتی به طرف دیگر بدن منتشر می­شود. افرادی که دچار این مشکل می­شوند، پوست بسیار حساسی پیدا می­کنند و هر گونه تماس با آن­ها بسیار برای طرف دردناک خواهد بود.
  • درد پس از عمل جراحی: بعد از عمل جراحی یا جراحی زانو، درد پا از زانو به پایین می­تواند تا چند وقت بعد، حتی با وجود داشتن زمان کافی برای ترمیم بافت­ها، باقی بماند. این مورد در 25% از عمل­های جراحی وجود دارد و درد ناشی از آن می­تواند برای شخص غیرقابل تحمل و او را بسیار ضعیف کند. درد پا از زانو به پایین در عمل جراحی زانو می­تواند در اثر عوامل زیادی به وجود آید. این عوامل می­توانند شامل آسیب­ دیدگی­های عصب­ها یا زخم­ها، التهابات و عفونت­های مداوم، یا ضعف و سفتی ماهیچه ­ها باشد. این وضعیت درد، موردی جدی است و باید با همکاری متقابل یک متخصص در این زمینه و متخصص جراحی، بررسی و صورت پذیرد.
  فیزیوتراپی تاندون آشیل (درمان چسبندگی تاندون به استخوان مچ پا)

علل دیگر 

موارد زیر نیز می تواند باعث درد پا از زانو به پایین شود:

  • گردش خون ضعیف
  • واریس پا
  • چاقی
  • سبک زندگی و بی تحرکی
  • عوارض دارویی
  • لخته شدن خون
  • نوروپاتی و سیاتیک
  • بیماری شریان محیطی
  • عفونت های پوستی

علل درد پا از زانو

درمان­ها برای درد پا از زانو به پایین


درمان درد پا از زانو به پایین، بر اساس تشخیص درست وضعیت شما پایه­ گذاری شده است. در موارد دیگر، شما قادر خواهید بود که درد پا و زانوی خود را در خانه نیز درمان کنید. با این­حال، موارد دیگری از درد پا از زانو به پایین وجود دارد که حالت اضطراری پیدا میکنند.

دارو

دکتر شما ممکن است در صورت التهابی بودن درد شما، مانند وضعیت تاندونیت یا استرس شدید، داروی ضد التهاب تجویز کند. برای علائم خفیف، داروی ایبوپروفن یا کرم ضد التهابی مانند Aspercreme ممکن است تجویز شود.

داروی استامینوفن با اینکه به درمان التهاب کمکی نمی­کند، ولی برای درمان درد و ناراحتی مورد استفاده قرار می­گیرد. برای دردهای شدید، داروهای ضدالتهاب قوی و یا مسکن­ها مورد استفاده قرار می­گیرند.

یخ و حرارت

استفاده از یخ هنگامی که برای اولین بار دردی ناگهانی از زانو به پایین اتفاق می­افتد، می­تواند التهاب و در نهایت درد را در آن ناحیه کاهش دهد. یخ یا یک کیسه یخ بر روی پارچه ­ای نازک بگذارید و آن به مدت 10 تا 20 دقیقه و چند بار در روز بر روی نقطه موردنظر قرار دهید. هیچ­گاه به صورت مستقیم آن را روی پوست خود نگذارید، زیرا منجر به ایجاد سرماخوردگی­های شدید خواهد شد. تمرین­های حرارتی نیز بعد از آنکه علائم التهابی آشکار (به عنوان مثال قرمزی و ورم) از بین رفته­ اند، کمک می­کند. این مورد همچنین در شرایطی مزمن مانند سفتی در ماهیچه یا مفصل، نیز کاربرد دارد. حرارت می­تواند به شل شدن ماهیچه ­ها و گردش خون در بدن برای درمان مشکل، کمک کند.

  آیا انجام پرولوتراپی در ترمیم مفاصل آسیب دیده اثربخش است؟

حرارت می­تواند هر 10 تا 15 دقیقه مورد استفاده قرار گیرد. شما می­توانید از لایه ­های حرارتی، کاورهای پیشخوان، یا حتی حمام گرم استفاده کنید. اگر حرارت منجر به ناراحتی شما گردد، برا جلوگیری از سوزاندن پوست خود آن را کاهش دهید. اگر شما بین استفاده از یخ، حرارت، یا هر دو شک دارید، با دکترتان مشورت کنید تا بهترین گزینه را با توجه به شرایط خود انتخاب کنید.

ورزش 

ورزش برای افرادی که از بیماری آرتروز رنج می­برند، مهم است. این کار قدرت و انعطاف­ پذیری را بالا می­برد، درد مفاصل را کم می­کند و به مقابله با فرسایش بدن کمک می­کند. در واقع، هنگامی که مفصل­های قوی و دردناک در حال خراب شدن هستند، ایده راه رفتن حول یک مانع یا شنا کردن می­تواند غافلگیرکننده باشد.

 

ورزش برای درد پا از زانو

 

ولی شما برای تسکین علائم بیماری آرتروز احتیاج به دویدن در دوی ماراتون یا شنا کردن با سرعت یک شرکت ­کننده المپیک ندارید. حتی ورزش کردن متوسط می­تواند درد شما را کاهش دهد و به شما کمک کند تا وزنی سالم را حفظ برای خود کنید. هنگامی که بیماری آرتروز سلامت شما را تهدید می­کند، ورزش به شما اجازه می­دهد که به سمت جلو بروید. اگر شما مبتلا به بیماری آرتروز هستید، ورزش کردن برای قوی کردن و صاف کردن زانویتان به عملکرد و تحرک شما بستگی خواهد داشت. این امر می­تواند به کاهش درد و سفتی از زانو به پایین منجر شود. هر دو ورزش­های زمینی، مانند یوگا، و حرکات آبی مانند ایروبیک در آب، میتوانند در این مورد کمک کنند.

  صافی کف پا ( فیزیوتراپی، کفی طبی و کفش مناسب برای کف پاهای صاف)

درمان فیزیکی 

اگر تحرک شما به دلیل آرتروز زانو محدود است، کار کردن با یک درمانگر فیزیکی یا حرفه­ ای می­تواند به شما در پیدا کردن وسایل برای استفاده در زندگی روزمره خود، کمک کند. برای مثال، شما می­توانید از یک زانوبند معمولی یا واکر استفاده کنید.

 

درمان فیزیکی برای درد پا از زانو

 

درمان فیزیکی قطعاً مفید است. بهبود حرکت و نیرو در زانو کمک می­کند، ولی درمان فیزیکی برای درد پا از زانو به پایین با هدف قوی­ سازی عضلات پا صورت می­پذیرد. عضلات ضعیف پا فشار بیشتری را بر زانو اعمال می­کنند. اگر عضلات پای شما قوی باشد، هنگامی که از روی صندلی بلند می­شوید، یا اصطلاحاً بالا و پایین می­روید، زانوهای شما کاری نباید انجام دهند.

چگونه می­توانید از درد زانو از بالا به پایین جلوگیری کنید؟


در حالی که شما همیشه قادر هستید از انتشار درد به سمت پایین ساق پایتان جلوگیری کنید، می­توانید ریسک ابتلا به این وضعیت و بدتر شدن آن را نیز کاهش دهید. برای کاهش دادن این ریسک، شما میتوانید از موارد زیر پیروی کنید:

  • از کفش­های مجهز در هنگام ورزش کردن استفاده کنید. کفش­های مخصوص دویدن هر 300 مایل احتیاج به تعویض دارند. از درج­های اُرتُزی برای کمک به قوس­هایتان استفاده کنید.
  • آرام شروع کنید، و میزان کارکرد خود و نیرویتان را به مرور زمان افزایش دهید. از افزایش ناگهانی فعالیت خود جلوگیری کنید. بر اساس قانون 20% پیش بروید و بیشتر از 10% در هفته از بابت تراکنش اضافه نکنید.
  • قبل از آغاز ورزش، با ماهیچه ­های خود حرکات کششی انجام دهید تا آنها را گرم کنید.
  • از سطوح سخت، ناهموار و کوهستانی در هنگام دویدن دوری کنید. اگر به صورت مداوم می­دوید، سعی کنید ورزش­هایی با حداقل تأثیر، مانند شنا کردن، را به برنامه ورزشی خود اضافه کنید تا به پاهای خود با کاهش فشار دویدن، استراحت دهید. آموزش متقابل انجام دهید و مرخصی بگیرید.
  • در بین فعالیت­های خود استراحت منظور کنید تا به ماهیچه­ ها و استخوان­های خود اجازه بازیابی داده باشید.
  • وزن خود را کم کنید. کاهش وزن می­تواند به کاهش درد پای شما از زانو به پایین کمک کند و این عامل به دلیل کاهش وزن وارده شده به زانوی شما به وجود می ­آید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
تلفن نوبت دهی کلینیک